کد خبر: ۳۸۷۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر



فائو، سازمان غذا و داروی آمریکا، انجمن قلب آمریکا، تحقیقات دانشگاه تبریز و سازمان دامپزشکی کشور از جمله نهادهایی هستند که سلامت ماهی تیلاپیا را تایید کرده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مقاومتی نیوز، بعد از این که سازمان حفاظت محیط زیست مجوز تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در کشور را در استان یزد صادر کرد و اعلام نمود که بزودی این مجوز به استان‌های دیگر نیز داده خواهد شد، برخی از افراد غیرمتخصص در حوزه شیلات، با هجمه‌های متعدد رسانه‌ای با مصرف و تولید این ماهی مخالفت کردند.

مخالفین تولید ماهی تیلاپیا در کشور از این ماهی به عنوان خوک ماهیان نام برده و معتقدند که مصرف این ماهی در آینده منجر به فراموشی افراد خواهد شد.

این در حالیست که سازمان خواربار جهانی (فائو) و FDA (غذا و دارو آمریکا) سلامت این ماهی را بارها تایید کرده‌اند.

بر اساس تحقیقات موسسه آمریکایی لایواسترونگ، مصرف ماهی تیلاپیا کلسترول و چربی اشباع شده خون را تنظیم می‌کند و مصرف آن به کسانی که بیماری قلبی ندارند، پیشنهاد می‌شود.

مردم آمریکا سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا مصرف می‌کنند. انجمن قلب آمریکا به بیماران قلبی و سایر مردم مصرف دو بار در هفته این ماهی را توصیه کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلایل مخالفین ماهی تیلاپیا در داخل کشور عمدتا غیرکارشناسی و غیرعلمی بوده و ناشی از جهت‌گیری‌های سیاسی است؛ بعضی نیز معتقدند که این مخالفت ناشی از منافع واردات این محصول است.

موافقت سازمان دامپزشکی کشور با مصرف ماهی تیلاپیا

پیش از این در سال ۱۳۹۳ سازمان دامپزشکی کشور با ارائه سندی سلامت این ماهی را تایید کرد و به نوعی به نظرات غیرعلمی و غیرکارشناسانه در این زمینه پاسخ داد.




همچنین «دکتر قباد آذری تاکامی» استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه تبریز سلامت ماهی تیلاپیا را تأیید کرده است، گفت: این ماهی را با ۳ روش پرورش تک جنسیتی، تولید در سیستم مدار بسته و پرورش در مناطق سردسیر می توان در کشور تولید نمود.

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز با تولید ماهی تیلاپیا در کشور موافق هستند و تولید آن با در نظر گرفتن ملاحظات لازم را در راستای حمایت از تولید داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی می‌دانند.

بنابراین ضروری است سازمان محیط زیست در این زمینه تصمیمی قاطع اتخاذ نموده و با هجمه‌های غیرکارشناسی، جلوی تولید داخلی این ماهی که سالانه بیش از ۱۶ هزار تن در کشور مصرف می‌شود و سلامت آن به تایید رسیده است را نگیرد.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
0
اگر تولید این ماهی در کشور انجام شود عالی ست، ولی نظر و تبلیغات مثبت روی ماهی تیلاپیا بیشتر در جهت واردات و مصرف آن، و البته واریز پول به جیب عده ای واردکننده سودجو، و ضربه بر پیکره اقتصاد تولیدی و شیلات است، در ضمن انجمن قلب آمریکا مصرف دو وعده ماهی رو در هفته تأکید میکنه نه ماهی تیلاپیا رو.
در ضمن FDA سلامت نوشیدنی های الکلی رو هم تأیید میکنه، پس واردات و مصرف اونا هم باید انجام بشه؟؟؟؟
Iraj eshaghi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
0
0
به نظر میاد آنهایی که مخالفن می ترسند اگر در داخل تولید بشه واردات آن محدود بشه چون طبق قانون اگر محصولی در داخل به اندازه کافی تولید شد نیاز به واردات نیست و آن وقت خیلی واسطه ها حذف می شوند
نظر شما
ادامه