کد خبر: ۳۸۸۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

صدور مجوز پرورش "کروکودیل" و "قورباغه" به شرط صادرات نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که برای صدور مجوز حلیت برای پرورش‌دهندگان حیوانات حرام گوشتی مانند قورباغه، کروکودیل و ... به شرط مصرف نشدن در بازار داخلی و صادرات هیچ مانعی وجود ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «آیت‌الله حسن عالمی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری یازدهمین همایش ملی و دومین جشنواره هنری فرهنگ و مدیریت جهادی، مبنی بر اینکه آیا مجوز حلیت برای حیوانات حرام‌گوشت به شرط صادرات صادر می‌شود، اظهار کرد: حیوانات بسیاری وجود دارند که شرعا نمی‌توانند در سیکل غذایی مردم قرار گیرند و به اصطلاح شرعی، حرام‌گوشت محسوب می‌شوند. اما گاهی اوقات تولید و پرورش آنها یک سلسله منافعی برای پرورش‌دهندگان و تولیدکنندگان دارد که از نظر اسلامی هم حرام محسوب می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال برخی از حیوانات هستند که جنبه دارویی دارند و از آنها برای تولید دارو استفاده می‌شود اما حرام‌گوشت هستند و خوردن آنها حرام است؛ لذا در حکم شرعی به شرط آنکه مورد استفاده دارویی قرار بگیرد و بدل حلال آن وجود نداشته باشد، مانعی ندارد. از سوی دیگر برخی حیوانات نیز مصرف خوراکی ندارند اما به صورت داروهای غیرخوراکی مانند داروهای پوستی از آنها استفاده می‌شود که مانعی ندارد و برخی دیگر نیز مصارف غیردارویی دارند که می‌توان به کروکودیل اشاره کرد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: پرورش کروکودیل از نظر اقتصادی برای تولیدکنندگان جذاب است، چراکه به عنوان مثال از پوست آن برای تولید محصولاتی مانند کیف و کفش و حتی لباس استفاده می‌کنند که مانعی ندارد اما مردم باید توجه داشته باشند که به هنگام نماز خواندن آن لباس را نپوشند. البته کروکودیل جزو حیوانات حرام گوشتی است که هیچ مصرفی در داخل ندارد اما با توجه به اینکه کشورهای غیراسلامی از گوشت حیواناتی که استفاده می‌کنند، می‌توان به شرط صادرات، آنها را تولید کرد که هیچ منعی ندارد، چرا که بر اساس فتوای اکثر فقها انجام دادن بیع حرام با کسی که آن را حلال می‌داند، مجاز است و گرچه فتوای مقام معظم رهبری خلاف این مسئله است اما در تماسی که با بیت ایشان داشتیم اعلام شد که در این زمینه سختگیری صورت نگیرد و به شرط صادرات، مانعی برای تولید و پرورش ایجاد نشود.

وی افزود: بنابراین اگر برای پرورش و تولید چنین حیواناتی مراحل قانونی لازم طی شود، مانعی از نظر شرعی وجود ندارد و مجوز حلیت به آنها می‌دهیم که درباره حیواناتی مانند کروکودیل، قورباغه و ... مجوزهایی در گذشته صادر شده و از این به بعد نیز در صورت وجود درخواست، مجوز صادر می‌شود.

عالمی همچنین در خصوص چگونگی نظارت جمعی بر کشتار دام و طیور در کشتارگاه‌های داخلی و خارجی و انتقادات مطرح در این باره اظهار کرد: درباره کشتارگاه‌ها و نظارت شرعی جفا شده است، چرا که سختگیری بسیاری در این زمینه صورت می‌گیرد و تمام کشتارها در داخل و خارج از کشور به صورت موردی مورد نظارت ناظران شرعی قرار می‌گیرد. به گونه‌ای که همه ناظران از اولین کشتار در روز تا آخرین آن در کشتارگاه‌ها حاضر و ناظر هستند که در هیچ کشور اسلامی این گونه سختگیری وضع نمی‌شود.

به گفته نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، ناظران شرعی بر سه مسئله باید نظارت کنند که شامل حلیت یعنی ذبح مطابق با موازین شرعی، طهارت به معنی شست‌وشو و پاک بودن لاشه ذبح شده به هنگام خروج از کشتارگاه و مبرا بودن لاشه ذبح شده از هر گونه اجزای حرام است. به عنوان مثال برای لاشه گاو به دلیل اینکه ستون فقرات این حیوان در کشتارگاه به دو قسمت تقسیم می‌شود، باید نخاع آن خارج شود، چرا که جزو اجزای حرام است اما در گوسفند به دلیل اینکه شقه به صورت کامل بوده و نخاع بیرون نمی‌آید ضرورتی ندارد و مردم هنگام مصرف باید به این نکته توجه کنند.

نظارت بر ذبح شرعی در کشتارگاه‌های خارجی به خارجی‌ها واگذار نمی‌شود

وی با بیان اینکه همه کسانی که می‌خواهند در کشتارگاه‌ها ذبح انجام دهند، قبل از آنکه وارد کشتارگاه‌ شوند، به صورت کامل آموزش می‌ بینند و احکام فقهی ذبح را یاد می‌گیرند، اظهار کرد: این افراد پس از گذراندن دوران آموزشی کارد و مجوز قصابی برای ذبح را دریافت می‌کنند.

آیت الله عالمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شنیده می‌شود که ذبح در خارج از کشور در حال واگذاری به طرف خارجی است و آیا در این زمینه موازین شرعی رعایت می‌شود؟ تصریح کرد: از نظر بهداشتی و نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی مختار است که ذبح را به طرف خارجی واگذار کند اما نظارت شرعی نیز در اختیار نهاد نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی است و در جای خود باقی می‌ماند.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: خوردن محصولات حرام گوشت یا غذاهای حرام از نظر شرعی به تنهایی ممنوع نیست، بلکه در برخی موارد خوردن محصولی مانند شیر یا دیگر محصولات کشاورزی که دارای آلودگی بالا باشد و برای سلامت انسان مضر است، آن هم نیز حرام می‌شود. حتی اگر آن محصول شیر باشد که به عنوان شفای همه بیماری‌ها شناخته می‌شود؛ بنابراین همه تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان در صورت آگاهی از آلوده بودن و مضر بودن آن مرتکب عمل حرام می‌شوند باید با آنها برخورد شود.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
2
0
با سلام خدمت حاج آقاي عالمي به اطلاع ايشان مي رساند به ايشان اطلاع درستي نمي رسانند چرا كه در كشتارگاههاي داخل وخارج تخلفاتي ديده مي شود كه بنده به عنوان يك دامپزشك از نزديك انها را مشاهده كرده ام كه بهنر است نظارت خود را بيشتر و چون خودتان راسا" نمي توانيد نظارت بيشتري داشته باشيد مامورين خود را ازافرادي انتخاب كنيد كه درد دين داشته وبه فكر آخرت مردم باشند تا خداي نكرده غذاي حرام استفاده نكنند. انشاالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
1
1
با سلام و عرض ادب خدمت حاج اقا عالمی . در خصوص نظارت ذبح شرعی بر کشتار دامها چه در کشتارگاهای داخل کشور و چه کشتارگاههای خارج مشکلات عدیده وجود دارد.چه از بعد نظارتی و چه از بعد مالی و دریافت حقوق
در کشتارگاههای داخل ناظرین ذبح شرعی بایستی بر اساس قانون از محل وجوه دریافتی از کشتارکنندگان دام حقوق دریافت نمایند . هر چند این پول قبلا به صاحبان دامهای خسارت دیده و حذفی کشتارگاه پرداخت میگردید. در حال حاضر اقایان ناظرین ذبح شرعی هم از کشتارگاهها حقوق میگیرند و هم از محل قانونی. به عبارتی همزمان از دو محل حقوق دریافت میکنند. در یافت حقوق از کشتارگاها کاملا خلاف قانون هست.
از طرفی ناظرین ذبح شرعی در کشتارگاهها بالاخص طیور در هفته دو یا سه بار به کشتارگاه سری میزنند و انهم به مدت حداکثر دو ساعت.
به نظر میرسد هدف از راه اندازی بحث نظارت بر ذبح شرعی در کشتارگاهها اشتغال افرادی روحانی .... است ................... ودر جذب و بکارگیری آنها هیچ معیار و اصول اداری وجود ندارد و عمدتا بر مبنای اشنایی و روابط با نماینده دفتر ولی فقیه در دامپزشکی این امر صورت می گیرد.
در خصوص ناظرین ذبح شرعی کشتار گاهها خاج از کشور و گوشتهای وارداتی که متاسفانه از ادارات مختلف و سایر نهادها صورت میگیرد و جنبه نظارت ذبح شرعی صوری است ......................
معمولا مسوولین دفتر نمایندگی ولی فقیه طولانی مدت و شش ماهه اعزام میگردند. در این مدت امور محوله به عهده انها توسط چه کسانی صورت میگیرد و چگونه امر نظارت ذبح شرعی محقق می گردد.
چنانچه اگر در مملکت اسلامی ذبح دامها از نظر شرعی نبایستی ایراد داشته باشد وانگهی چند نفر از خود ناظرین ذبح شرعی می توانند عمل ذبح دام را انجام دهند یعنی بتواند سر یک گاو را ببرند .چون ناظر ذبح بایستی از ذابح دام متبحرتر باشد. در پایان از حاج اقا عالمی تقاضا میکنم به مساله ذبح به دید شرعی و ملی نگاه کنند نه صنفی .............. چون مسوولیت شرعی آن به عهده جنابعالی است.
نظر شما
ادامه