کد خبر: ۳۸۸۵۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: با وجود تمام کنترل‌ها این بیماری تلفات دارد؛ پارسال در مجموع ۱۲ میلیون قطعه پرنده معدوم‌سازی شدند ...



حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان هایی که صنعت مرغداری پر رونق دارند، بیشتر بروز پیدا می کند، ولی با تدابیر کارشناسان دامپزشکی این بیماری کنترل شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علیرضا رفیعی پور» افزود: با توجه به آغاز فصل ورود و خروج پرندگان مهاجر به کشور، استان های شمالی شرایط حساسی دارند و مرغداران باید ضوابط بهداشتی را بیشتر رعایت کنند تا سویه جدیدی از این بیماری وارد کشور نشود.

وی با بیان این که با وجود تمام کنترل ها این بیماری تلفات دارد، آماری از تلفات سالجاری ارائه نکرد ولی گفت: پارسال در مجموع 12 میلیون قطعه پرنده پس از شناسایی کانون ها و تایید آزمایشگاه مرجع برای حفظ صنعت طیور کشور معدوم شد.

رفیعی پور تاکید کرد: بیماری آنفلوانزا به دلیل این که می تواند تغییر جهش پیدا کند برای جمعیت انسانی نیز مخاطره آمیز است، ولی تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای پرندگان مشترک بین انسان و پرندگان در کشور گزارش نشده است.

وی با بیان این که آنفلوانزا بیماری ویروسی است که در تمام کشورهای دنیا بروز و شیوع دارد، ادامه داد: این بیماری سالهاست درکشور ایران نیز با سویه های مختلف شیوع پیدا می کند و اگر کنترل نشود خسارت های سنگینی به صنعت طیور وارد می کند.

وی با اشاره به قابل انتقال بودن بیماری آنفلوانزا از منطقه ای به منطقه دیگر، به مرغداران توصیه کرد هر ورود و خروج به مرغداری ها و کشتارگاه های طیور باید با رعایت کامل شرایط بهداشتی صورت گیرد.

رفیعی پور ادامه داد: مرغداران جوجه را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه و با مجوزهای حمل بهداشتی منتقل کنند و مسئولان فنی دامپزشکی نیز موظف هستند مرغداری ها را در طول دوره پرورش پایش کنند.

وی تاکید کرد: اگر مرغداران تمام شرایط بهداشتی را رعایت کنند و واکسیناسیون طیور به صورت مرتب انجام شود، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به راحتی قابل کنترل است.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N1 ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است؛ آنفلوانزای پرندگان به رغم اینکه شیوع آن به شدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسان ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال، درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.

وی در ادامه با اشاره به این که واکسن های تولیدی ایران از نظر کیفیت اثربخشی لازم را دارد، افزود: در صورتی که میزان واکسن تولیدی جوابگوی حجم بزرگ دام و طیور کشور نباشد، از خارج کشور وارد می کنیم.

رئیس دامپزشکی تصریح کرد: درحال حاضر بیماری مشترک بین انسان و دام در کشور بروز و شیوع ندارد و تمام بیماری ها کاملا در کنترل است و ایران از این نظر در شرایط خوبی قرار دارد.

وی گفت: ایران در حوزه تولید محصولات طیور و تولید شیر بی نیاز است و دراین زمینه صادرات نیز دارد.

وی افزود: با توجه به این که مصرف سالانه گوشت قرمز شامل گوشت شتر، گاو و گوسفند در کشور بین 850 هزار تا 900 هزار تن است، سالانه 100 هزار تن گوشت قرمز برای تامین نیاز وارد کشور می شود.

علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی امروز در سفر به قم علاوه بر دیدار با سید مهدی صادقی استاندار قم، در جلسه داخلی با مسئولان دامپزشکی برای بررسی مشکلات صنعت دام و طیور در این استان شرکت کرد.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
0
یعنی تب نالت هم در کشور وجود نداره
انفولوانزا کنترل شده یا در بایکپت خبری قرار گرفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
0
بیماری تب مالت بیماری مشترک نیست؟!!!!!! در کشور شیوع ندارد!!!!
«اگر مرغداران تمام شرایط بهداشتی را رعایت کنند و واکسیناسیون طیور را به صورت مرتب انجام شود، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به راحتی قابل کنترل است.» در طیور گوشتی واکسن انفلوانزای H5 داریم؟ !!!
«درحال حاضر استان‌های قم، تهران، البرز و آذربایجان شرقی به دلیل دارا بودن صنعت پیشرفته مرغداری بیشتر درگیر این بیماری هستند.» پس فاتحه استانهایی که صنعت پیشرفته ندارند خوانده شده است؟؟!!! .......................
دکتر دامپزشک دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
0
ما که به معرفی جایگاه حساس دامپزشکی درتاثیر آن بر اقتصاد-سلامت فکر می کنیم وقتی می بینیم مقامات نظام فقط به اخبار رسانه توجه دارند محرمانه شدن مشکلات حوزه دامپزشکی آسیب جبران ناپذیر بر رسالت دامپزشکی خواهد داشت در سال جاری دولت اعتبار نقدی به دامپزشکی نداده است در حالی که فعالیتهای پیشگیرانه و کنترلی دامپزشکی در استانها هزینه های خرد اعم از هزینه ماموریت - سوخت -اجاره خودرو -مواد آزمایشگاهی و تجهیزات حفاظتی و... غیره هستند که با اسناد خزانه یا اوراق دولتی با سررسید برج 5 سال آینده چه معنی پیدا میکند ما این مسائل را در رسانه نمی گوییم و مطمئنم در سالهای آتی مشکلات دامپزشکی بیشتر خواهد شد . من از رییس سازمان خواهش میکنم اجازه دهند عده ای از دلسوزان جلوی مجلس یا دولت تجمع کنند و مشکل اعتبارات نقدی در استانها را به گوش مسئولان برسانند .
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
0
مدیر ................ که تا دیروز تکذیب میکرد آنفولانزا در استان هست
لطفا رئیس سازمان با ایشون هماهنگ بشوند تا ........... ضایع نشه
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
0
چرا قیمت گوگرد برای ضدعفونی و معدوم سازی مرغهای مبتلا در تبریز با اصفهان فرق دارد؟
.........................
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
0
0
بحث گوگرد زیر نظر نظارتی بررسی میشود و بزودی حقایق جدیدی روشن میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
0
0
مدیریت ..........
نظر شما
ادامه