کد خبر: ۳۸۸۵۹

 


برای صاحب سگها این سناریو بسیار آشناست. بعد از یک روز کاری طولانی به منزل برمی‌گردید. با صحنه‌ای از دمپایی جویده شده مورد علاقه‌تان روبه رو می‌شوید که هر قطعه آن به گوشه‌ای پرتاب شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، به گفته « کولین تنانت» عضو انجمن رفتارشناسی سگها و گربه‌ها در انگلستان، جویدن در سگ‌ها همانند بازکردن در توسط انسان و به داخل اتاق نگاه انداختن است. سگها همانند مردم کنجکاو هستند. اما چون دست ندارند، این کنجکاوی را از طریق دهان خود بروز می دهند.

تنانت، 30 سال در رابطه با مشکلات رفتاری سگها، مطالعات بسیاری داشته است. او معتقد است که در موارد حاد، اضطراب جدایی، وضعیت حیوان را بدتر می‌نماید. این ناراحتی روانشناختی که برخی از سگها آن را تجربه می‌کنند، زمانی حادث می‌شود که سگها به مدت طولانی در منزل تنها می‌مانند.

 

سگها حیواناتی هستند که تنهایی را دوست ندارند. در این وضعیت عصبی شده و با جویدن هر جسمی منجمله فرش و موکت احساسات خود را بروز می‌دهند.

تنانت افزود: سگها اغلب اجسام را می‌جوند تا بتوانند طعم و بوی آن را را امتحان کنند. در خانه یکی از جذاب‌ترین بو‌ها، بوی انسان و صاحبشان است، لذا سگها تمایل عجیبی به جویدن کفش‌های صاحبان خود دارند.

مبلمان چوبی نیز از دیگر وسایل جذاب برای جویدن سگها بویژه توله سگها می‌باشد. حتی در پارکها و بیرون از منزل نیز سگها تمایل به جویدن قطعات چوب دارند و اما متاسفانه این حیوانات تفاوت بین چوبهایی که مجاز و غیر مجاز به جویدن هستند را نمی‌دانند.

 

برای راحتی کار، صاحبان حیوانات بایستی آموزشهای لازم را به حیوان خود بدهند. متاسفانه رایج ترین اشتباه افراد که عمدتا از طریق اطلاعات غلط اینترنت دریافت می‌کنند، این است که برای ارضای علاقه به جویدن، برای حیوان خود اسباب بازی بخرند تا از جویدن اجسام دست بردارد. اما اسباب بازی‌ها بوی پلاستیک می‌دهند و حیوان هیچ علاقه‌ای به آنها ندارد. او کفش را با بوی جذاب انسان و چرم دوست دارد!

هر زمان سگ اقدام به جویدن نمود، بایستی سریع واکنش نشان داد و به او آموزش داد و او را ادب کرد. البته این اشتباه است که افراد می‌پندارند که سگها عواقب اقدامات گذشته خود را درک می‌کنند. آنها فقط دوست ندارند توسط صاحب خود تنبیه شوند و مورد سرزنش قرار گیرند.

منبع: livescience

نظر شما
ادامه