کد خبر: ۳۸۸۸۷
 

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: براساس اذعان علوم پزشکی خراسان شمالی، کاهش 50 درصدی در مبتلایان بیماری تب مالت در جمعیت انسانی این استان گزارش می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، «دکتر داریوش جهان پیما» روز سه شنبه در اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی حضور یافت و در جمع خبرنگاران این استان اظهار کرد: براساس اذعان علوم پزشکی خراسان شمالی، کاهش 50 درصدی در مبتلایان بیماری تب مالت در جمعیت انسانی این استان گزارش می شود. این امرنشان دهنده این است که هدف گذاری و تشخیص مشکل درست بوده است، اما کنترل بیماری تب مالت در جمعیت انسان و بروسلوز در جمعیت دامی با یک آیتم نیست و باید در شاخص های مختلف و در جمعیت دام سنگین هم انجام شود

وی ادامه داد: بر اساس آمار و ارقامی که در سیستم G.I.S   سازمان دامپزشکی کشور و در خراسان شمالی وجود دارد، در کنترل بیماریهای دامی و بیماری های مشترک میان انسان و دام موفق بودیم.

جهان پیما گفت: در سال 94 و 95 خراسان شمالی از استان هایی بود که بیماری تب مالت در جمعیت انسانی آن از نرم کشوری بالا تر بود که توانستن این مشکل را در منطقه با برنامه ریزی خاصی حل کنند.

وی افزود:در این راستا اداره کل دامپزشکی با هماهنگی و همکاری بین بخشی توانستن یک طرح پایشی را در جمعیت دام سبک انجام دهند، دام سبک یکی از عوامل اصلی انتقال بیماری تب مالت در منطقه بود.

وی اظهارکرد: باید گلوگاه کنترل بیماری از جمعیت دامی به جمعیت انسانی را نیز در خراسان شمالی پیاده سازی کنیم که تحقق این مهم، موضوع توسعه صنعت پاستوریزاسیون هست ،در واقع جلوگیری و کاهش موارد و عرضه فله فروشی و خام فروشی شیر و فرآورده های لبنی است.

جهان پیما بیان کرد: سیاست ها براساس این است که مطالعه پایشی انجام دهیم تا میزان شیوع بیماری را در کشور تعیین کنیم که این اتفاق سال گذشته در سطح کشور رخ داد و در سطح استان هم توسط این اداره کل به طور اختصاصی انجام شد.

وی گفت: آمار و ارقام نشان می دهد که طی 10 سال اخیر در جمعیت دامی و انسانی بیماری تب مالت روبه کاهش است اما برخی از استان ها از حالت متوسط بالاتر و برخی هم از حالت متوسط پایین تر هستند.

جهان پیما افزود: جمعیت دامی در خراسان شمالی تست کشتار را با تلفیق واکسیناسیون عمومی پیش بردند، واکسیناسیون عمومی در مرحله بعد متوقف می شود و تست کشتار تداوم پیدا می کند، یعنی عامل انتشار آلودگی در جمعیت دامی و انسانی باید حذف شود که در دستور کار قرار دارد.

وی ذکر اینکه در جمعیت دام سنگین هم همین برنامه را پیاده سازی می کنیم گفت: برای اجرای این کارها و برای اینکه دام را از چرخه تولید حذف کنیم، نباید به مرحله ای برسیم که در تولید ناخالص ملی و جمعیت دامی کاهش پیدا کنیم و اشتغال را از دست دهیم .

وی عنوان کرد: برای حفظ این موارد، باید دام را جایگزین کنیم که برای تحقق این امر هم دولت مبلغی از غرامت را بر عهده می گیرد، این هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی، برای تامین جایگزینی ها و برای اجرای طرح به طور خاص بود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: درموضوع واکسیناسیون عمومی به نقطه ای رسیدیم که در سال 97، قطع واکسیناسیون را خواهیم داشت.

وی با ذکر اینکه بیماری تب مالت یک بیماری هزار چهره است و کنترل آن نیازمند هزینه های سنگین و سیستم های اجتماعی کارآمد است ادامه داد: دو بیماری آبله انسانی و طاعون گاوی در جهان ریشه کن شده است، برای ریشه کنی طاعون نشخوار کنندگان کوچک هم برنامه ریزی هایی داریم.

جهان پیما افزود: ایران در اجرای این پروژه(طاعون نشخوارکنندگان کوچک) از بسیاری از کشورها پیش تر است، به لحاظ برتری فنی و علمی نیز نسبت به 12کشور منطقه،ایران به عنوان مدیر علمی و مشورتی منطقه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: فائو جلسات متعددی را هم با کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان و تاجیکستان برگزار کرده است تا بتوانیم طرح ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را در آن کشورها انجام دهیم.

مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری سازمان دامپزشکی گفت: تاکنون این سازمان یک مجوز برای توزیع شیر فله به متقاضیان ارائه نکرده است.

جهان پیما همچنین با اشاره به اینکه کشورهای موفق برای کنترل بیماری تب مالت، صنعت پاستوریزاسیون خود را توسعه داده اند، افزود: بیان این مطلب در کشور ما مبنی بر اینکه صنعت پاستوریزاسیون باید توسعه یابد اما در کنار آن مجوز توزیع شیر فله ای نیز داده شود، با یکدیگر متناقض است.

وی با تاکید براینکه به منظور کنترل بیماری تب مالت در میان جمعیت انسانی باید صنعت پاستوریزاسیون رونق پیدا کند، ادامه داد: با انجام عملیات پاستوریزه کردن شیر، فقط عوامل بیماری زا از بین می رود و این امر هیچ تاثیری بر ارزش غذایی آن ندارد.

 
 
نظر شما
ادامه