کد خبر: ۳۸۹۳۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
مدیر کل دامپزشکی استان گلستان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمودرضا وفایی» افزود: تعرفه‌های پایین ارائه خدمات، واقعیتی است که وجود دارد/ مسئولین فنی با خیال راحت تخلفات کارفرما در اجرای ماده ۱۹ را گزارش کنند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «مسئولین فنی هم باید کمی جسارت از خود به خرج دهند و تخلفات احتمالی را به ما گزارش کنند تا مورد سوء استفاده قرار نگیرند.» این سخن خلاصه نظریات مدیر کل دامپزشکی استان گلستان در خصوص تلاش‌های صورت گرفته در راستای اجرای ماده ۱۹ آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی است. «دکتر محمودرضا وفایی» اظهار می‌کند که جلسات مستمری با فعالان بخش خصوصی دامپزشکی در استان گلستان برگزار می‌کند تا همواره در جریان مشکلات آنها باشد.

حکیم مهر: آقای دکتر، آخرین اقدامات شما در حوزه دامپزشکی استان گلستان چه بوده است؟

ما اهدافی را برای سال جاری و سال آینده پیش‌بینی کرده‌ایم که چون خیلی مفصل است، اگر اجازه بدهید در یک فرصت دیگر و مصاحبه جداگانه خدمت شما عرض خواهم کرد.

حکیم مهر: بسیار خب، ارتباط شما به عنوان مدیر کل دامپزشکی، با فعالان بخش خصوصی به چه شکل است؟

خوشبختانه ارتباط خوبی داریم و جزء پیشروترین استان‌ها در توسعه بخش خصوصی هستیم. با تمامی عوامل، رشته‌های مرتبط و غیر مرتبط ارتباط داریم. به هر حال در هر واحدی از بخش خصوصی و کارخانجاتی که وابسته به حرفه دامپزشکی هستند، افراد غیر فنی هم وجود دارند که ما با آنها هم مرتبطیم. حدود ۲ هزار نفر در بخش خصوصی ما مشغول به کار هستند. جلسات مستمر و مداوم با همکاران داریم و سعی ما بر این است که این نشست‌ها مداوم باشد.

ما یک بهره‌برداری و بهره‌وری خوب از زحمات همکاران بخش خصوصی در استان گلستان در حیطه بیماری‌ها، پیشگیری و کنترل داریم. به خاطر همین این نشست‌ها را در مواقعی که معمولا اپیدمی بیماری‌ها مثل تب برفکی، آنفلوانزای پرندگان، کریمه کنگو و... در کشور شکل می‌گیرد، بسط می‌دهیم. کمااینکه در حال حاضر بیماری‌ها به شکلی شده‌اند که فصل خاصی نمی‌شناسند.

همکاران بخش خصوصی ما در فارم در خط مقدم هستند و کار درمان و واکسیناسیون انجام می‌دهند. برخی همکاران در بخش دولتی نیز به تعداد محدود این کار را انجام می‌دهند و در اسرع وقت هر گزارشی که باشد را می‌دهند. خوشبختانه از این حیث یک ارتباط و تعامل خوبی با همکاران بخش خصوصی و دولتی داریم.

حکیم مهر: این جلسات با بخش خصوصی را چند وقت یکبار برقرار می‌کنید؟

سعی ما این است که فصلی یک بار در تمامی شهرستان‌ها با همکاران در بخش خصوصی جلسه بگذاریم.

حکیم مهر: مهمترین مشکلاتی که فعالان بخش خصوصی در این جلسات مطرح می‌کنند و مهمترین خواسته آنها چیست؟

مشکلاتی که بخش خصوصی ما در استان گلستان دارند، متاثر از وضعیتی است که در سایر نقاط کشور هم وجود دارد. بحث تعرفه‌های پایین ارائه خدمات، واقعیتی است که وجود دارد.

چه در حوزه مایه کوبی و چه در حوزه درمان و پیشگیری، افرادی هستند که دخالت‌های غیر فنی و غیر بهداشتی دارند و علی‌رغم اینکه ما به شدت با این گونه افراد برخورد کردیم و الان هم برخورد می‌کنیم، اما باز از موضوعاتی است که همکاران را اذیت می‌کند.

بحث اجرای ماده ۱۹ یکی دیگر از موارد است که البته در استان ما وضعیت خوبی دارد و درحال حاضر کارفرمایان قراردادهای جدید خود را بر اساس ماده ۱۹ می‌بندند. مباحث حمایتی که باید سازمان نظام دامپزشکی از همکاران بخش خصوصی انجام دهد، لازم است که پررنگ‌تر باشد. همکاران در سازمان نظام خیلی کار و تلاش می‌کنند اما این تلاش‌ها باید پر رنگ تر باشد و نمود بیشتری پیدا کند.

حکیم مهر: اشاره کردید که استان گلستان در بحث اجرای ماده ۱۹ وضعیت خوبی دارد. نظارت‌های شما روی اجرای صحیح این اصل، چگونه است؟ کمااینکه خیلی از مسئولین فنی می‌گویند کارفرما بعد از واریز وجه، مقداری از آن را به شکل دستی پس می‌گیرد.

این مساله به عملکرد مسئول فنی بستگی دارد. بنای ما بر این است که بین همکاران ما در بخش خصوصی، مسئولین فنی و بخش دولتی همکاری و تعامل وجود داشته باشد. به این معنی که بخش دولتی کار می‌کند و زحمت می‌کشد و کارفرما را به عقد قرارداد بر اساس ماده ۱۹ متعهد می‌کند. اما از آن طرف باید همکار محترم ما از خودش مایه بگذارد و اگر کوچکترین مشکلی در میزان این رقم و نحوه پرداخت آن اتفاق افتاد، به بخش دولتی اطلاع‌رسانی کند. با علم به اینکه می‌داند در طی این چند سالی که بنده اینجا هستم تا به حال یک مورد هم نبوده و اتفاق نیفتاده که مسئول فنی بنا به خواست یک واحد تولیدی یا مدیر عامل یک واحد تولیدی، تغییر کند. لذا خواست ما این است که همکاران مسئول فنی این درخواست کوچک ما را رعایت کنند. اما تا الان هم گزارش تخلفی در مورد قراردادهای ماده ۱۹ که واحدهای تولیدی ما با همکاران مسئول فنی منعقد کردند، به گوش ما نرسیده است.

حکیم مهر: رابطه شما با شورای نظام دامپزشکی استان به چه صورت است؟

هر دو طرف باید بپذیرند که در حوزه بهداشت دام و تولیدات فراورده‌های خام دامی متولی کار هستند. لذا باید این مساله را قبول کنیم و جایگاه همدیگر را به رسمیت بشناسیم. باید سعی کنیم در کار همدیگر دخالت نکنیم و همکاری و تعامل داشته باشیم. مطمئن باشید اگر همکاری و تعامل وجود نداشته باشد کار پیش نمی‌رود. شاید وظیفه سازمان دامپزشکی به عنوان متولی بخش حاکمیتی و سیاست‌گذار سنگین‌تر بوده و نیازمند این باشد که از تمامی ظرفیت‌هایی که شوراهای نظام در استان دارند استفاده کنند و آنها را به همکاری بطلبند. در مقابل، سازمان نظام دامپزشکی و شوراهای تابعه در استان‌ها نیز باید همین دید را داشته باشند. شاید طی چند سال اخیر بیشترین لطمه‌ها را در حرفه دامپزشکی از همین نبود تعامل فی مابین سازمان و نظام متحمل شدیم. خیلی از مسائل و مشکلاتی که در حوزه دامپزشکی وجود دارد، فقط با همین تعامل و ایجاد رابطه خوب و منطقی بین دو سازمان و شوراهای استانی قابل حل است.

حکیم مهر: مساله خالی بودن پست‌های سازمانی هم یکی از معضلات ادارات کل است. وضعیت آن در گلستان به چه شکل است؟

بنده اعتقادی به این ندارم که اعتبار و نیرو، وظیفه‌مندی دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد. این یک واقعیت است که برای اینکه بخواهید وظیفه‌مندی خود را انجام دهید، نیازمند به اعتبار و نیرو هستید. اما اینکه بخواهیم همه وظیفه‌مندی را منوط به نیرو کنیم، به زعم من کار عاقلانه‌ای نیست. ما در سال ۹۰ در دامپزشکی استان گلستان ۱۷۵ پست داشتیم. در سال ۹۱ که آغاز کار من بود، با توجه به خروجی‌ها و بازنشستگان زیاد، به جایی رسیدیم که کل نیروهای ما به ۹۷ نفر رسیده بودند. پیگیری و تلاش ما ختم به یک برنامه‌ریزی برای جذب نیرو البته در چارچوب قانون شد. البته نیروهای مثمر ثمر، نه هر نیرویی که از هر جا و تحت هر عنوان آمده باشد که تلنبار نیرو صورت گرفته و اسم داشته باشد و فاقد کارایی باشد.

در این مورد برنامه‌ریزی کرده بودیم و مقدار زیادی از این برنامه‌ریزی به بار نشست. به شکلی که تعداد نیروها از ۱۷۵ نفر به ۳۰۵ نفر افزایش پیدا کرد. چون اولین شرط برای استخدام این است که پست خالی داشته باشیم، ما بحث استخدام را شروع کردیم و الان ۲۰۷ نفر در اداره کل مشغول به کار هستند که بر اساس آخرین آزمون استخدامی سازمان و سهمیه ما، ۲۳ نفر دیگر هم از ابتدای بهمن ماه مشغول به کار می‌شوند.

شاید یک سوم از این پست‌های ما با این ۲۳ نفر همچنان خالی باشد اما من اعتقاد دارم با همین نیروها هم می توان کار کرد. فقط کافی است مقداری با نیروها صحبت شود تا آنها توجیه شوند. مجموعه مدیریتی هم باید تلاش خود را در جهت تامین مباحث معیشتی و رفاهی همکاران به کار گیرد. بدون اینکه تابع احساسات باشم و شعار بدهم، مطمئنم نیروهایی که در دامپزشکی هستند، چه در بخش دولتی و چه خصوصی، جزء بهترین نیروهای خدمت‌رسان در کشور به شمار می‌روند.

حکیم مهر: به‌عنوان سخن آخر ...

آرزوی سلامتی و تندرستی برای همه زحمت‌کشان دامپزشکی در حوزه بخش خصوصی و دولتی دارم و از پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر تشکر ویژه می‌کنم به خاطر اطلاع‌رسانی های بسیار خوبی که دارید. نقد و بررسی‌های شما و خدماتی که در حوزه کاری دامپزشکی بدون هیچ‌گونه تخریب ارائه می‌کنید، بسیار خوب است. امیدوارم کار شما بیش از پیش توسعه پیدا کند و حرفه دامپزشکی از نقطه نظر کارشناسی شما بهره‌‌مند شود. امیدوارم فضای تعامل و همکاری در حرفه دامپزشکی بین بخش خصوصی و دولتی در سراسر کشور افزایش پیدا کند و مشکلات در این حوزه کمتر شود.

 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
0
0
اشکال نداره جایگاه دامپزشکی در وزارت جهاد عالی است - ......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
0
1
من هربار جسارت نشون دادم و تخلف کارفرمارو در استان .......... گزارش کردم کارفرما انداختم بیرون و ادارم کاری نکردو گاها حمایت کرد از کارفرما چون اداره میگه تو نباشی یه مسوول فنی دیگه ولی من همیشه با این کارفرما کار میکنم اداره دوست نداره حاشیه داشته باشه ودردسر همه چی اروم باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
0
0
دلیلش بر این بود که آقایان روی مدیریت ۱۰ساله حساب کرده بودند و آرزوی فتح نظام دامپرشکی را داشتند اما چون نیتشان خوب نبود خداوند مکرشان را به خودشان برگرداند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
0
1
دامپزشکی و بهداشت حافظ جیب خودشان هستند نه حافظ سلامت مردم
بهروز برادران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
0
0
چرا ؟ تعاملشون که خیلی خوبه ... سازمان یه نامه داده دست من به عنوان استعلام، بردم نظام ، 20 تومن ازم گرفتن، جواب نامه رو فرستادن ! تعامل از این پر رنگ تر و پر سود تر ؟
محمودرضا گالشی
|
Germany
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
0
0
آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است!
................
همکار دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
0
0
در استان ما نظام دامپزشکی تمامی راههای در رو را به کارفرمایان بصورت نیرومند یاد می دهد ...خدا خودش جواب آنها را بدهد ...که روزی زن و بچه مردم را قطع می کنند ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
0
0
آقای دکتر به عنوان مدیرکل ........... ایا تاکنون به فکر تسری همکاران محرومیت از مطب و اجازه کارکردن همکاران بودید؟ .........................
عادل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
0
0
با سلام بیان بعضی صحبت ها و نشان دادن موضوع آنچنان که در واقیعت چیز دیگری اتفاق اقتاده به نظر تعریف زیادی از خود است ...آیا در مورد جابجایی های صورت گرفته در زمان مدیریت فعلی که در چند واحد کشتارگاهی و بسته بندی اتفاق افتاده صحبتی شد؟ خیر حتی حافظه افراد در این موارد خالی از هر گونه موارد نقض و اطلاعات شده .بطوریکه جابجایی صورت گرفته بر اساس درخواست واحد ها انجام پذیرفته است، که نقض آشکار ماده 19 بوده و مقاومتی از سوی اداره صورت نگرفته است
ضمن اینکه مسوولین فنی بعضا نسبت به دریافت حداقل حقوق خود اعتراض داشته و با نشان دادن جسارت ،از سوی کارفرما مورد فشار قرار گرفته و به دلیل عدم داشتن امنیت شغلی ناچار به چشم پوشی هستند.
نظر شما
ادامه