کد خبر: ۳۸۹۷
در مراسم افتتاحیه کنگره غیر از سخنرانیهای مسئولین محترم سازمان نظام دامپزشکی،‌ سازمان دامپزشکی، سازمان شیلات ایران و موسسه تحقیقات شیلات ایران، بزرگداشت زحمات چندین ساله استاد گرامی آقای دکتر بابامخیر بعنوان چهره ماندگار و پیشکسوت عرصه بهداشت و بیماریهای آبزیان را خواهیم داشت / از خدمات علمی فراوان استاد ارجمند مرحوم آقای دکتر بهیار جلالی که عضو کمیته علمی اولین کنگره هم بودند با حضور خانواده محترم ایشان قدردانی خواهد شد...

حکیم مهر -  دومین کنگره بین‎المللی مدیریت بهداشتی و بیماریهای آبزیان 4 و 5 آبان 89 در تهران برگزار می‎شود. در آستانه برگزاری این کنگره گفتگویی با دکتر عیسی شریف‎پور ، دبیر این کنگره انجام شده که مشروح آن به شرح ذیل است :

 

 

دکتر عیسی شریف‎پور / رئیس بخش بهداشت و بیماریهای آبزیان مؤسسه تحقیقات شیلات ایران

 

جناب آقای دکتر شریف پور، ضمن تشکر از وقتی که به این گفتگو اختصاص دادید، در ابتدا بفرمائید که چه سالی و از کدام دانشکده فارغ التحصیل شدهاید؟ و دوره تخصص را چه سالی شروع نموده و به اتمام رساندید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تشکر فراوان از حکیم مهر و آرزوی توفیق روزافزون برای دست اندرکاران آن، اینجانب در مهر ماه سال 1357 وارد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و آذر ماه 1365 فارغ التحصیل شدم. دوره تخصصی را در رشته بهداشت و بیماریهای آبزیان در سپتامبر 1994 در دانشگاه استرلینگ انگلستان شروع کردم و در آگست 1997 در رشته بهداشت و بیماریهای آبزیان )با گرایش (Fish Pathology فارغ التحصیل شدم.

لطفاً از سوابق مدیریتی و اجرایی خود هم بفرمایید و اینکه از چه زمانی در مؤسسه تحقیقات شیلات ایران فعالیت دارید؟ و اکنون در این مؤسسه چه مسئولیتی بعهده دارید؟

من از مرداد ماه سال 1359 وارد جهاد سازندگی شدم. قبل از آن در زمان تعطیلی دانشگاه به سبب انقلاب فرهنگی مدتی را در جهاد سازندگی شهرستان اهر در استان آذربایجانغربی مشغول خدمت شدم و سپس در کمیته دامپزشکی جهاد سازندگی شهرستان بهبهان در استان خوزستان کارم را ادامه دادم. سپس به عضویت شورای مرکزی جهاد سازندگی بهبهان در آمدم. پس از بازگشایی دانشگاهها در تابستان سال 61 با یک ترم تأخیر بخاطر داشتن مسئولیت در جهاد به دانشکده برگشتم. پس از فارغ التحصیلی در سال 65 مدتی را بعنوان قائم مقام شورای مرکزی جهاد خوزستان و سپس تا آبانماه سال 68 بعنوان عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی خوزستان انجام وظیفه کردم. پس از آن در دی ماه سال 68 مرکز تحقیقات شیلاتی استان خوزستان وابسته به موسسه تحقیقات شیلات ایران را در اهواز تاسیس نموده و بعنوان رئیس آن منصوب شدم که تا دی ماه سال 72 این مسئولیت ادامه داشت و از آبانماه 70 تا شهریور 71 هم بصورت همزمان بعنوان رئیس شبکه دامپزشکی استان خوزستان مشغول خدمت بودم. در دیماه 72 برای ادامه تحصیل به انگلستان رفتم و پس از بازگشت از انگلستان در تابستان سال 76 مجدداً به موسسه تحقیقات شیلات آمدم و در دی ماه همان سال بعنوان معاون آموزشی موسسه منصوب شدم. در خرداد سال 77 معاونت آموزشی از موسسه تحقیقات شیلات منفک و بعنوان دفتر مستقل آموزش شیلات ایران ادامه فعالیت داد و من هم بعنوان مدیر کل این دفتر منصوب شدم که تا اردیبهشت سال 82 (بمدت 5 سال) این مسئولیت ادامه یافت. سپس مجدداً به حوزه پژوهشی موسسه تحقیقات شیلات برگشتم و در آبانماه 82 بعنوان رئیس گروه تخصصی بهداشت و بیماریهای ماهیان دریایی و سایر آبزیان در بخش بهداشت و بیماریهای آبزیان مشغول به کار شدم و از فروردین 85 تاکنون نیز بعنوان رئیس بخش بهداشت و بیماریهای آبزیان موسسه تحقیقات شیلات ایران مشغول خدمت هستم. البته سمت‌ها و مسئولیتهای متفاوت زیادی داشتهام که ذکر آنها این گفتگو را طولانی خواهد کرد و به این دلیل صرفنظر می‎کنم.

ظاهراً در این مدت مقالات متعددی هم به رشته تحریر درآورده‎اید. در این باره و نیز رتبه علمی خود توضیح می‎فرمایید؟

رتبه علمی من دانشیار پژوهشی پایه 19 است. 112 مقاله علمی در مجلات علمی و کنفرانسهای علمی مختلف داخل و خارج از کشور داشته‎ام. مجری، مشاور و همکار 36 پروژه تحقیقاتی بوده و استاد راهنما و مشاور 37 و داور (ممتحن) 70 پایان نامه تحصیلی دورههای فوق لیسانس و دکترای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور هم بودهام. از مرداد ماه سال 84 تاکنون نیز بعنوان سردبیر مجله علمی پژوهشی علوم شیلاتی ایران موسوم به Iranian Journal of Fisheries Science که به زبان انگلیسی منتشر می شود و در ISI نیز نمایه شده فعالیت می کنم.

حالا که به مجله علمی علوم شیلاتی اشاره داشتید، اگر مایلید درباره این مجله قدری بیشتر توضیح بفرمایید. این مجله با مجله علمی شیلات تفاوت دارد؟

موسسه تحقیقات شیلات ایران 2 مجله با درجه علمی پژوهشی و با عناوین مجله علمی شیلات ایران (به زبان فارسی) و مجله علوم شیلاتی ایران (Iranian Journal of Fisheries Sciences) (به زبان انگلیسی) و یک News Letter (به زبان انگلیسی) منتشر می کند. من علاوه بر عضویت در هیئت تحریریه این مجلات، سردبیر مجله علوم شیلاتی ایران (انگلیسی) هم هستم. این مجله از سال 1999 با دو شماره در سال چاپ میشود که در سال 2010 آنرا به 3 شماره در سال افزایش دادیم و از ابتدای سال 2011 به صورت 4 شماره در سال منتشر خواهد شد. نیمی از 24 نفر اعضاء هیئت تحریریه مجله دانشمندان و متخصصان رشتههای علوم شیلاتی از کشورهای کانادا،‌ کره جنوبی، مالزی، روسیه، ‌استرالیا، انگلستان، ‌مجارستان، آلمان و بلژیک هستند و بقیه از دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی ایران میباشند. این مجله از سال 2007 تحت پوشش موسسه ISI قرار گرفته و خلاصه مقالات مجله در سایت ISI قابل دسترسی است و در ژوئن 2011 نیز ضریب تاثیر (Impact factor) آن اعلام میشود.

این نشریه سایت هم دارد و برای عموم قابل دسترسی است؟

بله ، نشانی سایت مجله www.Jifro.ir است و کلیه مقالات چاپ شده به صورت PDF در این سایت به صورت رایگان قابل دسترسی و دانلود است. با مراجعه به این سایت می‎توانید آخرین شماره مجله که مربوط به سپتامبر 2010 می‏باشد را اکنون مطالعه نمایید. ضمن آنکه ایمیل مجله نیز برای ارتباط و ارسال مقاله ijfs@ifro.ir می‏باشد.

بسیار خوب! با توجه به درپیش بودن کنگره بین‎المللی مدیریت بهداشتی و بیماریهای آبزیان و اینکه حضرتعالی دبیر این کنگره هستید بفرمایید چند مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده و چند مقاله بصورت سخنرانی و پوستر پذیرفته شده است؟

می‎دانید که دومین کنگره بین المللی مدیریت بهداشت و بیماریهای آبزیان به فاصله کمتر از دو سال از اولین کنگره در روزهای 4 و 5 آبانماه سالجاری در سالن مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری واقع در خیابان حجاب تهران برگزار میشود. مجموعاً تعداد 405 مقاله (380 مقاله از ایران و 25 مقاله از خارج از کشور) به دبیرخانه کنگره واصل شده بود که پس از داوری توسط اعضاء کمیته علمی کنگره، مجموعاً ‌229 مقاله (208 مقاله از ایران و 21 مقاله از خارج از کشور) پذیرفته شدند و از این تعداد، 39 مقاله به صورت سخنرانی از کشورهای ایران ، ایتالیا، ترکیه، هند، پاکستان و نیجریه و 190 مقاله به صورت پوستر از کشورهای ایران، آلمان، کنیا، لهستان، ترکیه، مالزی،‌هند نیجریه و اوگاندا در کنگره ارائه خواهد شد. ضمن آنکه 176 مقاله نیز مورد پذیرش اعضاء کمیته علمی کنگره (داوران) قرار نگرفت.

استقبال از این کنگره نسبت به کنگره اول چگونه بوده است؟

استقبال از این کنگره با توجه به اینکه با فاصله نسبتاً کمی از کنگره اول برگزار می شود خوب بوده و مجموع مقالات رسیده تقریباً برابر کنگره اول است. امیدوارم حضور پر رنگ و خوبی از دست اندرکاران، متخصصین، اساتید و دانشجویان رشته های علوم شیلاتی به ویژه بهداشت و بیماریهای آبزیان داشته باشیم و جلسات و مباحثات علمی و فنی خوبی با حضور آنها برگزار شود.

سازمان نظام دامپزشکی رسم پسندیده‎ای در کنگره‎های اخیر خود دارد و تاکنون چند کنگره را به تقدیر از زحمات و مقام والای اساتید پیشکسوت و چهره‎‏های ماندگار مزین کرده است. آنطور که از قبل اعلام شده ظاهراً در این کنگره هم قرار است از جناب استاد دکتر بابامخیر تقدیر بعمل آید. درست است؟

در مراسم افتتاحیه کنگره غیر از سخنرانیهای مسئولین محترم سازمان نظام دامپزشکی،‌ سازمان دامپزشکی، سازمان شیلات ایران و موسسه تحقیقات شیلات ایران، بزرگداشت زحمات چندین ساله استاد گرامی آقای دکتر بابامخیر بعنوان چهره ماندگار و پیشکسوت عرصه بهداشت و بیماریهای آبزیان را خواهیم داشت که قرار است اساتیدی از دانشگاه و فرهنگستان علوم و غیره در مورد ایشان سخن بگویند و با نمایش نماهنگ و توزیع ویژه نامه ماهنامه شماره 56 سازمان نظام دامپزشکی که به بزرگداشت خدمات علمی ایشان اختصاص یافته از ایشان تقدیر بعمل آید.

 

 استاد دکتر بابامخیر

 

همچنین از خدمات علمی فراوان استاد ارجمند مرحوم آقای دکتر بهیار جلالی که عضو کمیته علمی اولین کنگره هم بودند با حضور خانواده محترم ایشان قدردانی خواهد شد.

 

 مرحوم دکتر بهیار جلالی

 

سخنرانان کلیدی کنگره چه افرادی هستند؟

در پانل سخنرانیهای کلیدی کنگره خانم دکتر Gillian Mylrea بعنوان نماینده سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) و آقای دکتر Joebert Toledo رئیس دپارتمان آبزیپروری سازمان توسعه شیلاتی جنوب شرق آسیا (SEAFDEC) بعنوان مهمانان خارجی کنگره در مورد مسائل مهم بین المللی آبزی پروری و بهداشت و بیماریهای آبزیان سخنرانی خواهند کرد. آقای دکتر سلطانی استاد دانشگاه تهران هم در مورد بیماری استرپتوکوکوزیس در ایران و اقدامات انجام شده برای مبارزه با آن و آقای دکتر سید جلیل ذریه زهرا استادیار و عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات شیلات ایران و رییس مرکز تحقیقات ماهیان سردابی کشور در مورد بیماری نوظهور نکروز عصبی ویروسی (VNN) ماهیان در ایران سخنرانی خواهند داشت. بعد از آن نیز سخنرانیهای علمی در 6 پانل تا پایان روز چهارشنبه (روز دوم کنگره) ارائه خواهد شد و در کنار آن فرصتی برای بازدید از مقالات پذیرفته شده بصورت پوستر هم برای شرکت‎کنندگان در کنگره فراهم است.

در پایان اگر نکته خاصی درباره برگزاری کنگره مدیریت بهداشتی آبزیان باقی مانده بفرمایید.

ذکر این نکته را مناسب می دانم که در کنار کنگره، نمایشگاه تخصصی آبزیان در نظر گرفته شده و همچنین حداقل 3 کارگاه آموزشی درخصوص "نظام نامه بهداشت آبزیان و آزمایشات تشخیص بیماریهای آبزیان" توسط نماینده OIE، "اصول معاینه و نمونه برداری تشخیصی در ماهیان" توسط آقای دکتر عبدی مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی و نیز "تدوین مقالات علمی منطبق با استانداردهای موسسه ISI" توسط آقای دکتر کاکولکی مدیر فنی و اجرایی مجله Iranian Journal of Fisheries Sciences برگزار خواهد شد که جزئیات آنها و سایر برنامه‏ها در سایت کنگره به نشانی www.icahmd.ir

نظر شما
ادامه