کد خبر: ۳۹۰۵۳



فرماندار خاش از تلف شدن ۲۰ شتر بر اثر ابتلا به بیماری هاری خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «محمد اکبر چاکرزهی» ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: حدود ۱۰ روز پیش با حمله سگ به حدود ۲۰۰ نفر شتر در روستای پشتکوه در بخش مرکزی خاش، ۲۰ شتر به ویروس هاری مبتلا شدند.

وی افزود: فورا پس از اطلاع از این موضوع تیم‌های بهداشت و درمان، دامپزشکی، محیط زیست، بخشداری و دهیاری ها بمنظور تشخیص و پیگیری فعال در محل مستقر شدند.

فرماندار خاش خاطرنشان کرد: تیم‌های اعزامی دام هایی که مشکوک به ویروس هاری بودند را جداسازی کرده و در محلی خارج از محل زندگی دام و انسان قرنطینه کردند و تمامی اقدامات تشخیصی لازم در حال انجام است.

چاکرزهی با بیان اینکه لاشه ۲۰ نفر شتر بصورت بهداشتی معدوم شده است، عنوان کرد: دفن این ۲۰ شتر با حضور نمایندگان دهیاری‌ها، شهرداری، ماشین آلات و تعدادی از مردم محلی و با نظارت دامپزشکی، محیط زیست، بهداشت و درمان و دستگاه‌های دولتی انجام شده و مرحله به مرحله کار کاملا بهداشتی صورت گرفته است.

وی افزود: دوز کافی واکسن بمنظور پیشگیری از شیوع بیماری در بین شترها، در شهرستان خاش وجود داشته و دام‌های سالم پس از پایش و تشخیص نهایی تیم‌های دامپزشکی برای ذبح به کشتارگاه فرستاده می‌شود و تمامی این مراحل با نظارت مستقیم بهداشت و درمان و دامپزشکی انجام می‌شود.




چاکرزهی با بیان اینکه هیچ خطری جان مردم خاش را تهدید نمی‌کند، عنوان کرد: مردم نگران نباشند؛ تمامی دام‌ها تحت نظارت مستقیم دامپزشکی هستند و تا تشخیص نهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و در تلاشیم تا هرچه سریع تر اقدامات تشخیصی انجام و این بیماری برطرف شود.

وی با اشاره به وجود ۸ هزار نفر شتر در شهرستان خاش، اذعان داشت: تمامی دام‌ها و سگ های موجود در روستاهای شهرستان خاش مورد پایش دامپزشکی قرار گرفته و وضعیت تحت کنترل است و در صورت لزوم جداسازی و معدوم سازی آنها صورت خواهد گرفت .

فرماندار خاش افزود: اقدامات لازم جهت پرداخت خسارت به صاحبان ۲۰ شتری که مورد حمله سگ قرار گرفته و معدوم شده‌اند، صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به همکاری بسیار خوب مردم‌ محلی و روستاهای مجاور و همچنین مالکین شترها با تیم‌های اعزامی، عنوان کرد: هیچگونه نگرانی وجود ندارد و تمامی روستاهایی که در معرض تردد شتر قرار دارند، مورد برررسی و پایش هستند.

وی در پایان با بیان اینکه موارد متعددی از سگ گزیدگی در شهرستان خاش وجود داشته اما ویروس هاری همراه آن نبوده است، اظهار داشت: اخیرا خبری مبنی بر جان باختن یک انسان بر اثر ویروس هاری در شهرستان خاش، در فضای مجازی منتشر شده که این موضوع صحت نداشته و تکذیب می‌شود.


نظر شما
ادامه