کد خبر: ۳۹۰۵۷
 

محققین هندی نخستین واکسن از طریق بینی را بر علیه پاروو ویروس سگ‌ها تولید نمودند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، این واکسن باعث حفاظت توله‌سگهای 4 تا 6 هفته در برابر ابتلا به این بیماری خواهد شد. این محصول، یک واکسن تخفیف حدت یافته از پاروو ویروس سگ‌ها بوده که در کشت سلولی رشد داده شده است. تاکنون فقط واکسن تزریقی برای مبارزه با این بیماری در بازار موجود بوده است.

«دکتر اناند کومار» محقق دامپزشک گفت: این واکسن طی تحقیقات وسیع صورت گرفته، بدین منظور توسعه یافته است که به عنوان جایگزینی مناسب و با مکانیسمی دارای کارایی و ایمنی لازم، بتواند حیوان را در مقابل این بیماری بسیار مسری حفاظت نماید و همچنین برای دامپزشکان، راحتی تجویز و دسترسی آسان، باعث کاربردی شدن محصول فوق خواهد شد.
 

ویروس پاروو در سگ‌ها (CPV)، باعث ابتلا و شیوع بیماری در این حیوانات خواهد شد. این بیماری همراه با گاستروانتریت حاد همراه با اسهال خونی، استفراغ، افسردگی، لوکوپنی، تب خفیف، کم‌آبی بدن بوده و متاسفانه دارای نرخ مرگ و میر بالا می‌باشد. توله سگهای زیر 6 ماه و همچنین سگ‌های بالغ دارای نقص ایمنی به شدت تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرند.

بنابراین، ایمن سازی حیوانات برای جلوگیری از ابتلای حیوانات خانگی بسیار مهم و ضروری است. در حال حاضر استفاده از واکسن‌های تضعیف شده مورد استفاده در سراسر دنیا، باعث ایجاد ایمنی طولانی مدت در بدن حیوانات می‌شود.

واکسن جدید پس از جذب از دیواره مخاطی بینی، باعث ایجاد پاسخ ایمنی موکوزال در برابر پاروو ویروس سگ‌ها خواهد شد. یکی از مزایای مهم استفاده از این واکسن جدید، تلقیح آن به محل اصلی جایگزینی و ورود ویروس یعنی حفره بینی است و به سرعت باعث ایجاد پاسخ ایمنی بهتری در مقابل بیماری حاصل از پاتوژن فوق خواهد شد. ایمنی حاصل از این واکسن، طولانی مدت و وسیع الطیف‌تر می‌باشد و البته روش تجویز این واکسن هم از طریق بینی، بسیار راحت‌تر از روش تزریقی می باشد.

منبع: pharmabiz.com

نظر شما
ادامه