کد خبر: ۳۹۰۷۲



سرپرست دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: خط مشی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش پژوهش و فناوری، حرکت به سمت فناوری‌های نوین، تبدیل علم به ثروت و اشتغال‌زایی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، «دکتر پیام نجفی» در مراسم افتتاحیه سمپوزیوم فناوری‌های نوین در دام، طیور و دامپزشکی که توسط قطب ترانسژنیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) و با همکاری پژوهشگاه رویان اصفهان، اداره کل دامپزشکی استان اصفهان و سازمان نظام دامپزشکی استان اصفهان در واحد اصفهان(خوراسگان) برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: هدف از تحصیل در جامعه امروز، تنها یادگیری مباحث تئوری و نظری نیست بلکه باید به‌گونه‌ای دانشجویان در دوران تحصیل در دانشگاه تربیت شوند تا توان کارآفرینی و تبدیل یافته‌های پژوهشی به پروژه‌های کارآمد و درآمدزا را داشته باشند.



وی افزود: دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های این دانشگاه اکنون با دارا بودن آزمایشگاه‌های مدرن و مجهز، گلخانه صنعتی، مزرعه تحقیقاتی و دامداری، ۴۸ عضو هیات‌علمی تمام وقت، قریب به ۱۸۰۰ دانشجوی در ۴۰ رشته گرایش در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری، زمینه رشد و پرورش پژوهشگران و محققانی موفق در گروه کشاورزی از جمله علوم دامی را فراهم ساخته که نمونه اخیر آن تقدیر از دکتر مهرداد مدرسی و دکتر مریم گل‌آبادی از استادان این دانشکده به عنوان پژوهشگران برتر استان اصفهان در سال ۹۶ است.

سرپرست دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: حمایت از طرح‌های تحقیقاتی از مرحله تدوین تا اجرا و همچنین ارائه نتایج آن به اندیشمندان و صاحب‌نظران در حوزه‌های ذیربط، باید در دستور کار دانشگاه‌ها به عنوان مبدا تحولات علمی و خاستگاه اندیشمندان قرار گیرد تا با عملیاتی شدن ایده‌های نو، زمینه اشتغال جوانان تحصیل‌کرده نیز فراهم شود.

دکتر محمدحسین نصر اصفهانی رئیس پژوهشگاه رویان اصفهان نیز در این جلسه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) یکی از موفق‌ترین دانشگاه‌های کشور است و این افتخارات را مدیون زحمات و دلسوزی‌های بنیانگذار خود دکتر احمد علی فروغی است.

وی افزود: ارائه نظریه‌های جدید، توجه به یافته‌های علمی در سایر کشورها و حمایت از طرح‌های مختلف پژوهشی، هدفی است که دانشگاه‌ها باید به‌ دنبال تحقق آن باشند.



نصر اصفهانی گفت: باید به دنبال صنعت دام موفق و پرتولید باشیم که این امر نیازمند گذر از روش دامداری سنتی به صنعتی است چون دامداری سنتی با کمترین امکانات و بدور از علم روز، توان تولید و نگهداری از دام را ندارد.

وی افزود: در جامعه امروز، گسترش دام‌های بزرگ و خاص، همچون دام‌های صنعتی می‌تواند زمینه اشتغال و افزایش تولیدات دامی در کشور را فراهم سازد و از سویی دیگر توان نگهداری و حفظ چنین دام‌هایی در دامداری‌های کوچک سنتی و روستایی وجود ندارد از این رو پیشنهاد می‌شود با تجمیع دام‌داری‌های کوچک و تاسیس دامداری‌های صنعتی و مشارکتی در روستاها، علم روز را جایگزین روش‌های سنتی کرده و روستایان مهاجر به شهرها را به بازگشت به روستاها ترغیب کنیم.




رئیس پژوهشگاه رویان اصفهان تصریح کرد: اکنون دام‌هایی با نژادهای خوب وارد کشور شده و نیاز به نگهداری در دامداری‌های صنعتی دارند اما وظیفه‌ ما این است که در کنار واردات نژادهای جدید دام و به‌ دور از نگاه تک‌بعدی به حفظ نژاد دام‌های سنتی نیز بپردازیم.

دکتر شهرام موحدی مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان نیز در مراسم افتتاحیه این سمپوزیوم گفت: در زمینه دام و طیور و تولید فرآورده‌های دامی، اصفهان قطب اصلی کشور است از این رو باید فناوری‌های نوین در این استان پیاده‌سازی شده و شیوه‌های مدیریت سنتی در این حوزه بازنگری شود.

وی افزود: اصفهان با تولید ۱۹۲۰۰۰ تن مرغ، ۷۰۰۰ تن بوقلمون، ۸۰۰ تن شترمرغ در ماه و ۵۰ میلیون عدد ماهییان زینتی در سال، در کشور رتبه اول و در زمینه تولید تخم مرغ با ۹۲۴۰۰۰ تن تولید در سال، رتبه دوم ایران را داراست بنابراین توجه به این استان یعنی توجه به رونق تولید ملی در کشور.

موحدی خاطرنشان کرد: اکنون و با گذشت ۴ دهه از عمر انقلاب اسلامی، نه تنها در زمینه تولید و عرضه فراورده‌های دامی به خودکفایی رسیده‌ایم بلکه صادر کننده نیز هستیم و این امر در امتداد مسیر اقتصاد مقاومتی است.




وی افزود: در زمینه مبارزه و کنترل بیماری‌ها با چالش‌های ایمنی و مشکلات بسیاری مواجه هستیم و بیماری‌هایی نظیر نیوکاسل، تب برفکی و آنفلوانزای پرندگان فقط با فناوری، دستیابی به علم روز و آموزش دامداران قابل پیشگیری و درمان است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: از لحاظ دستیابی به دانش روز در مضیغه نیستیم بلکه باید این دانش در اسرع وقت به توانایی اجرایی بدل شود و ما در حوزه دامپزشکی از پایان‌نامه‌ها و تحقیقات علمی مرتبط و مفید دانشگاهیان حمایت کامل می‌کنیم.


نظر شما
ادامه