کد خبر: ۳۹۰۷۴



رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اثربخشی بالاتر واکسن‌هایی با سوش‌های بومی گفت: نگاه تجاری به واکسن اصلاح شود و این محصول در ردیف کالاهای استراتژیک قرار گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر مسعود هاشم زاده» با انتقاد از رویکرد موجود به واکسن گفت: متاسفانه واکسن به عنوان یک کالای تجاری در کشور دیده شده، حال آنکه کالایی استراتژیک است و نباید نگاهی تجاری به آن داشت.

وی اظهار کرد: سازمان‌ها و دستگاه‌های تصمیم گیر در این حوزه باید ویژگی‌های بیولوژیک واکسن‌هایی که در طرح‌های ملی واکسیناسیون مصرف می‌شوند را مشخص کرده و براساس آن ویژگی‌ها اجازه مصرف واکسن دهند.

دکتر هاشم زاده با تاکید بر اینکه تولید واکسن‌هایی با سوش‌های بومی کشور، نتیجه و اثربخشی بالاتری در پیشگیری و کنترل بیماری‌ها اعم از بیماری‌های با منشاء ویروسی یا باکتریایی دارند، یادآور شد: مصرف واکسن‌هایی با سوش‌های غیربومی ممکن است منجر به ایجاد تغییراتی در ساختار طبیعت و اکوسیستم ویروس و باکتری شود و همین امر، مشکلات پیشگیری،کنترل و ریشه‌کنی بیماری را بسیار پیچیده می‌کند.

رئیس موسسه رازی با اشاره به تبلیغات و رقابت بالا برای مصرف برخی واکسن‌ها در کشور تصریح کرد: این روشی غلط است و از مسئولان تصمیم گیر در این حوزه درخواست می‌کنم با تعیین نوع، ویژگی‌ها و ساختار بیولوژیک واکسن‌هایی که در برنامه‌های مصرف ملی هستند، به این بخش ورود کنند.


نظر شما
ادامه