کد خبر: ۳۹۰۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: 30 نفر شتر یک گله دار در روستای گزو خاش اواخر آذرماه امسال مورد حمله یک قلاده سگ وحشی قرار گرفتند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مهدی حسینی» اظهار داشت: از این تعداد شترها 19 نفر آنها تلف و 6 نفر مشکوک به علایم بیماری هاری هستند.

وی بیان کرد: 22 آذرماه امسال یک گله شتر حدود 200 نفری متعلق به یکی از دامداران روستای گزو خاش توسط یک قلاده سگ وحشی مورد حمله قرار گرفت.

وی ادامه داد: متعاقب این اتفاق اقدامات مختلف توسط اداره دامپزشکی خاش نظیر معاینه بالینی گله و دام های مشکوک، اخذ نمونه از دام های بیمار برای تایید آزمایشگاهی بیماری، معدوم سازی و دفن بهداشتی دام های تلف شده، پایش و مراقبت بیماری در واحد اپیدمیولوژیک مربوط و قرنطینه گله ذکر شده، واکسیناسیون سگ های صاحبدار، هماهنگی لازم با مرکز بهداشت شهرستان مبنی بر واکسیناسیون جمعیت انسانی در معرض خطر و آموزش توصیه بهداشتی لازم و توزیع بروشور در خصوص آشنایی با بیماری برای بهره برداران و روستاییان انجام شد.

وی تشکیل کمیته فوری و اضطراری در محل فرمانداری، بازدید میدانی و ارزیابی بیماری در منطقه با حضور مسئولان، برگزاری کلاس آموزشی و ترویجی با موضوع هاری در راستای آشنایی، پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی لازم برای دهیاران شهرستان خاش، معدوم سازی و دفن بهداشتی تلفات با همکاری مسئولان، نمونه برداری از یک قلاده شغال برای انجام آزمایشات لازم بازید میدانی، تشکیل نشست فنی با حضور مسئولان دامپزشکی و برگزاری و تشکیل کمیته پیشگیری از بیماری هاری به ریاست فرمانداری از دیگر برنامه های اجرا شده این مدت است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: به طور معمول واکسیناسیون سگ های گله و صاحبدار در طول سال انجام می شود و در ابتدای گزارش تمام گله و دام های موجود در کانون توسط اکیپ های دامپزشکی واکسینه شدند.

حسینی اظهار داشت: واکسن مورد نیاز برای دام های موجود و سگ های گله در منطقه تامین و در اختیار دامپزشکی خاش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به نقش سگ های ولگرد و حیات وحش در انتقال بیماری به سایر واحدهای اپیدمیولوژیک دامی و جمعیت انسانی اطلاع رسانی محیط زیست در خصوص تغییر رفتار و تلفات احتمالی حیات وحش و فعال سازی کارگروه جمع آوری سگ های ولگرد در منطقه نقش موثری برای کنترل بیماری هاری دارد.

وی گفت: هاری بیماری ویروسی است که در تمام حیوانات خون گرم از جمله انسان می تواند ایجاد بیماری کند.
وی افزود: این بیماری مشترک میان انسان و دام بوده که به خاطر کشندگی 100 درصد از مهمترین بیماری های زئونوز به شمار می رود.

بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام را بیماری مشترک یا زئنوز می نامند که از جنبه های اقتصادی و بهداشت انسانی دارای اهمیت فراوانی هستند.

در این میان هاری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به عنوان یک بیماری کشنده که به وسیله ویروسی که به سیستم عصبی حمله می کند شناخته می شود.

ویروس بیماری هاری در بزاق حیوان پنهان شده و معمولا توسط گازگرفتن حیوان آلوده به فرد سالم منتقل می شود و هنگامی که علائم بیماری هاری ظاهر شوند، در اکثر موارد کشنده خواهد بود.

اصلی ترین راه سرایت هاری، گاز گرفتن به وسیله حیوان مبتلا به بیماری است که از مهم ترین علائم آن تب و لرز، خستگی، سردرد، درد عضلانی، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، سرگیجه، سرفه خشک و تنگی نفس است.

به گزارش ایرنا افزون بر 19 نفر شتر مشکوک به هاری در منطقه گزو طی 10 روز گذشته تا کنون در شهرستان خاش تلف شدند.

این تعداد شتر با رعایت نکات بهداشتی معدوم شدند.

با اقدامات پیشگیرانه از سوی دامپزشکی و سایر دستگاه های دست اندرکار و با بررسی های انجام شده در روز گذشته (دوم دی) هیچ گونه شتر مشکوک به بیماری هاری در منطقه گزو شهرستان خاش سیستان و بلوچستان مشاهده نشده است.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس با سابقه 20 ساله فعالیت در مورد هاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
0
0
اطلاعات این کیس با مبانی اپیدمیولوژی بیماری هاری در شتر همخوان نیست زیرا ویروس روزانه مسافت یک سانتی متر در مسیر اعصاب حرکت می کند تنها شرط ابتلا اثبات اینکه تمامی شترها از ناحیه سر مورد حمله سگ هار قرار گرفته باشند که این مسئله بسیار بعید است زیرا احتمال در معرض قرار گرفتن سر شتر با این تعداد محال است .لطفا اگر قرار است تصمیم گیری مدیریتی در مورد معدوم سازی و پرداخت غرامت شتر با مبانی علمی قاطی نشود و حد اقل رسانه ای نشود .
نظر شما
ادامه