کد خبر: ۳۹۱۳۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
عضو دامپزشک کمیسیون کشاورزی مجلس:
«دکتر یوسف داودی» افزود: اگر نیازی به اصلاح در قانون سازمان دامپزشکی کشور باشد، به‌صورت طرح یا لایحه به کمیسیون کشاورزی بیاید و ما نیز آماده کمک به این فرایند هستیم ...



حکیم مهر - عضو دامپزشک کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از حجم بالای قاچاق داروهای دامپزشکی به داخل کشور، آن را تهدیدکننده سلامت دام و در نهایت مردمی که از آن استفاده می‌کنند، عنوان کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر یوسف داودی» با اشاره به قاچاق بسیار زیاد داروهای دامپزشکی به داخل کشور و اثرات مخرب آن بر سلامت انسان‌ها اظهار داشت: قاچاقچیان و تولیدکنندگان داروهای قاچاق، با مواد اولیه‌ای که مورد تأیید سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت و درمان کشور نیست داروهای انسانی و دامی را تولید می‌کنند.

قاچاق داروهای دامپزشکی به اندازه ۵۰ درصد تولید کشور است

وی افزود: به دلیل اینکه این مواد اولیه و ترکیبات ساخت داروهای قاچاق، مورد تأیید (مراجع قانونی) نیست تا اثربخشی آن بیشتر بوده و عوارض کمتری داشته باشد؛ بنابراین قیمت آن ارزان است و تولید این داروهای قاچاق با قیمت بسیار اندک در این شرایط اتفاق می‌افتد و قاچاقچیان داروهای دامی این داروها را با قیمت بسیار پایینی که بتوانند بازار کشورمان را بگیرند به داخل کشورمان وارد می‌کنند.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در صحبت‌های انجام‌شده با تولیدکنندگان داروهای دامی در داخل کشور برخی از این اقلام دارویی را قاچاقچیان این داروها می‌توانند تا یک‌دهم قیمت دارو تولید کنند.

داوودی با تأکید بر اینکه متأسفانه مقدار بسیار زیادی از داروهای دامی در بازارهای کشور سهم قاچاق است و کنترلی بر آن وجود ندارد و آمار دقیقی نیز در این زمینه در دست نیست عنوان کرد: اما احتمالا به ‌اندازه نیمی از داروهای تولیدی در داخل، به‌صورت قاچاق نیز وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت که کشورها در قاچاق دارو به ایران دخیل بوده‌اند، خاطرنشان کرد: اما تعدادی افراد هستند که برای منافع خود این اقدامات را انجام می‌دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهم‌ترین اثرات مخرب داروهای قاچاق دامپزشکی، تأکید کرد: مشکل داروهای قاچاق این است که پس از ورود به کشور به دامداری‌ها، مرغداری‌ها و اماکن تولید محصولات دامی و غذایی رفته و ممکن است باقی مانده این داروها در آن محصولات باقی بماند. به‌طور مثال ممکن است باقیمانده آن در تخم‌مرغ، گوشت مرغ، شیر، گوشت دام و دیگر تولیدات دامی وجود داشته باشد.

داوودی با ذکر مثالی از میزان خطراتی که مصرف داروهای قاچاق دامپزشکی می‌تواند برای مردم کشور ایجاد کند، تصریح کرد: در مرغداری که ۱۰۰ هزار قطعه‌ای است اگر استفاده شود حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر از گوشت آن استفاده می‌کنند و خطراتی برای مصرف‌کنندگان آن وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات مجلس در مبارزه با قاچاق داروهای دامپزشکی عنوان کرد: پیشنهاد داشتیم و در جلسه با رئیس سازمان دامپزشکی نیز تصمیم بر این شد تا این داروهای قاچاق که به دامداری‌ها و مرغداری‌ها می‌رود و اگر در این مکان‌ها یا احیانا در داروخانه‌های دامپزشکی کشور کشف شود؛ برخورد شدیدتری با متخلفان صورت بگیرد.

آماده اصلاح قوانین دامپزشکی هستیم

این نماینده خانه ملت اضافه کرد: در نشست‌های با رئیس سازمان دامپزشکی همچنین مقرر شد تا اگر نیازی به اصلاح در قانون سازمان دامپزشکی کشور باشد؛ به‌صورت طرح یا لایحه به کمیسیون کشاورزی بیاید و ما نیز اعلام آمادگی کردیم تا به این فرایند کمک کنیم.

داوودی با اشاره به اثرات اقتصادی قاچاق بر اقتصاد تولید داروهای دامپزشکی کشور تصریح کرد: قاچاق واردکنندگان داروهای دامی را کاملاً فلج می‌کند؛ چراکه این داروها وقتی به‌صورت قانونی وارد شود؛ مشمول تعرفه‌ها و عوارض گمرکی شده و گران وارد کشور می‌شود؛ درصورتی‌که داروهای قاچاق این هزینه‌ها را ندارد و با قیمت ارزان‌تر از واردات قانونی دست مصرف‌کننده می‌رسد و معلوم است که این‌ها با قیمت بسیار اندک به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی با بیان اینکه قاچاق می‌تواند واردکنندگان حتی واردکنندگان داروهای دامپزشکی کشور را با ورشکستگی مواجه کند اضافه کرد: پدیده شوم قاچاق انجمن واردکنندگان را با شکست روبرو کرده و صنایع تولیدی دارویی کشور را با خطرات جدی روبرو و به تعطیلی روبرو می‌کند؛ اما این تنها مشکلات اقتصادی است و ما مشکلی فراتر با موضوع قاچاق داریم.

ترکیبات مواد اولیه داروهای قاچاق مشخص نیست

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل اساسی که ما درباره قاچاق داروهای دامپزشکی داریم این است که چون ترکیبات این داروها را نمی‌دانیم موارد زیادی از افزایش تلفات (دام و طیور براثر استفاده داروهای قاچاق) گزارش‌شده است. به‌طور مثال دارویی به‌صورت قاچاق وارد کشور شده و در جایی استفاده‌شده و تمام دام‌های آن واحد دامی تلف‌شده است.

داوودی یادآور شد: بنابراین ما مشکلمان سلامت انسان‌هاست؛ چراکه ما نه کنترلی در مواد اولیه داروهای قاچاق داریم و نه کنترلی بر مسیر و زنجیره‌ای که باید در واردات داروهای دامپزشکی رعایت شود؛ وجود دارد.

به گفته وی، نظارت و کنترلی بر زنجیره سرد و نحوه نگهداری داروهای قاچاق دامپزشکی وجود نداشته و این داروها بدون کنترل به کشور می‌آید و این‌ها خطرات بسیار شدیدی بر بهداشت انسان‌ها دارند.

ممکن است داروهای قاچاق دامپزشکی سرطان‌زا باشد

نماینده مردم سراب و مهربان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه حتی ممکن است این داروهای قاچاق سرطان‌زا هم باشد، اضافه کرد: ما اطلاعی از آن نداریم و هیچ آزمایشی هم بر ترکیبات این نوع داروها انجام‌نشده است؛ چراکه مجوزی (برای واردات) آن صادر نشده است.

داوودی با بیان اینکه تعداد بیماری‌ها در کشور ما همواره در حال افزایش بوده و تعداد بیماران سرطانی حتی در سنین پایین سونامی‌وار در حال افزایش است عنوان کرد: با توجه به اینکه امروز متأسفانه بسیاری از خانواده‌های ایرانی درگیر بیماران سرطانی‌ هستند و برای درمان این بیماران با مشکلات شدیدی مواجه بوده و روند درمان این بیماران هرروز دشوارتر می‌شود؛ باید به‌صورت کلی با قاچاق دارو که با جان انسان‌ها سروکار داشته و درواقع جان انسان‌ها را تهدید می‌کند و برای آن خطرآفرین است؛ جدی‌تر برخورد شود.

وی با تأکید مجدد بر اینکه باید اولویت برنامه‌ریزی‌های کلان کشور حفظ سلامت مردم باشد اظهار داشت: باید با داروخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌هایی که از این داروهای قاچاق استفاده می‌کنند؛ به‌شدت برخورد شود؛ چراکه ما باید برای سلامت مردم کشور تلاش کنیم.



انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
0
0
نظام دامپزشكي فقط دنبال صدور پروانه است ولي نظارت بر عهده سازمان دامپزشكي
اين خود يك اشتباه بزرگ ميباشد چرا كه سازمان دامپزشكي هيچ ابزارى براى برخورد با خريداران جنس قاچاق ندارد(پروانه تأسيس و ...)
لزوم اصلاح قانون براى جلوگيرى از قاچاق بسيار حائز اهميت است
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
0
0
گاهی وقت ها آ0دم از آن ور بوم می افتد پایین
با این همه تولید کننده و وارد کنندهای قانونی داروی دامپزشکی وجود قاچاق به داخل کشور با توجه به وظعیت رقابتی که بین این تولید کنندها و واردکننده ها قانونی هست بعیده که قاچاق به داخل کشور وجود داشته باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
0
0
ناشناس عزیز انگاری خیلی از حکم دیوان عدالت ناراحتی
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
0
0
خواهشا یه فکری ام اقای دکتر برای وضعیت بیکاری دامپزشکی کنید سپاس ازلطفتون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
0
0
نماینده محترم بسیار خوشحالم که تا این قدر از عمق فاجعه را درک نمودید امیدوارم در اجرای قانون تسری که توسط نمایندگان محترم مصوب شده ولی اجرا نشده است هم مصر با شید تا همکاران دامپزشکی از این قانون استفاده نمایند و کمکی برای معاش انها باشد
امیدوارم بزرگان سازمان دامپزشکی سریعا با رایزنیها اصلاحیه قانون سازمان دامپزشکی و درامدهای حاصل از تعرفه ها و تعرفه گذاریها را به مجلس تقدیم نمایند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
0
0
سوال اصلی اینجا است که آیا تاکنون همین قوانین موجود در دامپزشکی بدرستی درک و اجرا شده است یا نه !!!!!؟؟؟
اگر قرار بر بی توچهی به قوانین و عرف عقلانی است تغییر قوانین چه خاصیتی خواهد داشت !!؟؟
چیزی که به عینه میتوان دید آن است که تا کنون تقریبا قوانین موجود بدرستی مورد توجه نبوده و اکثرا" بشکل سلیقه ای اجرا شده اند .
وگرنه اکثر این قوانین در صورت اجرای صادقانه و عاقلانه و با توجه به روح قوانین که برای ایجاد انضباط و تسهیل امور و کاستن از ناهماهنگی و اصطکاک بین امور و افراد است ، بخوبی جوابگوی نیازها خواهند بود .
در هر صورت آنچه که باید اصلاح شود نه قوانین بلکه نحوه تفسیر و اجرای قوانین است و لاغیر !!
و وظیفه مجلس و مجلسیان قبل از هر گونه تصمیمی این است که بررسی کنند که آیا اصلا قوانین اجرا می شود یا نه و اینکه اگر به نوعی اجرا میشود بر چه اساسی تفسیر شده و به آن عمل میشود !!؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
0
0
گاهی اوقات داروهای قاچاق تاثیر بخش نر هستند تا دارو های داخلی ،یک فکری به حال کیفیت بکنید
و ایجاد رقابت صحیح ذر تولید کنندگان تا رقابت نباشه و گمرکی بالا بالا قاچاق هم وجود داره
نظر شما
ادامه