کد خبر: ۳۹۱۹۸
 

رئیس شبکه دامپزشکی آق قلا گفت: از عرضه ماهیان مرده و بی رمق پرورش یافته در آب بندان های سد وشمگیر جلوگیری شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری صداوسیما، «دکتر شهریار کتوک» افزود: تا اکنون حدود 70 تن ماهی از گونه های کپور، فیتوفاک، آمور و سوف در این مخازن تلف شده اند.

به گفته کتوک، شواهد و پایش بالینی اولیه، آلودگی آب در این آب بندان ها را تایید می کند اما علت و منشاء اصلی آلودگی در دست بررسی است.

رئیس دامپزشکی شهرستان آق قلا به خبرگزاری ایرنا نیز گفت: از ماهیان تلف شده در استخرهای حوزه آب بندان سد وشمگیر نمونه‌برداری و به آزمایشگاه ارسال وعلت اصلی مرگ این گونه‌ها پس از نتیجه آزمایش مشخص می‌شود.

«دکتر شهریار کتوک» اظهار کرد: پس از دریافت گزارش از تلف شدن این ماهیان، اکیپ‌های دامپزشکی در محل استخرها حاضر شدند و نمونه‌برداری انجام و در انتظار نتایج حاصل از بررسی نمونه‌ها در آزمایشگاه هستیم.

وی ادامه داد: بررسی‌های اولیه و بالینی نشان داد که احتمال وجود آلودگی در آب استخرها نیز وجود داشته است، همچنان که وقوع تلفات در استخرهای ماهی به سبب آلودگی منابع آب پدیده چندان عجیبی نیست.

دکتر کتوک اضافه کرد: هم اینک از سوی مالکان، ماهی‌های تلف شده جمع‌آوری شده است.

وی افزود که بخشی از ماهیان تلف شده به کارخانجات تولید پودر ماهی ارسال و مقداری هم با کمک بخشداری و دهیاری‌های منطقه بصورت بهداشتی دفن شده است.

رئیس دامپزشکی آق قلا تاکید کرد که با هماهنگی صورت گرفته تمام بازارهای منطقه نیز زیر پوشش نظارت بهداشتی و پایش مستمر قرار دارد.

اواسط هفته گذشته حدود ۷۵۰ هزار قطعه بچه ماهی ۸۰ گرمی و ۷۰ تن ماهی گوشتی در ۱۳ استخر پرورش ماهی به وسعت ۷۰ هکتار واقع در حوزه آب بندان پایین دست سد وشمگیر شهر انبارالوم از توابع شهرستان آق قلا تلف شد.

از سوی دیگر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهد سوء مدیریت در اداره استخر، رعایت نکردن استانداردهای ماهی ریزی، هوادهی و غذادهی از عوامل مرگ و میر این ماهیان بوده است.

امیرعبدوس افزود: آلودگی رودخانه عامل تلف شدن ماهی‌های سد وشمگیر نیست و کارشناسان این اداره کل ۲ نمونه‌برداری از رودخانه گرگان رود انجام دادند و آلودگی خارج از استاندارد مشاهده نشد.

وی ادامه داد: در طول حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر مسیر گرگان رود استخرهای ماهی بسیاری وجود دارد که همه از آب رودخانه تغذیه می‌شوند، اگر آلودگی از آب رودخانه باشد باید ماهی‌های تمام استخرها تلف می‌شد.

 
 
نظر شما
ادامه