کد خبر: ۳۹۲۱۳
تعداد نظرات: ۳ نظر



مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه ساختار بهداشتی مرغداری‌های استان اصفهان نامطلوب است، گفت: متاسفانه ترددهای بدون کنترل جاده‌ای مرغداری‌ها در داخل و خارج استان اصفهان سبب بروز بیماری‌های مختلف و گسترش آلودگی می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر شهرام موحدی»، ساختار بهداشتی مرغداری‌های استان اصفهان را نامطلوب دانست و اظهار داشت: مسائل امنیتی و زیستی در مرغداری‌های استان به هیچ‌وجه بهداشتی نیست و با وجود درخواست‌های فراوان از این واحدها، گوش شنوایی برای پیشگیری‌ها از بیماری‌ها در مرغداری‌ها نداریم.

وی در پاسخ به این سئوال که براساس گفته‌های مسئولان استان اصفهان تاکنون ۱۰۰ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار در استان به دلیل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معدوم شده است، افزود: معدوم‌سازی این تعداد طیور در مقابل تولید ۲۶ تا ۲۷ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار در استان سه دهم درصد هم نمی‌شود و تاکنون ما شاهد بروز بیماری تنفسی فوق حاد پرندگان در اصفهان بوده‌ایم نه آنفلوآنزا.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: تاکنون تعدادی کانون‌ مرغ تخم‌گذار در استان مبتلا به بیماری فوق حاد تنفسی پرندگان شناسایی شده است، اما اینکه دلیل این بیماری چه عاملی می‌تواند باشد باید منتظر جواب مراکز تشخیصی در پایتخت باشیم.

وی بیان کرد: آنچه در حال حاضر مهم هست اینکه پرورش دهندگان طیور در استان اصفهان باید در رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه واحدهای پرورشی دقت لازم را داشته باشند.

موحدی پیرامون اینکه تاکنون در حوزه بیماری آنفلوانزا مبحثی را در مرغداری‌های استان اصفهان نداریم، گفت: با فرا رسیدن فصل سرما و مهاجرت پرندگان یکسری بیماری‌های تنفسی فوق حاد پرندگان بروز می‌کند.

وی اظهار داشت: متأسفانه این بیماری تنفسی به دلیل نبود ضوابط بهداشتی توسط تولیدکنندگان و عدم رعایت مسایل امنیتی و زیستی دست‌اندرکاران طیور در برخی از واحدهای مرغداری‌ها استان اصفهان بروز می‌یابد که تلفاتی هم دارد.

آنفلوانزای پرندگان در استان اصفهان نداریم

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در پاسخ به این سئوال که براساس گفته‌هایتان برخی رسانه‌ها در اصفهان از شناسایی ۳ کانون آلوده به بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان خبر داده‌اند، گفت: در حال حاضر وضعیت استان مطلوب است و موردی به عنوان شیوع آنفلوآنزا نداریم و شیوع با بروز بسیار متفاوت است، از این کانون‌ها آزمایش‌ها و نمونه‌گیری‌های برای سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده و پس از بررسی و تأیید مراکز بین‌المللی باید بگوییم که بیماری آنفلوآنزا وجود دارد یا خیر.

وی اظهار داشت: طبیعی است کانون‌هایی که در اثر بیماری فوق حاد تنفسی در استان اصفهان درگیر برونشیت یا نیوکاسل می‌شوند برای جلوگیری از انتشار عوامل بیماری‌زا باید معدوم شوند.

موحدی افزود: در حال حاضر بیماری به عنوان آنفلوآنزا در استان اصفهان نداریم، بیماری فوق حاد تنفسی است و تا ویروس در آزمایشگاه‌های تأییدی جدا و آزمایش نشود نمی‌توانیم اسمی بر بروز این بیماری‌ها در میان مرغ‌های تخم‌گذار استان بگذاریم.

وی آموزش و یادآوری نکات بهداشتی درباره بیماری‌های تنفسی فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های تخم‌گذار را از وظایف این سازمان در استان برشمرد و گفت: تمام پروش‌ دهندگان طیور باید مسائل قرنطینه‌ای و بهداشتی را رعایت کنند، روستائیان نباید پرندگان را از دوره‌گردها و بازارچه‌های هفتگی در روستا بخرند، لاشه طیور مرده را در محیط زیست رها نکنند تا توسط کلاغ، کبوتر، گربه و سگ خورده شود چراکه اگر مبتلا به بیماری است به این جانوران سرایت می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: طی سال گذشته 2 واحد غیرمجاز مرغ تخم‌گذار در گلپایگان چندین روز بیماری فوق حاد تنفسی واحدهای خود را مخفی کرده بودند و با بخش لاشه‌های طیور در محیط زیست و مصرف آنها توسط سگ، گربه و کلاغ سبب بروز انتشار بیش از حد این بیماری‌ها در استان شدند.

وی اظهار داشت: دامپزشکی استان اصفهان از سه ماه پیش با دادن هشدارهای بهداشتی، برگزاری کلاس‌های آموزشی، چاپ تراکت و فرستادن پیامک هشدارهای لازم را برای پیشگیری بیماری فوق حاد تنفسی پرندگان را به مرغداران و پرورش‌دهندگان طیور داده است.

موحدی در پاسخ به این سئوال که هر ساله در همین فصول شاهد بیماری‌های مختلف در مرغداری‌های تخم‌گذار استان اصفهان هستیم و چرا اقدامات اساسی برای جلوگیری تلفات ناشی از این بیماری‌ها اجرایی نمی‌شود، افزود: طی دو سال اخیر تمام تذکرات، آموزش‌ها و هشدارهای لازم را به واحدهای مرغداری استان داده‌ایم، اما باید به این موضوع توجه کرد که آیا این واحدها اصول بهداشتی و امنیت زیستی دامپزشکی را در حدی که آموزش داده‌ایم را رعایت می‌کنندو آیا با واحدهای غیرمجاز فعال در استان برخورد شده است یا خیر؟


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
0
0
درست میگن انفلوانزا شره اسمشو نبر
........................ چرا روراست نمیگویید انفلوانزای فوق حاد؟ بیماری فوق حاد تنفسی؟
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
0
0
دکتر مثل پارسال هی گفتید همه چیز ارومه و صنعت مرغداری اصفهان را .............. و امسال با وجود سه کانون مثبت انرا انکار می کنید . چرا برای موارد دیده شده در نجف اباد ملاحظه می کنید . پارسالی که ................. بود .
هنوز توزیع مرغ های الوده به انفلوانزا ی فوق حاد در سطح شهر و جمع اوری ان توسط نیرو های دامپزشکی را فراموش نکرده ایم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
0
0
اقا دیگه با وجود این سطح ارتباطات حقژقت طریع مشخس میشه ،شما برلی همه بیماریهای تپفسی معدوم سازی دارید
نظر شما
ادامه