کد خبر: ۳۹۲۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

نقش روابط عمومی در پیشگیری از بروز نارضایتی در جامعه

محمد فرحی

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین

 

فارغ از اینکه افراد با چه گرایش سیاسی در  اعتراضات روز گذشته حضور داشتند، یک نکته قابل ذکر است که متاسفانه از افکار تصمیم گیرندگان دور مانده، آن هم بررسی چرایی بروز حرکات اعتراضی از این دست می باشد.

در این برهه تاریخی واکنشهای متعددی می توان از خود نشان داد:

1- ادامه روند قبلی و بی تفاوتی به اعتراضات

2- برخورد سلبی با معترضین

3- بررسی علت اعتراض و تلاش در راستای بهبود وضعیت و ارائه گزارشهای مستدل به مردم

پر واضح است در چنین شرایطی، انتخاب گزینه 1 و 2 راه را برای ادامه مسیر دشمنان داخلی و خارجی هموار کرده و با دست خودمان زمینه را برای ایجاد هرج و مرج فراهم خواهیم کرد.

انتخاب گزینه 3 و بررسی دقیق علت اعتراض به دور از تعصب و تلاش در راستای رفع آن همراه با ارائه گزارش­های دقیق مشکلات، جامعه را آرام خواهد کرد.

بد نیست نگاهی به اهم اخبار اقتصادی ظرف یک ماه گذشته بیندازیم:

- نان گران می شود

- خودرو گران شد

- بنزین گران می شود

- تخم مرغ گران شد

- افزایش حقوق کارمندان کمتر از هر سال افزایش پیدا خواهد کرد

- پاداش بازنشستگان کاهش پیدا خواهد کرد

- عوارض خروج از کشور چندین برابر می شود

- موسسات مالی و اعتباری پول مردم را می خورند و...

- حال با این شرایط برخی بلایای طبیعی هم چاشنی کار می شود

حال با این شرایط، آیا امیدی برای مردم در جامعه می توان متصور بود؟؟

هدف نگارنده از بیان مطالب بالا این نیست که خدای ناکرده خدمات دولت نادیده گرفته شود، بلکه هدف اینست که چرا از ظرفیت روابط عمومی در بیان مشکلات پیش رو استفاده نمی شود؟

پایگاه اصلی دولت برای ارائه خدمات صورت گرفته و یا بیان هنرمندانه موانع پیش رو همان روابط عمومی است که در سالیان اخیر کمتر توجهی به آن نشده که این رویه، کار را برای دولتمردان دشوار کرده است.

"روابط عمومی وکیل مدافع دستگاه در جامعه بوده و مدعی العموم در درون دستگاه است" که اگر همین وظیفه را به خوبی به انجام برساند (در صورتی که ابزار آن را نیز در اختیارش قرار دهیم)، زمینه بروز نارضایتی را از بین برده ایم چرا که قبل از اینکه جامعه بخواهد اعتراض خود را در کف خیابان به گوش دولتمردان برساند، ما خودمان طرح مسئله کرده ایم و گزارش اقدامات صورت گرفته را به سمع و نظر آحاد جامعه رسانده ایم.

"روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوشش­های حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباطند انجام می‌دهد ."

"ارائه چهره واقعی و شفاف شرکت به مشتریان، از وظایف مهم روابط عمومی است و اگر این درک بوجود آید که مشتریان صاحبان اصلی شرکت هستند و بدون وجود آنها شرکت و سود دهی معنی نخواهد داشت در می‌یابیم که باید به روابط عمومی حرفه‌ای به دیده یک عنصر و یک لازمه در هر سازمانی نگریسته شود ."

با بیان 2 مطلب بالا از اساتید ارتباطات، شاید بتوان بخشی از اهمیت روابط عمومی را در پیشگیری از بروز نارضایتی بیان کرد.

امروزه به نظر می رسد که معیارهای قالب در جامعه ما بی توجهی به ارزش های نهفته در کار روابط عمومی هاست، به طوری که این امر باعث شده که در بسیاری از سازمان ها، بخش روابط عمومی مبدل به بخش تبلیغات سازمان شود و کمتر به مفاهیم و ارتباطات دوسویه بپردازد.

صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی را در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، بومی کردن سرمشق های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت های جامعه، بازآفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی بدانیم در اینصورت باید بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند و یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه های اجرایی باشد .

نتیجه اینکه با توجه به هجمه های داخلی و خارجی صورت گرفته علیه دولت، بهتر است بیش از پیش به نقش روابط عمومی در دستگاههای اجرایی اهمیت قائل شده و ضمن بکارگیری افراد شایسته و کاردان در این جایگاه کلیدی، نقش مهم آنرا نیز برای مدیران بازگو کنیم تا خدای ناکرده با گماردن افراد نالایق به عنوان مدیر روابط عمومی در سازمان­ها، زمینه بروز نارضایتی را فراهم بیاورند.

 در حال حاضر تنها پایگاه قابل اطمینان برای اطلاع رسانی خدمات دولت روابط عمومی است که می تواند تحت عنوان "سخنگو" در دستگاههای اجرایی مطرح و با ایجاد زمینه مناسب برای ارتباط با رسانه ها، اطلاع رسانی دقیق و شفاف را در برنامه خود قرار دهد  که امیدواریم تقویت این جایگاه درسیاست­های راهبردی دولت گنجانیده شود.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
0
0
با سلام وعرض ادب
امیدوارم مدیران سازمان دامپزشکی به اهمیت روابط عمومی در سازمانی که خدماتش به حساب وزارت بهداشت نوشته می شود واقف باشند و درراستای تقویت این جایگاه بکوشند
نظر شما
ادامه