کد خبر: ۳۹۲۳۲
 

عضو کمیته تخصصی بهداشت و سلامت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی با اشاره به این‌که 90 درصد شایعات در خصوص منع مصرف ماهی تیلاپیا، پایه و اساس علمی ندارد، گفت: اکثر کشورهای دنیا از این ماهی استفاده می‌کنند و آمریکا بزرگ‌ترین مصرف کننده ماهی تیلاپیا در جهان است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از تندرست نیوز، مدت زیادی از ورود نوع جدیدی از ماهی به سفره مردم ایران نمی گذرد. سفره‌ای که با وجود بهره مندی از دو منبع صید ماهی از دریای خزر و دریای جنوب نسبت به بسیاری از کشورها، فقر مصرف آبزیان دارد. «تیلاپیا» مهمان جدیدی بود که ابتدا به صورت واردات راه به سبد خانوار گذاشت و بعد از استقبال مردم از این ماهی بی آزار که حداقل استخوان را داشت پروژه تولید آن در کشور رقم خورد. تیلاپیا تنها مدت کمی پس از ورود به بازار مورد هجمه‌های مختلفی قرار گرفت. سازمان محیط زیست آن را ماهی مهاجم توصیف کرد که از پسماند ماهی‌های دیگر تغذیه می‌کند. عده‌ای آن را ماهی فاقد ارزش غذایی عنوان کردند که ماهی فقرا است و کسی در کشورهای مرفه استفاده نمی‌کند، اما این‌که آیا این ماهی این‌قدر خطرناک است یا خیر را در گفت‌وگو با «دکتر آراسب دباغ مقدم» عضو کمیته تخصصی بهداشت و سلامت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی مطرح کردیم.

وی  در خصوص سلامت ماهی تیلاپیا، گفت: دلیل آن که اصطلاح «ماهی فقرا» را برای این نوع ماهی در میان مردم جا انداخته‌اند، متوجه نمی‌شوم. این ماهی نیز ارزش تغذیه‌‌ای برابر با انواع دیگر ماهی‌ها را دارد.

وی ادامه داد: تفاوت تغذیه‌ای که بتوان ماهی‌ها را نسبت به آن، از لحاظ علمی تفکیک کرد، میزان چربی آن‌هاست؛ هرچه ماهی چرب‌تر باشد، اسیدهای چرب، از جمله امگا 3 بیشتری دارد. این تفاوت قیمت را نیز بازارپسندی آن‌ها تعیین می‌کند.

عضو کمیته تخصصی بهداشت و سلامت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی با اشاره به این‌که خوردن ارزا‌ترین ماهی هم بهتر از نخوردن آن است، بیان کرد: تیلاپیا بیشترین میزان پرورش را در دنیا به خود اختصاص داده است. این ماهی شبیه کپورماهیان است و پرورش آن به علت کم هزینه بودن و سخت‌گیر نبودنش در خورد و خوراک و محل زیست، پرطرفدار است.

دباغ مقدم، آمریکا را بزرگ‌ترین مصرف کننده ماهی تیلاپیا دانست و عنوان کرد: اکنون اکثر کشورهای دنیا از این ماهی استفاده می‌کنند. سایر کشورها نیز به علت وضعیت آب‌های داخلی و ساحلی و آداب رسوم‌شان، این ماهی را در سبد غذایی خود ندارند.

وی افزود: 90 درصد شایعات در خصوص منع مصرف ماهی تیلاپیا، پایه و اساس علمی ندارد. مدتی پیش سازمان محیط زیست اعلام کرد به علت مقاوم بودن ماهی تیلاپیا و غیر قابل مصرف بودن آب آن برای سایر ماهی‌های پرورشی، فقط در استان یزد امکان پرورش آن وجود دارد؛ زیرا آب‌های استان یزد به استان‌های دیگر راه ندارد؛ این محدودیت تولید نیز با مقاصد زیست محیطی اعمال شده و ربطی به سالم بودن یا نبودن تیلاپیا ندارد.

 
 
نظر شما
ادامه