کد خبر: ۳۹۲۵۵
 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: کشتارگاه سنتی دام رزن با توجه به مخاطراتی که برای مردم داشت پلمب شده و کار کشتارگاه به کشتارگاه‌های صنعتی اطراف انتقال پیدا کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از از فارس، «دکتر محمودرضا رسولی» ظهر امروز در کمیسیون تنظیم بازار استان همدان با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای پرندگان یک بیماری ویروسی است که می‌تواند به پرندگان و انسان منتقل شود، اظهار کرد: آنفلوانزای مرغی پرندگان، ماکیان و پستانداران را درگیر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزای پرندگان فقط مختص ایران نیست و همه جا پراکنده شده است، ادامه داد: در آلمان و فرانسه تعداد زیادی کانون بیماری آنفلوانزای پرندگان وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه پرندگان به بیماری آنفلوانزا حساس هستند و سیاه شدن تاج و ریش در پرندگان از علائم این بیماری است، بیان کرد: از ۲۰ واحد مرغ مادر گوشتی در همدان ۱۳ واحد فعال است.

وی با اشاره به فعالیت یک واحد مرغ مادر تخمگذار در همدان ادامه داد: ۴۵ واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه در هر دوره در همدان وجود دارد که از این تعداد ۲۷ واحد با ظرفیت یک‌میلیون و ۲۷۰ هزار قطعه فعال بوده و ۲۳ واحد در حال تولید هستند.

رسولی با اشاره به اینکه مرغداری‌های مرغ تخمگذار فعال در استان یک میلیون و ۲۷۰ هزار ظرفیت دارند اما ۷۱۰ هزار جوجه ریزی داشته‌اند، افزود: نحوه ورود ویروس آنفلوانزای پرندگان به کشور و استان آسیب‌شناسی شده و دلیل عمده آن وجود آبگیر‌ها در کنار مزارع بوده چراکه این آبگیر‌ها پرندگان مهاجر را جذب کرده و بیماری را به واحد مرغداری منتقل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه آنفلوانزای پرندگان انواع خسارت بهداشتی، اقتصادی و زیست محیطی را در پی دارد، تصریح کرد: در راستای پیشگیری از بروز بیماری در بین واحد‌های مرغداری کلاس آموزشی برای مرغداران تخم گذار برگزار شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در ادامه به افزایش قیمت تخم مرغ اشاره کرد و با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده‌ها در افزایش قیمت تخم مرغ نقش داشته است، افزود: در حال حاضر با توجه به اقدامات انجام شده مشکلی خاصی وجود ندارد و امنیت خوبی برقرار است.

وی در ادامه به کشتارگاه رزن اشاره کرد و ادامه داد: کشتارگاه سنتی دام رزن با توجه به مخاطراتی که برای مردم داشت پلمب شده و کار کشتارگاه به کشتارگاه‌های صنعتی اطراف انتقال پیدا کرده است.

 
 
نظر شما
ادامه