کد خبر: ۳۹۲۸

حکیم مهر - به منظور جلوگیری از قاچاق دام زنده در کشور، دامهای استان سیستان و بلوچستان از امروز شنبه با استفاده از پلاکهای بارکد دار و شبکه یکپارچه قرنطینه شناسنامه‌دار می‌شوند.
بر اساس طرح هویت گذاری و شناسنامه دارکردن دامهای استان سیستان و بلوچستان، مقرر شد این طرح با استفاده از پلاکهای بارکد دار و با استفاده از شبکه های یکپارچه قرنطینه از امروز شنبه تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور و با استفاده از توان بخش خصوصی و با همکاری نهادهای ذیربط اجرا شود.

از تاریخ اول دی ماه 1389 نیز گواهی حمل بهداشتی داخل استانی فقط برای دام های دارای پلاک بارکد دار در سطح استان صادرمی شود و کشتارگاه ها مجاز به کشتار دام های پلاک دار خواهند بود.

براساس این طرح، نیروی انتظامی در صورت مشاهده دامهای فاقد پلاک، آنها را قاچاق محسوب می کند و براساس قانون با آنها برخورد می شود.

این گزارش می افزاید: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی، استانداری سیستان و بلوچستان و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کارگروهی به منظور مدیریت واردات دام زنده از پاکستان به ایران تشکیل شده است که بر این اساس دامهای وارداتی در قرنطینه 4 بازارچه مرزی پاکستان بازرسی می شوند و سپس به کشتارگاه منتقل خواهند شد.

بر اساس این گزارش، طرح شناسنامه دار کردن دام با اولویت استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و دیگر استانهای کشور انجام می شود.

این طرح بر این اساس اجرا می شود که قاچاق دام زنده در سالهای گذشته با شیوع تب برفکی آسیبهای زیادی را به دامداران وارد کرد و آنها متحمل خسارتهای سنگینی شدند.

البته این خسارات تنها به دامها خلاصه نشد و انتقال بیماری تب کریمه کنگو که بیماری قابل انتقال میان انسان و حیوان به شمار می رود، باعث مرگ چندین نفر در کشور نیز شد. از تیرماه تاکنون 36 هزار راس دام زنده به کشور وارد و کشتارشده است.
 

نظر شما
ادامه