کد خبر: ۳۹۲۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

 «مگر فروش گوشت چرخ کرده آماده غیر قانونی اعلام نشد؟ اگر این گونه است پس مسئولان مربوط چرا چشم خود را روی این اقدام غیر بهداشتی بسته اند؟ از دامپزشکی و دستگاه های متولی نظارت بر عرضه مواد پروتئینی تقاضا داریم به مراکز عمده فروشی گوشت سری بزنند تا ببینند تعداد زیادی فروشگاه در شهر بدون هیچ محدودیتی گوشت چرخ کرده آماده به مردم می فروشند. چطور می شود قیمت گوشت گوساله و گوسفند زیر 38 هزارتومان نیست اما گوشت چرخ کرده از پیش آماده در این مراکز با قیمت 12 هزارتومان فروخته می شود؟ نتیجه چه می شود؟عرضه گوشت های مشکوک اما علنی؟ خواهش می کنم موضوع را پیگیری کنید.»

به گزارش حکیم مهر به نقل از خراسان رضوی، یکی از شهروندخبرنگاران در تماس با گروه حرف مردم روزنامه «خراسان رضوی» از عرضه علنی گوشت های چرخ کرده آماده به صورت غیرقانونی در برخی مراکز عرضه مواد پروتئینی در مشهد خبر داد و خواستار رسیدگی و پیگیری این تخلف علنی شد. از همین رو برای بررسی موضوع سری به بازارهای اصلی عرضه گوشت و مواد پروتئینی مشهد می زنیم.

گوشت چرخ کرده 16 هزار تومان !

در اوج ترافیک بازار تقاضا، سری به فروشگاه های عرضه گوشت و مرغ در بولوار شهید آیت ا...دستغیب می زنیم. پس از بررسی حدود 10 فروشگاه مشاهده می کنیم که سه فروشگاه در این منطقه به صورت علنی و یک فروشگاه به صورت مخفیانه گوشت های چرخ کرده از پیش آماده را به فروش می رسانند. گوشت های چرخ کرده غیر بهداشتی هم از پایه قیمتی 16 هزار تومان به بالا در محل عرضه می شد.

وفور گوشت چرخ کرده غیر بهداشتی در استقلال !

خیابان استقلال مشهد به عنوان یکی از مراکز اصلی عرضه گوشت و مواد پروتئینی مقصد بعدی ماست. فروش علنی گوشت های چرخ کرده از پیش آماده در میدان استقلال به صورت قابل توجهی زیاد است و می توان گفت نیمی از فروشگاه ها بدون هیچ ترس و واهمه ای از نظارت ها، گوشت چرخ کرده را پشت ویترین یخچال های فروشگاهی خود قرار داده اند و به فروش می رسانند.

در بررسی قیمت ها، تفاوت محسوسی بین عرضه گوشت چرخ کرده از پیش آماده در بولوار شهید آیت ا...دستغیب و میدان استقلال به چشم نمی خورد. در کنار این بررسی ها هرچه جمع و تفریق می کنیم دلیل منطقی برای اختلاف قیمت حدود 20 هزار تومانی که بین گوشت چرخ کرده از پیش آماده و گوشت گوساله و گوسفند وجود دارد، نمی یابیم!

سنگدان  به جای گوشت گوساله  !

یکی دیگر از مراکز عمده فروشی گوشت و مواد پروتئینی که برای بررسی میدانی به آن مراجعه می کنیم، بازار انتهای خیابان آیت ا... عبادی (چهارراه گاز) است. تقریبا در تمامی فروشگاه های این منطقه گوشت چرخ کرده از پیش آماده عرضه می شود، حتی بین فروشندگان برای جلب مشتری گوشت چرخ کرده از پیش آماده رقابتی سخت درمیان است.

برخی بنرهایی در محل فروشگاه های خود نصب کرده اند و یکی از این بنرها قابل توجه است: «گوشت درجه یک چرخ کرده 12 هزار تومان!»رنگ گوشت چرخ کرده  آماده در هر فروشگاه با فروشگاه دیگری متفاوت است. از قرمز پررنگ گرفته تا گوشت های چرخ کرده به رنگ صورتی!

به هر فروشگاهی که سر می زنیم رنگین کمانی از گوشت چرخ کرده به چشم می خورد! وارد یکی از فروشگاه ها می شویم، درحالی که ظرف گوشت چرخ کرده از پیش آماده روی میز کار فروشگاه قرار دارد، فروشنده قیمت هر کیلو گوشت چرخ کرده درجه یک را 12 هزار تومان اعلام می کند! می گویم فروشگاه کناری هرکیلو را 11 هزار تومان می دهد. هنوز صحبتم تمام نشده که فروشنده پاسخ می دهد: «اگر همان گوشت را من داشتم کمتر از کیلویی 8 هزار تومان می فروختم! چرا که به جای گوشت گاو، سنگدان مرغ قالب می کنند!»

به سراغ فروشنده دیگری می رویم که قیمت پایه گوشت چرخ کرده را کیلویی 16 هزار تومان اعلام می کند. وی درباره اختلاف قیمت گوشت چرخ کرده آماده عرضه شده در فروشگاه ها می گوید: «دلیل آن این است که در برخی از گوشت های چرخ کرده آماده ای که عرضه می شود، همه چیز استفاده می شود جز آن چه باید استفاده شود، در برخی از آن ها درصد کمی گوشت و مابقی سنگدان مرغ و چربی است.»

بر اساس بررسی های میدانی ما، کاملا مشخص است که فروش گوشت های چرخ کرده آماده، غیر بهداشتی و بی هویت در خیابان آیت ا... عبادی به مراتب بیشتر از میدان استقلال و خیابان شهید آیت ا... دستغیب است.

اقدام غیر قانونی است

برای پیگیری تخلف آشکاری که در بازار گوشت مشهد رخ می دهد و به طور مستقیم سلامت مردم را هدف قرار داده است، با مسئول واحد نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی شبکه دامپزشکی مشهد گفت وگو می کنیم. فنایی درحالی که فروش گوشت چرخ کرده از پیش آماده را غیر قانونی و تخلف می داند، می گوید: فروش گوشت چرخ کرده آماده علاوه بر این که غیربهداشتی است، به نوعی تقلب هم محسوب می شود و اگر فردی داخل آن گوشت الاغ هم بزند تشخیص مواد مخلوط شده کار دشواری است.

وی تصریح می کند: بازرسی های ما از مراکز عرضه گوشت و مواد پروتئینی به صورت مداوم و سرزده است، در این میان اگر مشاهده کنیم فروشگاهی اقدام به عرضه گوشت چرخ کرده از پیش آماده می کند، موارد تخلف صورت جلسه   و اگر متخلف سابقه قبلی نداشته باشد از او تعهد گرفته می شود، ولی اگر تخلف تکرار شده باشد، متولیان امر به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.

گوشت چرخ کرده از بزرگ ترین دردسرهای دامپزشکی است

مسئول واحد نظارت بربهداشت عمومی و مواد غذایی شبکه دامپزشکی مشهد در پاسخ به این که در بازارهای اصلی عرضه گوشت مشهد، به وفور گوشت چرخ کرده آماده یافت می شود و چطور تا کنون جلوی این تخلف گرفته نشده است، تاکید می کند: یکی از بزرگ ترین دردسر های ما در شبکه دام پزشکی عرضه گوشت چرخ کرده از پیش آماده است، بارها در این زمینه از طریق جراید و ...به شهروندان اطلاع رسانی شده است تا گوشت چرخ کرده از پیش آماده را نخرند مگر این که به درخواست مشتری و درحضور وی این اقدام انجام شود.

وی می افزاید: می توان گفت بیشترین صورت جلسه های تنظیم شده توسط کارشناسان ما به همین موضوع اختصاص دارد و تا امروز با تمام توان ماجرای فروش گوشت های از قبل چرخ شده را پیگیری کرده ایم اما باید دقت داشت که این گونه مراکز تعدادشان زیاد است و گروه های ما نمی توانند در فرصت کوتاهی تمامی واحد ها را بررسی کنند.

وظیفه دامپزشکی معرفی متخلفان به تعزیرات است

فنایی در پاسخ به مسئله بازدارنده نبودن قوانین موجود در مواجهه با متخلفان هم می گوید: تنها کاری که دام پزشکی باید انجام دهد، شناسایی، تنظیم گزارش عرضه کالای غیر بهداشتی در واحدهای متخلف و ارسال آن به تعزیرات حکومتی استان است، این که در ادامه چه حکمی صادر و چه برخوردی می شود در اختیار ما نیست و تعزیرات حکومتی متولی آن است.

وی تصریح می کند: در بخش هایی از شهر استقبال کمتری از گوشت چرخ کرده آماده می شود و بیشترین مشکل در جنوب شهر دیده می شود، یکی از دلایل آن هم توان خرید پایین برخی ازشهروندان  است.

عامل فروش گوشت خوک در دادسرا

مسئول واحد نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی شبکه دامپزشکی مشهد می افزاید: تا امروز در زمینه فروش گوشت های چرخ کرده آماده واحدی پلمب نشده است، البته اگر میزان کشفیات زیاد باشد احتمال پلمب وجود دارد ولی معمولا کشفیات در حد سه یا چهار کیلو است که پس از کشف هم گوشت های چرخ کرده در محل معدوم می شود.وی یادآور می شود: امسال یک واحد در مشهد شناسایی شد که اقدام به فروش گوشت خوک کرده بود که پرونده تخلف تشکیل و متخلف به دادسرا معرفی شد.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
0
0
حالا معلوم میشود چرا پزشکی بهترین رشته در ایران است
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
0
0
بدون هیچ ترس و واهمه ای اقدام به تخلف می کنند.پس یا ناظران متخلفند یا متخلفان ناظرند.از دادستان محترم عاجزانه در خواست داریم که خود شخصا پیگیر ماجرا و اوضاع اسفناک استان باشند.
نظر شما
ادامه