کد خبر: ۳۹۳۳۸



دامپزشک درمانگاه حیات وحش پارک پردیسان اعلام کرد تا ۲ ماه دیگر به سمت لقاح مصنوعی ۲ یوز (دلبر و کوشکی) می‌رویم و برای این کار متخصصان خارجی هم کمک خواهند کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر ایمان معماریان» دامپزشک کلینیک حیات وحش پارک پردیسان با اشاره به اینکه این مرکز هم‌زمان با اسکان دلبر و کوشکی در پارک پردیسان راه‌اندازی شد، اظهار داشت: در آن زمان هم پیش‌بینی می‌کردیم ممکن است در آینده باز هم این اتفاق برای یوزهای دیگر بیفتد و به همین دلیل شرایط مناسب نگهداری را برای دیگر یوزها فراهم کردیم.

وی در خصوص علت تأخیر جفت‌گیری دلبر و کوشکی نیز گفت: زمان خاصی نمی‌توانیم برای جفت‌گیری این دو حیوان تعیین کنیم، اما برنامه‌ریزی کاملی با مشاوران آلمانی و فرانسوی داشته‌ایم، و بر اساس این برنامه تا دو ماه آینده وارد مرحله جدید خواهیم شد.

معماریان ادامه داد: به ‌زودی از فاز جفت‌گیری طبیعی خارج و به سمت لقاح مصنوعی این دو حیوان می‌رویم.

این متخصص تأکید کرد: برای انجام لقاح مصنوعی، متخصصان خارجی هم کمک خواهند کرد.

وی در خصوص پیشنهاد مؤسسه رویان برای کلونینگ جهت حفظ نسل یوزپلنگ، ابراز داشت: کلونینگ برای حفظ نسل یوزپلنگ و هیچ‌گونه وحشی امکان‌پذیر نیست؛ چراکه مشکلات ژنتیکی متعددی به همراه دارد.

معماریان تصریح کرد: کپی کردن ژنتیکی کمکی به حفظ گونه نمی‌کند، چراکه مشکل گونه‌های روبه انقراض این است که تنوع ژنی‌شان کاهش یافته و درواقع کپی‌برداری به کاهش تنوع ژنی کمک نمی‌کند و طول عمر این حیوانات پایین می‌آید.

وی تأکید کرد: این شکل حفاظت دردی از انقراض یوزپلنگ دوا نمی‌کند و هیچ جای دنیا از این روش برای نجات گربه‌سانان از خطر انقراض استفاده نشده است.

لازم به یادآوری است دلبر و کوشکی نامی است که بر دو یوزپلنگ آسیایی ساکن منطقه حفاظت شده توران در ایران است گذاشته شده که در خردسالی زنده گیری شده‌اند. این دو یوزپلنگ برای تولید مثل زنده‌گیری شده و در اسارت نگهداری می‌شوند.


نظر شما
ادامه