کد خبر: ۳۹۳۵۸
تعداد نظرات: ۳۶ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تشریح کرد:
وی در بخشی از یادداشت خود نوشت: با ادامه روند فعلی، امکان مهار و مدیریت بیماری وجود ندارد و وضعیت طغیان‌های بیماری در سال آینده بسیار نگران‌کننده‌تر از امسال خواهد بود ...



حکیم مهر ـ «دکتر علی صفر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، طی یادداشتی در پورتال سازمان دامپزشکی کشور، به تشریح وضعیت آنفلوانزا در کشور پرداخته و ضرورت استفاده از واکسیناسیون هدفمند علیه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را برای مقابله با این بیماری تشریح کرد.
 
به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، متن این نوشتار به شرح زیر است:
 

آیا استفاده از واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به روش هدفمند پیشگیرانه در کشور ما ضرورت دارد؟

دکتر علی صفر ماکنعلی

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور،

این یک واقعیت تلخ است که ویروس HPAI H5N8 از شهریور ماه سال 1395 وارد کشور و تا پایان تابستان سال 1396 حیات وحش، طیور بومی و صنعتی را در گستره ی وسیعی از کشور درگیر کرده بود به نحوی که ما حتی در تابستان سال 1396 کانون هایی از بیماری را در کشور داشته‌ایم.

بر اساس اطلاعات موجود و داده های جمع آوری شده در بازه ی زمانی آبان ماه سال 1395 تا مهرماه سال 1396 بیش از 700 کانون بیماری آنفلوانزای آسیب رسان فوق حاد پرندگان عمدتا در مزارع مرغ تخمگذار، روستاها و حیات وحش گزارش و تایید شده بود که باعث حذف حدود بیست و پنج درصد مرغ تخمگذار کشور شده بودند که خسارات بسیار سنگینی را بر صنعت طیور و اقتصاد ملی تحمیل کرده بود و از طرفی بر اساس پایش فعال و غیر فعال منتهی به پاییز سال 1396 بر اساس تعریف اپیدمیولوژیکی، بیماری در کشور بومی شده و به همین علت امسال نسبت به سال قبل موج بیماری یک ماه زودتر شروع شده و انتظار طغیان بیماری در تعداد نه استان که دارای شبکه مزارع مرغ تخمگذار هستند به احتمال بسیار بالایی وجود داشته است.

شور‌بختانه غالب کانون های بیماری مرحله مختومه شدن آنها انجام نگرفته بود و چرایی این موضوع صرفا به دامپزشکی بر نمی گردد بلکه عوامل متعددی در آن نقش داشته اند که در اینجا فرصت پرداختن به آنها نمی باشد و اگر مجالی بود بعدا به آنها پرداخته خواهد شد.

آن چه این روزها ذهن خیلی ها را به خود مشغول کرده است، طرح برون رفت سازمان دامپزشکی کشور برای عبور از این وضع اسفناک و فرسایشی است. ما با قاطعیت بر اساس تحلیل ها و مشورت های انجام گرفته با مجامع ذیصلاح بین المللی بهداشت دام اعلام می‌کنیم که با ادامه این روند امکان مهار و مدیریت بیماری وجود ندارد و وضعیت طغیان های بیماری در سال آینده بسیار نگران کننده تر از امسال خواهد بود، لذا نبایستی دست روی دست گذاشت بلکه بایستی چاره ایی اندیشیده شود، چاره ای جز مشورت با متخصصین بین المللی از جمله شبکه بین المللی متخصصین آنفلوانزای پرندگان سازمان جهانی بهداشت دام و سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد، استفاده از تجارب سایر کشورها و مشورت با متخصصین داخلی نبوده و البته منظور از متخصصین داخلی متخصصین دانشگاه های متعدد کشور می باشد که خوشبختانه این امر واجب اتفاق افتاد و مشورت و هماهنگی لازم در این زمینه بعمل آمده است.
 
سئوالی مهم و اساسی که بعضی ها این روز مطرح می کنند و حتی اقدام به مکاتبه به مراجع سیاسی و امنیتی می‌کنند و بنا به دلایل متعدد بعضا بعضی ها هم مخالفت هایی می کنند این است که آیا ما نیاز به ابزار کنترلی کمکی داریم؟ ابزار کمکی بنام واکسن ضرورت و مورد نیاز است؟

پاسخ آن این است که با توجه به تحلیل و توصیه های مجامع بین المللی و در نظر گرفتن عوامل یازده گانه ضرورت دارد، بصورت هدفمند و پیشگیرانه موازی با سایر ابزارهای کنترلی بمنظور تسهیل در اطفاء و مختومه کردن کانون های سرگردان که گستره وسیعی از کشور را در برگرفته است واکسیناسیون را برای یک دوره سه ساله بکار گیریم. شایان ذکر است تصمیم‌گیری برای واکسیناسیون در یک کشور با در نظر گرفتن موارد زیر صورت می پذیرد:

اینکه بیماری را می توان به سرعت مهار کرد یا نمی توان مهار کرد :

با ادامه روند فعلی در حال حاضر و در سال آینده هم چنین امکانی وجود ندارد و در صورتیکه موازین امنیت زیستی در تمام سطوح، روستا، مناطق مهم پرندگان وحش رعایت نشود، در صورتیکه کانون ها به سرعت شناسایی، مهار و مختومه نشوند که با وضع موجود چنین امکانی وجود ندارد و در حال حاضر بر اساس تحلیل داده های حاصل از پایش تابستان سال 1396 بیش از 1986 کانون فعال که مختومه نشده اند وجود دارد که ویروس در آنها در حال گردش و بر اساس شرایط به نقاط مختلف کشور می تواند پخش شوند و هیچ تضمینی برای عدم مواجهه مزارع مرغ تخمگذار، مادر گوشتی، مادر تخمگذار و اجداد وجود ندارد، لذا ضمن احتمال بسیار بالای تحمیل خسارات بسیار سنگین بر صنعت طیور در سال آینده نیز موج بیماری یک و یا دو ماه زودتر (مرداد ماه و شهریور ماه) آغاز و بتدریج صنعت مرغ تخمگذار و نهایتاً صنعت طیور تعطیل خواهد شد و عوارض بسیار سنگینی را بر اقتصاد کشور وارد خواهد کرد و البته بدلیل گردش افسار گسیخته ویروس به پاندمیک شدن بیماری ممکن است کمک کند.

مجاورت پرندگان با ارزش ژنتیکی بالا و احتمال مواجهه آنها با ویروس آنفلوانزای پرندگان:

در کشور ما ویروس بیماری به سرعت در حال گسترش می باشد و احتمال درگیری واحدهای اجداد در استان قزوین نیز وجود دارد که مواجهه آنها و درگیری آنها یک بحران در صنعت طیور و فاجعه تاریخی و آبروریزی غیر قابل جبران برای سازمان دامپزشکی کشور خواهد بود .

خطر ابتلا به عفونت گونه های با ارزش، نادر و یا در معرض خطر:

چنین خطری کاملاً جدی است، آلوده شدن پرندگان دهکده طبیعت قزوین را در ماههای اخیر سال 1396 گواه این مدعاست و سایر پرندگان باارزش در دهکده های طبیعت و باغ وحش ها در معرض مواجهه با این ویروس می باشند.

تراکم طیور در یک منطقه :

در ایران در تعداد نه استان تراکم مزارع مرغ تخمگذار بصورتی است که طغیان های بیماری حالت ریلی پیدا کرده و خسارات بیش از یک هزار و پانصد میلیارد تومانی فقط در سال 1395 تحمیل کرده است و علیرغم تخلیه دوسوم مزارع تخمگذار در استان تهران در سال 1395 مجدداً در مدت کمتر از دوماه بیش از 25 درصد مزارع تخمگذار در این استان در ماه های مهر و آبان درگیر و معدوم شده اند.

تاثیر بر تجارت بین المللی کالاهای مرتبط :

صادر کنندگان ما هنوز نتواسته اند بدلیل وضعیت این بیماری، بازار از دست رفته کشورهای جنوب شرقی آسیا و حتی عراق را مجدداً بدست آورند، در صورت ادامه این روند، قیمت تخم مرغ بشدت افزایش پیدا خواهد کرد و احتمالا بازارهای منطقه ای توان تامین نیاز کشور را نخواهند داشت.

افزایش خطر احتمالی ورود ویروس به داخل کشورهای همسایه :

این تهدید در حال حاضر از کشور ما برای سایر کشورها وجود دارد و همراه با خروج پرندگان وحش مهاجر از کریدورهای بین المللی، صادرات تخم مرغ نطفه دار سایر کشورها را ممکن است ما آلوده کنیم.

وجود بیماری در پرندگان آبزی، دیگر پرندگان وحشی، طیور بومی و بازار فروش پرندگان زنده، یافت می شود:

این بیماری در داخل کشور در پرندگان وحش مهاجر و پرندگان وحش مقیم در سال 1395 و سال 1396 گزارش شده است.

دسترسی به منابع فیزیکی و انسانی:

در کشور ما دسترسی به منابع فیزیکی و انسانی قابل حصول می باشند و در این زمینه برای اجرای برنامه واکسیناسیون محدودیت آنچنانی وجود ندارد.

عوامل جامعه شناختی اعتماد عمومی به مرغ و فرآورده های آنها :

مردم ما جمعیتی علم باور هستند و در این زمینه آمادگی لازم وجود دارد آنچه این روزها ایجاد نگرانی کرده سطح عدم اعتماد مردم به دامپزشکی می باشد بنحوی که حتی کارگر معدوم ساز و کارگر مرغداری به توصیه دامپزشکی حتی منع مصرف تخم مرغ خوراکی واحدهای آلوده، اعتماد و باور ندارد و در استانداری ها و سایر مراجع حاکمیتی نیز از کلمه معدوم سازی و ارائه آمار دامپزشکی در تمامی سطوح دلخوشی آنچنانی وجود ندارد.

موافقت ذینفعان و دست اندرکاران صنعت طیور :

در این زمینه تشکل های مرتبط بشدت استقبال می کنند و نگران نابودی صنعت خود، بدلیل عدم اجرای برنامه های موازی نجاتبخش از جمله انجام واکسیناسیون اضطراری می باشند و آمادگی دارند تمامی هزینه واکسیناسیون را بپردازند، در صورتیکه به تقاضای ذینفعان پاسخ مناسب ندهیم ممکن است بصورت غیر قانونی واردات واکسن توسط مالکین مزارع مرغ تخمگذار و مادر وارد و دور از چشمان سازمان دامپزشکی کشور اقدام به واکسیناسیون کنند.

پیامدهای اقتصادی عدم کنترل بیماری:

در مدت کمتر از دوماه ضرورت واردات بیست هزارتن تخم مرغ خوراکی باعث شده که مجوز واردات برای این مقدار صادر شود که هزینه ای سنگین چند صد میلیارد تومان را صرفاً برای تخم مرغ خوراکی بر تولید کننده و دولت تحمیل

می کند.در صورتیکه بیماری کنترل نشود کشور ایران به کشوری وارد کننده تبدیل خواهد شد و هزینه های جبران ناپذیری بر مردم و دولت تحمیل خواهد کرد، خسارت اقتصادی مستقیم در سال گذشته بخاطر طغیان های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور بیش از 1500 میلیارد تومان بوده است.

آنچه که مهم است بدانیم وضعیت کشورها و استفاده آنها از ابزاری بنام واکسن است

در برنامه ملی کشور ایالات متحده امریکا که در ماه مه سال 2017 میلادی به روز رسانی شده است، برنامه واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بصورت واکسیناسیون اضطراری منظور شده است و در گذشته هم در این کشور برای کنترل آنفلوانزای در بوقلمون بیش از دو میلیون و ششصد هزار دز را در 15 ایالت مصرف کرده است.

در 17 کشور اروپایی هم برنامه واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حا پرندگان که بر روی وب سایت رسمی اتحادیه اروپا قابل دسترس می باشد، تهیه و به تایید اتحادیه اروپا رسیده است.

از سال 1959 تا اوایل سال 2012 میلادی تعداد 30 اپیدمی H5 و H7 انفلوانزای اسیب رسان فوق حاد پرندگان ثبت شده است که از این تعداد یک اپیدمی بیشتر 29 اپیدمی دیگر پرندگان و کشورهای بیشتری را درگیر کرده است و آن هم اپیدمی انفلوانزای اسیب رسان فوق حاد پرندگان می باشد که در سال 1996 از گوانگ دونگ چین شروع شد و منجر به معدوم سازی بیش از 250 میلیون پرنده اهلی و یا پرنده وحشی در 63 کشور گردید.

اغلب کشورها برنامه ریشه کنی آنفولانزای فوق حاد پرندگان H5N1 خود را با استفاده از روش معدوم سازی برنامه ریزی کرده اند، در حالیکه تعداد 15 کشور که آلوده به بیماری شده بوده اند واکسیناسیون را بعنوان قسمتی از راهبرد کنترلی خود استفاده می کنند.

از سال 2002 میلادی تا سال 2010 میلادی بیش از 113 میلیارد دز واکسن برای آنفلوانزای فوق حاد پرندگان استفاده شده است و در پنج کشور برنامه واکسیناسیون بصورت روتین ویا به تعبیری بصورت واکسیناسیون دسته جمعی استفاده شده است که 99 درصد این واکسن ها در کشور چین استفاده شده است که این پنج کشور عبارتند:

چین (تعداد واکسن استفاده شده 102,717,000,000 برابر با 90.9درصد کل دنیا). چین 20 درصد مرغ دنیا را تولید می‌کند.

مصر (تعداد واکسن استفاده شده 5,198,000,000 برابر 4.6 درصد کل دنیا)

اندونزی (تعداد واکسن استفاده شده 2,599,000,000 برابر 2.3 درصد کل دنیا)

ویتنام (تعداد واکسن استفاده شده 1,582,000,000 برابر 1.4 درصد کل دنیا)

هنگ کنگ که در مناطق خاص انجام گرفت (113,000,000 برابر 0.01 درصد کل دنیا)

ده کشور برتر دنیا در تولید تخم مرغ خوراکی

چین این کشور 24.8 میلیارد کیلوگرم تخم مرغ تولید می کند

ایالات متحده امریکا که با تولید 5.6 میلیارد کیلوگرم تخم مرغ

هندوستان با تولید 3.8 میلیارد کیلوگرم تخم مرغ

ژاپن 2.52 میلیارد کیلوگرم تخم مرغ

مکزیک 2.51 میلیارد کیلوگرم تخم مرغ

برزیل 2.2 میلیارد کیلوگرم تخم مرغ

اندونزی 1.22 میلیارد کیلوگرم تخم مرغ

ترکیه 1.03 میلیارد کیلوگرم تخم مرغ

فرانسه 0.94 میلیارد کیلوگرم تخم مرغ

آلمان 089 میلیارد کیلوگرم تخم مرغ

در سال 2016 میلادی از ده کشور برتر دنیا برای تولید تخم مرغ خوراکی کشورهای چین، مکزیک و اندونزی کشورهایی هستند که با واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حال رقابت با دنیا هستند.

چه کشورهایی واکسیناسیون را بصورت هدفمند پیشگیرانه انجام می دهند:

مغولستان، قزاقستان، فرانسه، هلند، ساحل عاج، سودان، کره شمالی، اسراییل، روسیه و پاکستان هم واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را بصورت واکسیناسیون اضطراری و یا واکسیناسیون هدفمند استفاده کرده اند که میزان واکسن استفاده شده در این کشورها برابر با یک میلیارد و یکصد و سی میلیون دز ( 1,130,000,000) بوده است.

در سازمان دامپزشکی کشور می خواهیم همانند کشورهای فرانسه و روسیه بصورت واکسیناسیون هدفمند پیشگیرانه کمتر از یکصد میلیون دز واکسن را در یک دوره صرفا سه ساله در مناطق خاص و مزارع خاص انجام بدهیم و هدف اصلی ما استفاده از واکسن بعنوان یک ابزار کمکی به منظور مختومه کردن کانون های فعال و سرگردان در کشور است که بر اساس محاسبات نزدیک به دو هزار کانون فعال می تواند در کشور وجود داشته باشد.

95.5 درصد واکسن استفاده شده واکسن غیر فعال و 4.5 درصد واکسن استفاده شده واکسن نوترکیب بوده است.

واکسن مورد نظر ما در سازمان دامپزشکی کشور واکسن کشته می باشد

در بنگلادش و هند شرقی که آنفولانزای فوق حاد پرندگان HPAI H5N1 بومی شده واکسیناسیون در برنامه های کنترلی خود استفاده نکرده اند (علت عدم استفاده از واکسیناسیون فقر مالی و نبود پشتیبانی کافی بوده است)
 
با استفاده از واکسیناسیون، بیماری و مرگ و میر در مرغ و خروس پیشگیری شده است، موارد انسانی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کاهش پیدا کرده، امرار و معاش روستایان وامنیت مواد غذایی نیز پایدار مانده است.

اما بدلیل عدم پوشش کافی واکسیناسیون در پرندگان هدف، کانون هایی از بیماری در کشورهایی که واکسیناسیون انجام داده اند، رخ داده است، با این وجود در کشورهای چین، مصر، اندونزی، هنگ کنگ و ویتنام بدلیل تغییرات ژنتیک جزیی که در ویروس های در گردش در فیلد اتفاق افتاده بود، واکسن با ویروس های درگردش تطبیق نداشته و موفقیت لازم را به دست نیاورده بود.

 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
روحانی کارگر
|
United States of America
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
1
2
استفاده از واکسن را به منزله پاچیدن نفت روی آتش میدانم
کلینیسین طیور
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
2
0
من در ابتدا از مخالفان استفاده از واکسن بودم ولی همینک با شرایط موجود بهترین انتخاب است فقط خداوکیلی بذر واکسن را سالانه به روز کنید نه مثل h9و نه مثل nd . تجربه من در تشخیص 40 کانون نشان میدهد دولتی ها بدور از کینه توزی خوب عمل کردند ولی در قرنطینه کدوم نیروی انتظامی میتواند درکی از مفهوم کنترل بیماری داشته باشد تا راههای مواصلاتی وعبورومرور را کنترل کند .و چه تنهاست دامپزشکی ... متولی تولید صنعتی بیمار ایجاد کرده و میخواهد پیشگیری را در بیمار انجام دهد .
دامپزشك مرغ مادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
2
اين همه مطالب غير علمي و نادرست در يك جا؟؟؟؟؟؟؟
كدام منخصصين خارجي؟شما تازه بيماري را اعلام كرده ايد و هنوز نام ايران در ليست OIEنيست
كدام دانشگاه؟تهران؟شيراز؟اهواز؟مشهد؟همه مخالف هستند
كدام مركز تقيقاتي؟موسسه رازي ؟همه مخالف هستند
كدام متخصصين داخلي؟دكتر بزرگمهري؟روحاني؟،شوشتري؟چرخكار؟صالحي؟كارگر؟.......همه مخالف هستند
كدام تشكل؟جامعه دامپزشكان؟كميته تخصصي طيور نطام؟انجمن جوجه يكروزه؟كانون مرغ تخمگذار؟......همه مخالف هستند
اصلا كدام سازمان دامپزشكي؟دفتر طيور سازمان؟همه مخالف هستند؟
اگر نظرر از همه و ما در صحبت هايتلن فقط خود جنابعالي هستيد كه اين توهين به شعور همه دست اندركاران و متخصصين امر است.
اقاي معاون مخالفت با واكسن قطعا دلايل فني دارد ................. شركت جاهدبعنوان واردكننده مرغ و گوشت و تخم مرغ اين وسط براي واردات وتوزيع واكسن چكاره است؟
چه كسي گفته واكسن مشكل راحل مي كند؟ ......؟
چه كسي نوع واكسن را انتخاب كرده؟ .....‌‌‌‌..؟
كدام كشور در واكسن موفق بوده؟چين يا مصر؟مقالات منشر شده را لااقل يك بار بخوانيد
..........................
حكايت شما و واكسن حكايت اداختن سنگي در چاه ايت كه به سختي در خواهد امد. اگر كمي انصاف،منطق ووجدان داشته باشيم بيشتر به عواقب كارهايمان فكر مي كنيم.
و اما به همه دست اندركاران صنعت عرض مي كنم اگر امروز توانستيد از پاشيدن اين نفت روي صنعت طيور جلوگيري كنيد كه سربلند خواهيد بود واگرنه بايد سال هاي سال ................ بايد انگشت حسرت به دهان بگزيد.
چون پرده برافتد نه تو ماني ونه من
يك كوچك صنعت طيور
پاسخ ها
دامپزشک فیلد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
جناب آقای دکتر احتمالاً یا در جلسات فنی حضور داشته اید و یا نزدیکانتان در جلسات فنی بوده اند که اینقدر دقیق از کلیه مخالفان طرح نام می برید. خوب است این پاسخ را دهید که اگر با توجه به پروتکل های oie واکسن نزنیم، چگونه می توانیم این معضل را حل کنیم؟ با این وزارت خانه ضعیف ؟ با این دید منفی وزارت خانه نسبت به مباحث علمی و کارشناسی؟ روش فعلی که از سال پیش در جریان است نتیجه اش اندمیک شدن بیماری است. با شعار که نمی توان بیماری را کنترل کرد. واقع بین باشید. به فرض که ورود واکسن منفعت مالی برای گروهی از وارد کننده تا تزریق کننده داشته باشد اما مگر می شود بدون پرداخت هزینه نتیجه ای بدست آورد؟
دامپزشك مرغ مادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
همكار محترم در پاسخ جنابعالي عرض كنم كه خوشبختانه با وجود شبكه هاي اجتماعي نيازي به حضور بنده يا نزديكان بنده در جلسات فني نيست. همه از كوچكترين مسائل اطلاع دارند. دقيقا همونطور كه شما فرموديد من واقع بينانه درد دل كردم. عرض بنده اين است كه با مصرف واكسن مشكلاتي كه شما به حق به آن اشاره فرموديد حل نخواهد شد . ما مي مانيم و مشكلات حل نشده اي كه فرموديدو مرغدارهاي بي خيال تر و تعداد زيادي گله هاي واكسن خورده وبعد آلوده بدون علايم و دفع مداوم ويروس.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
0
حكيم عزيز با اصل قضيه كاري ندارم چون اظهار نظر هاي اين روز ها شخصي شده و بر خاسته از يك فكر جمعي گروه علي- فني نيست اما به نظر من بنويسيد:
روش پيشگيري هدفمند سليس تر و صحيح تر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
2
واکسن (کشته ، زنده ، نیمه جان )+بیماری آنفلونزا = انفجار بیماری در سطح کشور و الوده شده فر آورده های خام دامی ، کود و ... به تیتر ویروسی مرگبار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
2
زدن واکسن انفلونزا باعث ایجاد و گسترش مقاومتهای میکزوبی می گزدد که خطرات ان کمتر از همه گیری بیماری انفلونزا نیست
پاسخ ها
دامپزشک فیلد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
آخه مقاومت میکروب چه ربطی به واکسن دارد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
2
0
سللام
دوستان خدا را شکر یکی پیدا شده طرح نو ارائه کرده ایشون بلده چکار کنه
متخصص فارمی که فارمش درگیر شده دو بار هم درگیر شده چرا نتوانسته از آلودگی فارم جلوگیری کنه
چند سال معدوم سازی دیگر بسه همه جای مملکت را ویروس گرفته
اجازه بدید صنعت طیور نجات پیدا کنه
کسی که مسائل حداقلی را رعایت نمی کنه که نباید از آنفلوانزا حرف بزنه
دامپزشک فیلد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
2
0
کسانی که مخالف واکسن زدن می باشند آیا شجاعت پذیرش مسئولیت خسارات اقتصادی و اجتماعی گسترش بیماری را در سال آینده را دارند؟ بیرون گود نشستن و گفتن لنگش کن که راحت است؟ اگر واکسن نه، خوب چه راهکاری دارید؟ ظرفیت وزارت خانه، دولت، نیروی انمتظامی و سازمان بیچاره دامپزشکی را نگاه کنید بعد طرح جامع ارائه فرمایید.
دامپزشک
|
United States of America
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
0
تنهاراه نجات ورهایی ازشر بیماری درشرایط موجودوروش مبارزه ای وقرنطینه اسفناک واکسیناسیون بروزمیباشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
0
چه ربطی بین واکسیناسیون و گسترش مقاومتهای میکزوبی وجود دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
1
دامپزشک مرغ مادر که فارمش درگیر و معدوم شده باید حرف بزنه؟
دامپزشک فارم مادر که در یک روز کانون آلوده و در همان روز فارم دیگر را وزیت می کند ؟
دامپزشک فارم که واحد آلوده را گزارش نمی دهد و تحت عنوان نیوکاسل درمان و بعد که تلفات می ره گزارش میدهد ؟
این دامپزشک فارم کیه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
1
باید به این نکته توجه داشت که نباید وجود چندین مقاله در مورد فواید واکسن آنفلونزا که معلوم نیست از سوی کدام متخصص مشاور و یا شاغل در کارخانه واکسن ساری خارجی انتشار یافته اند ما را به اشتباه بیندازد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
1
رابطه اش اینه که بخاطر کاهش عوارض انفلونزا در فیلد مرغدار میزان زیادتری انتی بیوتیک میده تا عوارض بالینی انفلونزا کاهش پیدا کنه . چون دیگه صحبتی از معدوم سازی نیست
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
الان هم مرغدار داروی آمانتادین استفاده می کند نه آنتی بیوتیک
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
2
اگه بعد سه سال طرح واکسیناسیون شکست خورد که می‌خورد ...........................
چرا ....... لیست موافقین را اعلام نمی کنید
چهار تا استادیار بی سابقه در صنعت موافقت کردند
بزرگان که مخالفند
در مقابل این همه نامه مخالفت تشکل ها، یک نامه موافقت منتشر شده؟
.............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
1
0
همین که یک مدیر برای اولین بار در کشور یک نظریه علمی را بیان کرده جای تشکر دارد.یادمان نرود که در [گذشته] مخفی کاریها و همه چیز آرومه و اطلاعات عملیات بازیهای بچگانه این بحران را سبب شد.
بایستی مخالفان این نظریه را نکوبند و شرایط تحقیق در یک میدان عملیاتی را فراهم کنند.موسسه رازی،دانشگاهها،وزارتخانه و مجلس و حتی خود اتحادیه مرغداران می توانند راهگشا باشند.
به هر حال دومین صنعت کشوری رو به زوال است و تبعات آن سنگین است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
چطور ممکنه که در سایت OIE ایران را پاک اعلام کرده اند و اون وقت بدلیل عدم امکان کنترول بیماری ، مشاوره مصرف واکسن بدهند!
پس معلومه که گفته هاشون صحت کافی نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
1
0
همكاران محترم، شناختي كه سالها از شخص اقاي دكتر ماكنعلي دارم ايشان فردي بسيار باسواد و علمي هستند و تجربه سالها مشاوره در اتحاديه اروپا و سازمان ملل متحد پشتوانه ارزشمندي است در تحليل مسايل علمي توسط ايشان و اندوخته سالها پژو هش و تحقيق و در اختيار گذاشتن آن براي كنترل بيماريها در كشور.
دوستان و همكاران محترم چرا امروز مساله را شخصي ميكنيم؟ چرا ميخواهيم هميشه روشهاي آزمون و خطا را پيش بگيريم؟ ببينيم دنيا براي كنترل اين بيماري از چه روشي استفاده ميكند؟ واكسن امروز نه در كلام اقاي دكتر ماكنعلي، بلكه در عمل روشي جاري براي كنترل بيماري در اكثر كشورهاي پيشرفته دنياست. خواهش ميكنم بعنوان يك همكار كه سالها از نزديك آنفلوآنزا را ديده و درك كرده ام كمي منصفانه تر و علمي تر به اين مساله نگاه كنيم.
كارشناس سازمان دامپزشكي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
1
0
با سلام و عرض ادب خدمت همكاران
علي رغم اينكه به سايت وزين حكيم مهر ارزش قائلم و هر روز اون رو مطالعه ميكنم ولي متاسفانه شرايط طوري شده كه هر باسواد و بي سوادي در حوزه دامپزشكي ميتونه يه كامنت و يه نظر بذاره براي هر مطلب تخصصي و علمي
دوستان عزيز توجه كنن وقتي يه تصميمي در سازمان گرفته ميشه اين تصميم يا به اصطلاح دستورالعمل زاييده تفكرات يه نفر و دو نفر نيست بلكه تيم ، گروه و دسته اي از كارشناسان تمامي بخش ها و خيل عظيمي از كارشناسان سرد و گرم چشيده سازمان دامپزشكي كشور و ادارات كل دامپزشكي استانهاست كه در تمامي موارد بيماري و معدوم سازي ها بوده و تمامي جوانب و شرايط را مي سنجند و اما در مورد مبحث واكسن، اين كار اولا براي اولين بار در سطح جهان نيست كه قراره انجام بشه بلكه در كشور هاي اروپايي و جنوب شرق آسيا كه به مراتب علمي تر و كشورهاي توسعه يافته تري نسبت به كشور ما هستند انجام ميشه و ثانيا در كشور ما هم قرار نيست كه در سطح فراگير انجام بشه و ثالثا در مناطقي كه قراره انجام بشه به همراه اجراي كامل و بهينه تمامي دستورالعمل هاي قبلي خواهد بود.
و در نهايت اينكه اين همه جسارت معاون بهداشتي سازمان رو تحسين و از اقدامات ايشون تشكر ميكنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
مگر دفتر طیور سازمان موافق واکسیناسیون هستند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
0
بخاطر همین بهش میگن مقاومت میکروبی که در مقابل امانتادین مقاوم میشه !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
0
AVIAN INFLUENZA VACCINATION
https://www.oie.int/doc/ged/D4410.PDF
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
1
با احترام به نظر کارشناس محترم سازمان دامپزشکی بنده به عنوان همکار ایشان در سازمان نظرشون رو به طور کامل رد می کنم
دکتر بدیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
1
0
نظرات کارشناسی همکاران آکادمیک با شرایط کشورهای پیشرفته اس خواهشا شرایط ایران,صنعت مرغداری ایران , توانمندی سازمان تحت تاثیر وزارت کشاورزی ,الویت آنفلوانزا در میان مشکلات کشور اونوقت متوجه میشوید بهترین تصمیم استفاده از واکسن است .این نکته را هم ذکر کنم تمام مخالفان استراتوژی واکسن از سر دلسوزی موضوع رانقد میکنند که قابل تقدیر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
1
0
سیستم دامپزشکی کشور آنقدر غرق مسایل حاشیه ای بوده که توان‌ درک مسایل علمی برای عده ای سخت شده است.مخالفان نظر دکتر ماکنعلی روش جایگزینی معرفی نمی نمایند فقط یکی سخت گیری قرنطینه ای را روش برخورد می داند که آنهم بخاطر مسایل اقتصادی قشر آسیب پذیر کمی غیر منطقی است.متاسفانه در دول قبلی به یک عده وام کم بهره با چهار پنج مرغ و خروس دادند که بروند پرورش دهند.خارج‌ کردن این مدل پرورشی از چرخه زندگی مردم هزینه سیاسی دارد و عملا غیر ممکن است.
فلذا مخالفین جهت رد نظریه کمی منطقی و بدور از احساس و دلسوزی برای مردم نظر دهند
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
1
آقا دکتر، اولا ..........................؟
ثانیا، بفرمایید تا کنون در واکسیناسیون کدام بیماری موفق به کنترل و ریشه کنی آن شده ایم که آنفلوآنزا دومیش باشد؟
ثالثا، کنترل پروژه را چه ارگانی تقبل مسئولیت میکند و آیا مثل بیماری H9N2 مجبور به استفاده از واکسن در تمام رده ها خواهیم شد؟ اگر بفرمایید سازمان کنترل خواهد کرد، دقیقا عرض میکنم موفق نخواهیم بود. زیرا تاکنون موفق نبوده است.
رابعا، در بیماری های دیگر مثلا تب برفکی( البته با وجود تفاوت ها ) آیا واکسیناسیون موفق بوده است؟ مطمئنا در این بیماری هم اگر واکسیناسیون انجام شود، و شاهد عدم موفقیت باشیم باز تمام مشکلات بگردن واکسن خواهد افتاد.
خامسا، ممکن است در دوره فعلی، بعلت تعلل هایی مبارزه درست انجام نشده باشد ولی سازمان تجربه چندین دوره موفق را در گذشته داشته است. چرا از تجربیات قبلی استفاده نمیکنید؟
در پایان عرض میکنم ضمن ارادت به آقای دکتر، ولی واکسیناسیون فقط اوضاع را پیچیده تر میکند و راه فرار را برای بسیاری از جمله صاحبان صنعتی که جنابعالی از حمایت آنها در این امر خوشحال هستید باز میکند و دیگر هیچ فایده ای نخواهد داشت. البته فشار این قشر در هر دوره ای برای انجام واکسیناسیون وجود داشته تا ببینیم چه وقت سازمان تن به اینکار بدهد و افتخار آنرا برای خود نگه دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
حکیم جان چرا تعارف میکنی و مجبور به حذف مطلب میشی؟ واقعا آیا تضمینی هست که تصمیم گیران فعلی در 3 سال آینده هم در همین پست باشند و از تصمیم امروز خود دفاع و گزارش عملکرد بدهند؟ تمام واکسن هایی که امروز مصرف میشود ابتدا با توجیه اینکه برای یک دوره کوتاه وارد صنعت بشوند و با هدف کنترل و ریشه کنی مصرف شده اند و نتیجه آن اینست که می بینیم. با توجه به عملکرد گذشته تصور این نکته دور از ذهن نیست که واکسن در حتی کانون ها شروع بمصرف شود و بخاطر آسودگی خیال پرورش دهنده مصرف آن گسترش یابد و بدنبال آن بایوسکیوریتی مرغداری ها رعایت نوشود و قبل از تعیین تکلیف این سویه ، یک وسیه جدید وارد و دو باره برای سویه جدید هم واکسن جدید و .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
1
دوستان سنگ مفت گنجشک مفت. توهیچ جای دنیا غیر از چند کشور آفریقایی اجازه چنین آزمایشات خطرناکی روی جمعیت واقعی نمیدن.شایدم سفارش کشورهای واکسن سازه که یک عمر واکسن مصرف کنیم.به هرحال علمی باشید ومانع این کار نشید.با تشکر متخصص طیور
امیر قربانی
|
United States of America
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
0
اگرچه استفاده از واکسن به عنوان یک ابزار کمکی در برنامه های ریشه کنی در نظر گرفته میشود، دسترسی آزاد پرورش دهندگان به واکسن و استفاده از واکسن با هدفی غیر از ریشه کنی بیماری خسارات جبران ناپذیری برای بهداشت عمومی و صنعت مرغ و تخم مرغ کشور خواهد داشت. سازمان های متولی بایستی نظارت مستقیم بر واکسیناسیون گله های غیر آلوده در حاشیه کانون های شیوع بیماری داشته و در صورت بروز بیماری در گله های مذبور جهت معدوم سازی این گله ها اقدام نمایند.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
0
به دامپزشک محترم مرغ مادر پیشنهاد میشود هم مطالب علمی را مطالعه فرمایند هم نقطه نظرات کارشناسان را به گمان بنده شما شکل مار را بجای کلمه مار تحویل جماعت صاحبان مرغ مادر میدهید
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
1
0
اولا من و ما شهامت و اعتماد به نفس داشته باشیم و یاد بگیریم با شناسنامه مشخص نظر بدهیم و تحت عناوین ناشناس، کارشناس فارم و غیره نظر ندهیم و برای خود شخصیت قائل باشیم و از اظهار نظر کارشناسی با شناسنامه خود استفاده کنیم و خوب بیندیشیم و بر مبنای مصداق و رفرانس حرف بزنیم و بجای مراجعه به مرجع ذیصلاح، از مراجعت به سایر سازمان ها و ارگان ها خودداری کنیم و انتظار داریم اجازه بدهید در راستای منافع ملی به وظیفه مان عمل کنیم و کارمان را انجام بدهیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
اگر اسم خود را بنویسیم به سرنوشت دکتر طهرانی بزرگوار مبتلا شده و عزل می شویم چون باید ظرفیت شنیدن وجود داشته باشه
کلینیسین طیور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
1
0
من به عنوان شخصی که تا کنون بیش از 15 سال تجربه کلینیکی در زمینه بیماری های طیور دارم در حال حاضر پیشنهاد میکنم به جای آنکه سازمان دامپزشکی وقت و هزینه در خصوص معدوم سازی گله های در گیر نماید، سیاست واکسیناسیون را در دستور کار خود قرار دهد تا هم تولید کشور پا برجا بماند و هم پیشگیری صورت پذیرد
نظر شما
ادامه