کد خبر: ۳۹۳۶

حکیم مهر - دو خبر از دامپزشکی خراسان رضوی

 

توضیحات رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور پیرامون مهم‎ترین زئونوزها

 

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور از آنفلانزای A جدید، سیاه‌زخم (شاربن)، سالک، تب مالت (بروسلوز)، هاری، هیداتیک و کریمه کنگو به‌عنوان مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نام برد.

محمود جوادی‌‌نژاد اظهار داشت: آنفلانزای A جدید به‌ عنوان یک بیماری حاد به شدت واگیردار دستگاه تنفسی است که از طریق تنفس ذرات معلق در هوا و تماس با سطوح آلوده به ترشحات تنفسی فرد بیمار به‌ویژه تماس‌های آلوده با مخاط چشم و بینی و دهان انتقال پیدا می‌کند.


وی درمان را بر اساس دستورات پزشک با داروی تامیفلو و ... دانست و در خصوص راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن، گفت: در موقع شیوع بیماری از حضور در مکان‌های شلوغ خودداری و از تماس نزدیک با افراد بیماری خودداری شود.
رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور با تأکید بر استفاده از وسائل شخصی و داشتن اغذیه مناسب و خودداری از تماس با سطوح و وسایل مشترک با فرد بیمار، افزود: بیماران در صورت نیاز به ترک منزل در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند و سطوح آلوده با محلول وایتکس یا الکل 70 درجه ضدعفونی شود و دستمال کاغذی‌های آلوده در ظروف زباله درب‌دار دفع شود.
وی درباره بیماری سیاه‌زخم تصریح کرد: این بیماری بیشتر در حیوانات علفخوار و در اثر ورود عامل بیماری از راه بریدگی یا خراش پوستی یا نیش حشره ایجاد می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: را‌ه‌های پیشگیری، خودداری از تماس با حیوانات و محصولات حیوانی آلوده، واکسیناسیون دام‌ها، سوزاندن جسد حیوانان آلوده و دفن بهداشتی آنها و... است.
وی تصریح کرد: سالک بیماری مشترک دیگری است که بر اثر گزش پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.
جوادی‌‌نژاد از نیشابور، تهران، مشهد، شیراز، کرمان و بم به‌عنوان مهم‌ترین کانون‌های سالک نوع شهری یاد کرد و افزود: استان‌های خراسان، مازندران، خوزستان، ایلام، بوشهر و جنوب استان فارس، کانون‌های نوع روستایی سالک هستند.
وی مراجعه به پزشک برای تشخیص نوع سالک را مهم‌ترین راه‌کار درمان عنوان و خاطرنشان کرد: از بین بردن سگ‌های ولگرد، جوندگان، دفع بهداشتی زباله، سمپاشی محل‌های آلوده، استفاده از پشه‌بند به‌ویژه برای کودکان و نصب توری به درب و پنجره‌ها را از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری سالک است.
رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور اظهار داشت: تب مالت از حیوان به انسان سرایت می‌کند که بیشتر گوسفند و بز خطرناک‌ترین مخازن بیماری به حساب می‌آیند و راه‌های سرایت این بیماری را خوردن شیر و محصولات لبنی غیر پاستوریزه، گوشت خام و مغز استخوان دانست.
وی بیان داشت: تماس با حیوانات به‌ویژه در کودکان، کارگران کشتارگاه، کشاورزان و کارکنان آزمایشگاه، فرو رفتن سر سوزن حاوی واکسن دامی و تماس مستقیم با بافت‌های حیوان آلوده به‌عنوان راه‌های دیگر سرایت این بیماری نام برد.
جوادی‌‌نژاد خاطرنشان کرد: نظارت بر مراکز توزیع فرآورده‌های دامی، خودداری از مصرف شیر نجوشیده، واکسیناسیون به موقع دام و از بین بردن دام‌های آلوده با نظارت دامپزشکی را از راه‌های کنترل و پیشگیری بیماری تب‌مالت است.
وی درباره بیماری هاری اظهار داشت: انسان و حیوان در اثر گزش به این بیماری مبتلا می‌شوند که در صورت ابتلا، هیچ درمانی وجود ندارد و فرد مبتلا محکوم به مرگ است. البته اگر فرد دچار گزش شد، سریعا به مراکز درمانی جهت واکسیناسیون مراجعه کند، از ابتلا به هاری جلوگیری می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور افزود: اکثر افرادی که در اثر هاری فوت کرده‌اند، کسانی هستند که به‌علت عدم آگاهی و سهل‌انگاری به مراکز بهداشت مراجعه نکرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: خودداری از نگهداری سگ و گربه در منزل، جلوگیری از نزدیک شدن کودکان به سگ‌های ولگرد، خودداری از ریختن زباله در اطراف منازل و معابر عمومی و از بین بردن سگ‌های ولگرد را در کنترل این بیماری مهم عنوان کرد.
جوادی‌‌نژاد با اشاره به اینکه زخم حیوان گزیده را نباید بخیه زد، تصریح کرد: خارج ساختن ویروس هاری از محل زخم با استفاده از ده دقیقه شستشو با آب و صابون و برس مخصوص، قطع کامل قسمت‌های له شده ضدعفونی با الکل 70 درجه و بتادین، تزریق سرم و واکسن ضد هاری از اقدامات درمان افراد حیوان گزیده به شمار می‌رود.
وی همچنین گفت: هیداتیک بیماری مشترک بین انسان و حیوان، یک نوع کرم نواری است که به دنبال خوردن سبزیجات و میوه‌جات آلوده به مدفوع حیوانات ایجاد و به مرور سبب ایجاد کیست و بعد پیدایش چرک در داخل آن، سبب مرگ می‌شود.
وی تاکید کرد: درمان قطعی را جراحی و برداشتن کیست دانست و بر ضدعفونی کردن سبزی‌جات، شستشوی میوه‌جات، ممانعت از بازی بچه‌ها با خاک و حیوانات ولگرد، از بین بردن سگ‌های ولگرد و دفن بهداشتی آنها و کشتار بهداشتی دام‌ها به‌عنوان راه‌های پیشگیری از بیماری است.
این مقام مسئول از تب خونریزی دهنده ویروس کریمه‌کنگو به‌عنوان یک بیماری تب‌دار که توسط کنه منتقل می‌شود، نام برد.
وی با اشاره به اینکه تشخیص موارد مشکوک در آزمایشگاه انجام می‌شود، بیان داشت: فرد بیمار باید در شرایط ایزوله در بیمارستان مورد مداوا قرار گیرد.

 

--------------------------------------------------

 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی :

توان حاکمیتی دامپزشکی باید افزایش یابد

 

نماینده مردم کهنوج و منوجان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی و رئیس نظام دامپزشکی این استان در مشهد و در محل اداره کل دامپزشکی ضرورت ارتقای توان حاکمیتی دامپزشکی در کشور را یادآور شد.

حجت الاسلام محمدرضا امیری افزود: با توجه به گسترش روزافزون استفاده از فرآورده های خام دامی و نیز با توجه به حساس بودن سلامت سرمایه دامی کشور، لازم است تا دامپزشکی در کلیه بخش های مرتبط، واگذاری  امور به بخش خصوصی و اجرای اصل 44 را همراه با افزایش نظارت بخش دولتی داشته باشد تا خدمات نظام اسلامی در تمامی نقاط به بهترین شکل به مردم ارائه گردد.

وی با اشاره به سیل اخیر پاکستان یادآورشد: ضروری است تا قرنطینه های دامپزشکی و نیرهای انتظامی مستقر در مسیر از هرگونه تردد دام های این کشور در جمهوری اسلامی ایران ممانعت به عمل آورند تا بیماری های دامی قابل انتقال از طریق این دام ها سرمایه دامی کشور را به مخاطره نیندازد.

نماینده مردم کهنوج و منوجان، ضمن قدردانی از حساسیت نهادهای بهداشتی کشور در مقوله امنیت غذایی، نقش دامپزشکی را از این جهت نقشی کلیدی دانسته و افزود: مردم با اطمینان خاطر، فرآورده های دامی مورد تائید دامپزشکی را مصرف می کنند و لازم است تا سازمان دامپزشکی کشور نیز تمامی فرآورده های خام دامی مورد مصرف مردم و بویژه گوشت های وارداتی از سایر کشورها را از هر حیث مورد بازرسی فنی و بهداشتی قرار دهد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این دیدار از توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سلامت و امنیت غذایی قدردانی کرد و  واگذاری امور تصدی گری بر اساس تعریف صحیح از این امور و نیز ایجاد سازوکار نظارت قوی در دامپزشکی را از لازمه امور جاری کشور دانست.

دکتر ناصر مرگان ازغدی کمک به تدوین قوانین و یا اصلاح قوانین مرتبط با دامپزشکی را نیز یادآور شد و افزود: موارد فوق در سایه همدلی مجموعه و حمایت های مقامات کشوری و استانی بدست خواهد آمد.

 

نظر شما
ادامه