کد خبر: ۳۹۳۶۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
نگاه شما:
همان فعالان صنعت طیور در کانال‌های تلگرامی و رسانه‌های اجتماعی خود و یا وب‌سایت‌هایشان شروع به آدرس‌دهی دقیق و لحظه به لحظه رخدادهای آنفلوآنزای طیور در سطح کشور نمودند ...
 

گزارش آنفلوآنزای ایران به سازمان جهانی بهداشت دام با الگوریتم AES256 توسط فعالان صنعت طیور

نام نویسنده: محفوظ در حکیم مهر

 

امروزه در دنیای انفجار اطلاعات در سرتاسر کره زمین، پیشرفته ترین الگوریتم رمزگذاری برای اطلاعات حساس «پروتکل AES256 » می باشد که مورد قبول ارتش و دولت آمریکا برای انتقال اطلاعات به روش امن و محافظت شده می باشد. نیازی به ارائه دلیل و مدرک محکم از سوی نگارنده نیست تا به تیتر این نوشته ایمان بیاورید! کافی است تا به رویدادهای اطرافتان بنگرید و فرار رو به جلوی فعالان صنعت طیور را مشاهده نمایید؛ همانهایی که تصور می کنند زبان فارسی در رسانه های اجتماعی آنان که جور سازمان دامپزشکی کشور را در انتشار گزارش عمومی بیماری به دوش می کشند، با الگوریتم AES256 رمزگذاری شده و هیچ کس دیگری بجز آنها توانایی فهمیدن این زبان را ندارد!

در سال 1395 که آنفلوآنزای پرندگان در کشور ایران شایع شد، سازمان دامپزشکی ایران بر مبنای دستورالعمل هایی که از قبل منتشر شده بود، شروع به مقابله با بیماری نمود. شروع رخداد این بیماری در کشور از آبان ماه سال 1395 بود و بر اساس گزارشات موجود در سازمان جهانی بهداشت دام، بصورت رسمی در اول آذرماه 1395 سازمان دامپزشکی ایران وقوع این بیماری را به این نهاد بین المللی گزارش نمود و تا 11 بهمن همان سال گزارش پاک بودن ایران از نظر رخداد این بیماری مجددا به همان نهاد بین المللی گزارش شد.

بر مبنای همین گزارش ها بود که صادرات طیور و محصولات وابسته به این صنعت توسط کشورهای وارد کننده از ایران متوقف شد و تا مدت ها پس از اعلام پاک بودن ایران از نظر رخداد بیماری ادامه داشت. اعلام درگیر بودن ایران به این بیماری فقط صادرات را تحت تاثیر قرار نداد، بلکه با توجه به فعالیت های رسانه ای فعالان صنعت طیور در فضای مجازی، بسیاری از مردم نیز به دلیل ممنوعیتی که برای صادرات ایجاد شده بود و ترس از مخاطرات بهداشتی آن، مصرف گوشت مرغ و سایر محصولات طیور را متوقف یا کم نمودند و این تحریم ناخواسته تا جایی ادامه یافت که دبیر کانون سراسری مرغ تخمگذار را مجبور به مصاحبه های متوالی با رسانه های دیداری، شنیداری و کاغذی نمود تا بتواند از تبعات منفی این عکس العمل ناخواسته بکاهد.

تا قبل از عکس العمل بازارهای صادراتی و داخلی به خبر رخداد بیماری، هر چند ساعت یکبار خبری از فعالان صنعت طیور در کشور در خصوص بی توجهی وزارت جهاد کشاورزی و هیئت دولت به رخداد بیماری آنفلوآنزای طیور مخابره می شد، به نحوی که باز هم دبیر محترم کانون سراسری مرغ تخمگذار وزیر جهاد کشاورزی را متهم نمود که با گذشت 40 روز از رخداد بیماری در مرغ تخمگذار، هنوز حتی یک جلسه هم در دفتر خویش برگزار ننموده است؛ در این میان، سازمان دامپزشكي کشور که بيماري را در اولين فرصت ممكن گزارش نموده بود و به وظايف قانوني خود متعهد بود، از سوی همین افراد متهم گرديد که به واسطه اعلام بيماري و محدود شدن صادرات و ايجاد ترس در جامعه، موجب وارد نمودن خسارت به صنعت طيور شده است و به همين دليل تصميم فعالان صنعت طيور بر اين شد تا سال بعد سياست معكوسي را ديكته نمایند.

رخدادهای سال 1395 سپری شد و با همان بیماری وارد سال 1396 شدیم. پس از گذشت فصل گرما که بیماری بصورت طبیعی فروکش می نماید و با ورود به فصل سرما، با توجه به ماهیت ویروس در مواقع تنش های دمایی، مجدداً عود بیماری را داشتیم. شرایط اکوسیستم با سال گذشته هیچ تفاوتی ننموده بود ولی با توجه به از دست دادن بازارهای بین المللی و همچنین تحت تاثیر قرار گرفتن بازار داخلی بر اثر انتشار برخی شایعات، همان فعالان صنعت طیور وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور را تحت فشار گذاشتند تا از اعلام عمومی بیماری خودداری کنند، بلکه این بازارهای بین المللی و داخلی تحت تاثیر قرار نگیرد و همانگونه که دیدیم سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد تحت همین فشارها تن به خواسته این افراد دادند.

همچنان که در حال رصد این فعالیت ها بودیم، مشاهده شد که همان فعالان صنعت طیور در کانال های تلگرامی و رسانه های اجتماعی خود و یا وب سایت هایشان شروع به آدرس دهی دقیق و لحظه به لحظه رخدادهای آنفلوآنزای طیور در سطح کشور نمودند، به نحوی که لحظه ای این گزارش دهی های با آدرس و دقیق قطع نمی شد و حتی دبیر محترم کانون سراسری مرغ تخمگذار، نسبت به ارائه آمار تجمیعی نیز اقدام می نمود.

وضعیت با بالاتر رفتن میزان معدوم سازی ها بغرنج تر شد و موجب افزایش قیمت تخم مرغ گردید، به نحوی که قیمت هر عدد تخم مرغ از 390 تومان به 650 تومان رسید؛ رشدی بالغ بر 65 درصد که عکس العمل مردم را در پی داشت به نحوی که این بالا رفتن قیمت دولت را بر آن داشت تا دستور واردات سریع تخم مرغ برای کنترل بازار را صادر نماید، دستوری کاملا بجا و منطقی که براساس پروتکل های بازرگانی اتخاذ گردیده بود.

حال کشوری که صادر کننده تخم مرغ بود، خود به وارد کننده تبدیل شده بود و دولت دکتر روحانی صلاح را در این دید تا دیگر به سیاست های خلق الساعه صنعت اعتنایی نکند و نسبت به فشار به سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عدم اعلام عمومی درگیری به بیماری در قالب مصاحبه رئیس جمهور محترم اعتراض نماید که در مصاحبه اخیرشان اعلام نمودند که وقتی بیماری رخ داد، می بایست سریعاً توسط دستگاه های متولی اعلام گردد.

دو نکته بسیار متمایز در این بین توسط فعالان صنعت طیور رخ داد که لازم است تا زیر ذره بین قرار گیرد:

 1- اول اینکه همانگونه که در پایگاه خبری اگنا منتشر شد، همین فعالان از عدم اعلام عمومی بیماری انتقاد نمودند و آن را تداوم سیاست سکوت و فرافکنی به جای اطلاع رسانی شفاف نامگذاری نمودند (پایگاه خبری اگنا، کد خبر 963030314 و رسانه های اجتماعی فعالان صنعت طیور).

 2- گزارش لحظه به لحظه رخدادهای آنفلوآنزای طیور توسط سایت ها و رسانه ها و دبیران کانون های سراسری مرغ تخمگذار و کانون تهران همان تشکل با آدرس دهی دقیق و بلافاصله به کلیه فعالان صنعت انجام می شد.

با این اوصاف، این سوال را باید از رسانه ها و خبرگزاری های مذکور پرسید که بی اطلاعان رخداد این بیماری چه کسانی بودند؟ خواجه حافظ و مریدان؟! بالاخره تکلیف سازمان دامپزشکی کشور و وزارت جهاد کشاورزی را مشخص کنید که اطلاع رسانی عمومی و بین المللی انجام دهند یا خیر؟ آیا در سرتاسر کشور ایران مرغداری هست که از رخداد این بیماری بی خبر باشد؟ آیا سازمان دامپزشکی کشور و وزارت جهاد کشاورزی از این پس به درخواست های شما پاسخ مثبت بدهند یا خیر و بر مبنای قوانین و ضوابط عمل کنند؟ آیا این مزد حمایت این وزارتخانه و این سازمان تخصصی از درخواست های ناتمام لحظه به لحظه شماست؟ حداقل شهامت داشته باشید و به خودتان یادآوری کنید که این ما بودیم که این خواسته را داشتیم، نه سازمان دامپزشکی کشور یا وزارت جهاد کشاورزی. به یاد داشته باشید که سازمان دامپزشکی ایران و وزارت جهاد کشاورزی در صورت عدم اعلام عمومی بیماری، به لحاظ عدم تخصیص بودجه بازندگان اصلی معادله خواهند بود.

از سوی دیگر شما که در رسانه ها و رسانه های اجتماعی خود به این آسانی و با دقیق ترین آدرس دهی ها رخدادهای بهداشتی کشور را گزارش می نمایید، لایق دریافت جایزه بین المللی هستید زیرا سبب کاهش هزینه های جمع آوری اطلاعات توسط کشورهای بیگانه شده اید و بجای تمامی آنها با بکار گیری یک نرم افزار کاملا مدیریت شده، این رخدادها را گزارش می نمائید و حتی اطلاعات تجمیعی نیز توسط دبیران سندیکاهایتان ارائه می شود. تصور اینکه خوانندگان مطالب شما فقط در داخل کشور و ایرانی ها می باشند را از سرتان بدر کنید. هر چند می دانیم که کار شما حفاظت اطلاعات نیست، ولی این چهار مورد را رعایت نمایید:

 1- در مواقع رخدادهای بهداشتی با انواع و اقسام وکیل و نماینده مجلس و نهادهای بی ربط و با ربط به سازمان دامپزشکی کشور فشار نیاورید.

 2- رخدادهای بهداشتی را تا زمانی که سازمان های مسئول آن بصورت رسمی گزارش نکرده اند، حتی اگر واقعیت داشته باشند، بصورت شایعه منتشر نسازید.

 3- ارائه گزارش در مورد کار تخصصی سازمان هایی مثل سازمان دامپزشکی کشور را به سخنگوی همان سازمان ها محول کنید.

4- در انتها و مهمتر از همه، زمانی که گزارش امورات به مقامات بالای کشوری می رسد، فوراً نظر خود را عوض نکنید.

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
-
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
1
0
خیلی بجا و خوب بود. اما به نظرم سازمان و وزارت جهاد رو با هم نوشتن احتیاط کاری محسوب می شود. بهرحال مردم این دلایل برای مردم که مشکلات پشت پرده را نمی دانند عذر بدتر از گناه است. از سازمان دامپزشکی اقتدار میخواهند و توجه داشته باشیم با قسم حرفه ای یاد کردیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
سخنانتان کاملا متین ولی متاسفانه صاحبان صنعت فقط و فقط سود بیشتر را میبینند و اصلا توجهی ندارند که وظیفه اصلی دامپزشکی چه دولتی و چه خصوصی حفظ سلامت جامعه است
لابیگری و سیاست بازی کردن برای این دستگاه تخصصی عاقبت خوشی ندارد حال ببینید مخفی کاری مرغداران چگونه کل صنعت را به خاک سیاه نشاند کاش درس عبرت بگیرند و در مورد ماده 19 نیز دست از یاوه گویی بردارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
0
احسنت/ احسنت
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
2
سلام
این نوع مدیریت در سازمان بدلیل دنباله روی بی چون و چرای از وزارت تولید محور کشاورزی است . انهم با وزیری که مهندس ساختمان بوده و برای بهداشت و دامپزشکی ارزشی قایل نیست و علاوه بر آن به الفبای صنعت دام و طیور واقف نیست .
اتفاق اخیر به درستی نشان داد که صنعت دام و طیور در کشور ما یک صنعت بی اصالت و بی ریشه بوده و افراد شاغل در آن فقط به منافع زود گذر خود فکر میکنند و برای کار خود بدنبال افکار بلند مدت و استراتژیک نمیباشند.
آنها از مدیریت واحد های خود عاجز هستند چطور میخواهند برای صنعت طرح بدهند.
بعد از رخداد بیماری در آبان 95 وقتی سازمان و کارکنان آن در خط مقدم مشغول مبارزه بودند تنها دغدغه مرغداران این بود که چطور قوانین قرنطینه ای را اجرا نکنند . نه تنها تمایلی به اجرا قوانین و مقررات نداشتند بلکه به عنوان یک NGOهیچ کار مثبتی برای رفع سریعتر بیماری از منطقه الوده انجام ندادند.
نگرانی آنها از جنس نگرانی دلالان مرغ زنده و کشتارگران بود اینکه چک کشتار گر بواسطه عدم ارسال طیور به خارج از منطقه آلوده پاس نخواهد شد .
متاسفانه در وزارت جهاد این نوع تولید کنندگان سمت مشاور عالی را دارند و نتیجه هم همین شرایطی شد که میبینید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
خوشحالم که میبینم ذهن ها همه بیدار است و این از برکت وجود حکیم مهر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
به امید روزی که سازمانهای تخصصی صرفا وظایف حرفه ای خود را بر اساس پیشرفتهای علمی وقوانین بین المللی انجام دهند واز سیاست بازی وامور غیر علمی خودداری کنند.
نظر شما
ادامه