کد خبر: ۳۹۳۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر



مدیر کل دامپزشکی استان قم گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که از آذرماه در این استان شیوع پیدا کرده تاکنون ۵۸ واحد مرغداری را درگیر و خسارت‌هایی به صنعت طیور در قم وارد کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قم، «دکتر مهدی رفیعی محمدی» افزود: با توجه به تراکم بالای مرغداری‌ها در استان قم و شرایطی که برای گسترش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد، این بیماری در اواخر آذرماه و دی ماه با سرعت بیشتری گسترش یافت.

وی اضافه کرد: تاکنون ۲.۵ میلیون قطعه مرغ معدوم شده و از تعدادی واحد مرغداری مشکوک نیز نمونه‌برداری صورت گرفته و برای آزمایشگاه‌های استان تهران ارسال شده است.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از طریق ورود پرندگان مهاجر به تالاب‌ها و آب‌های ایران شیوع می‌یابد به نحوی که با آلوده شدن طیور بومی، زمینه ابتلای طیور صنعتی نیز فراهم می‌شود.

ویروس این بیماری به راحتی به انسان منتقل نمی‌‌شود و موارد ابتلای انسان به این ویروس به ندرت اتفاق می‌افتد؛ اکثریت موارد ابتلای انسان به این بیماری در مناطق روستایی اتفاق افتاده‌است و تاکنون هیچ موردی مبنی بر آلودگی بر اثر مصرف گوشت و یا تخم مرغ پخته شده اثبات نشده ‌است.

وی با بیان این که تراکم بالای مرغداری‌ها در قم باعث افزایش سرعت شیوع بیماری شده، بیان کرد: در حال حاضر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، مرغداری‌ها در جاده قم- تهران، قم- اراک و جاده قدیم اصفهان یا بخش سلفچگان را درگیر کرده و در چند روز گذشته نیز بروز این بیماری در تعدادی از واحدهای بخش خلجستان گزارش شده است.

سلفچگان از بخش های پنج گانه استان قم و دارای ۲ دهستان راهجرد و نیزار و ۴۰ روستاست. فاصله این بخش تا شهر قم ۴۶ کیلومتر است.

رفیعی تصریح کرد: با توجه به همجواری محور قدیم قم - اصفهان با بخش کهک که از مناطق پرتراکم مرغداری تخمگذار است، نگران انتقال بیماری به بخش کهک هستیم.

وی ضمن هشدار به مرغداران بخش کهک و محور قم - کاشان، از آن ها درخواست کرد: خطر بیماری را جدی بگیرند و توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلای طیور به آنفلوانزای پرندگان را رعایت نمایند.

بخش کهک یکی از بخش‌های قم با ۲ دهستان فردو و کهک و ۱۸ روستا است که در جنوب قم قرار دارد و فاصله مرکز بخش(کهک ) تا قم ۳۰ کیلومتر است.

وی ادامه داد: کارشناسان دامپزشکی آمادگی دارند به محض دریافت گزارش از علائم بیماری و یا افزایش تلفات به هر علتی، واحد مرغداری را قرنطینه، از ورود و خروج محصول از این واحد جلوگیری و نهادها را نیز معدوم نمایند تا از گسترش بیماری به سایر واحدهای مرغداری جلوگیری شود.

رفیعی گفت: ورود و خروج افراد، خودرو و تجهیزات به درون مرغداری‌ها و استفاده از نهاده‌های آلوده که باعث شکسته شدن سد قرنطینه می‌شود از مهم‌ترین عوامل انتقال بیماری است.

وی افزود: همچنین ورود پرندگان به داخل مرغداری، قرار دادن نهاده‌های طیور در فضای آزاد یا ورود پرندگان به انبارهای دان یا سالن‌های مرغداری از عوامل پرخطری است که سد ایمنی را می‌شکند و باعث می‌شود عامل بیماری‌زا از طریق گوارش طیور را مبتلا سازد.

وی تاکید کرد: در مناطقی که تعداد واحدهای مرغداری پرتراکم می‌باشد لازم است رعایت اصول قرنطینه‌ای به صورت دسته جمعی صورت گیرد که اگر یک یا چند مرغداری این اصول را رعایت نکنند باعث ایجاد مشکل برای سایر مرغداران می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی قم بیان کرد: مرغداران باید محوطه درونی و بیرونی مرغداری به ویژه مسیرهای تردد را روزانه ضدعفونی نمایند و نوع مواد ضدعفونی نیز به صورت هفتگی تغییر کند تا در برابر این مواد مقاومت ایجاد نشود.

وی افزود: مرغداران باید انبارهای دان را با نظر دکتر دامپزشک ضدعفونی کنند، روی کودهای محوطه مرغداری را حتما بپوشانند تا خطر انتقال آلودگی کاهش یابد و حتی المقدور ورود خودرو را تحت هر شرایطی به مرغداری ممنوع نمایند و اگر بر حسب ضرورت خودرویی وارد مرغداری شود باید شستشو و ضدعفونی شود.

وی به مرغدارانی که در شعاع سه تا ۱۰ کیلومتری مرغداری‌های درگیر هستند، توصیه کرد: اگر سن طیورشان از سن تولید گذشته و یا طیور بیمه ندارند حتما این طیور را با هدف کاهش خطر بیماری و تراکم در منطقه به کشتارگاه اعزام کنند.

رفیعی از روستاییان درخواست کرد: طیور را در فضای بسته نگه دارند، در معرض سایر پرندگان نباشد و اگر طیور تلفاتی دارد به دامپزشکی گزارش دهند.

وی گفت: تیم‌های کنترل و قرنطینه در کشتارگاه‌های طیور مستقر است و شهروندان با تهیه مرغ و تخم مرغ از مراکز عرضه مجاز، نگرانی برای مصرف این محصولات نداشته باشند.

وی تاکید کرد: طیوری که در بازارچه‌ها و یا از طریق دوره‌گردها به فروش می‌رسد ، مورد تایید دامپزشکی نیست، لذا شهروندان از خرید آن خودداری کنند.

استان قم از نظر پرورش پولت (جوجه یکروزه ) با ظرفیت پرورش سالانه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه رتبه چهارم را در کشور داراست و از نظر پرورش مرغ تخم‌گذار با ظرفیت هشت میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه مرغ تخم گذار و تولید ۶۸.۵ هزار تن تخم مرغ در سال رتبه ششم را داراست.

این استان ظرفیت پرورش پنج میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی و تولید ۳۶.۵ هزار تن گوشت مرغ در سال را داراست.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
0
قابل توجه جناب ماکنعلی معاون
نظر شما
ادامه