کد خبر: ۳۹۳۷۷



نماینده بخش خصوصی تولید و تنظیم بازار تخم‌مرغ یکی از مهم‌ترین دلایل نوسانات قیمت این محصول در هفته‌های اخیر را طولانی شدن فرایند واردات بعد از شیوع آنفلوانزا دانست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، مدیر عامل اتحادیه مرغداران تخم‌گذار میهن، با اعلام این خبر گفت: اگرچه اتحادیه از دهه نخست آبان امسال برای واردات تخم‌مرغ تدابیر لازم را اندیشیده بود، اما از روز معرفی واردکنندگان تا ورود نخستین کانتینر، ۵۸ روز طول کشید که این موضوع، پیش‌بینی اتحادیه برای تنظیم بازار را برآورده نکرد.

«رضا ترکاشوند»، با اشاره به اینکه بیش از ۲۵ درصد گله‌های تخم‌گذار حذف شده‌اند، افزود: متاسفانه در آذر امسال، به دلیل شیوع آنفلوانزای پرندگان با انفجاری از تلفات مواجه شدیم که کمی اوضاع را دشوار کرد. این در حالی است که اتحادیه با هوشمندی توانسته بود تا قبل از این اتفاق، نرخ این محصول را پایین‌تر از قیمت مصوب نگه داشته و نوسانات را به خوبی کنترل کند.

به گفته وی، همان طور که پیش از این مطرح شد، در دهه نخست آبان، تعداد کمی از تجار باسابقه را برای واردات تخم‌مرغ فراخواندیم و به تضمین اتحادیه از آن ها خواستیم تا برای ثبت سفارش اقدام کنند. بنابراین اگرچه پیش‌بینی می‌شد واردات تا اواخر آبان به نتیجه برسد، اما این اتفاق نیفتاد و طولانی شدن بروکراسی‌های اداری، تا ورود نخستین محموله ۵۸ روز زمان برد. به همین دلیل تخم‌مرغ‌ها در همان روز یعنی ۴ دی و به سرعت هرچه تمام‌تر بعد از واردات در بازار توزیع شد و طی چند روز هیجان افزایش قیمت‌ها فروکش کرد.

ترکاشوند عنوان کرد: اگرچه رقم درخواستی اتحادیه برای ثبت سفارش ۳۰ هزار تن بود، اما بعد از ورود سه شرکت به این موضوع و توزیع حدود ۱۱۶ تن تخم‌مرغ در میادین، وضعیت به حالت عادی برگشت.

وی تاکید کرد: البته در این میان از یک‌هزار تن تخم‌مرغ داخلی برای تنظیم بازار استفاده شد که در اختیار فروشگاه‌های مشخص شده توسط ستاد تنظیم بازار قرار گرفت. در حال حاضر نیز تخم‌مرغ فله‌ای در هر شانه ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان و بسته‌بندی شده ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت دارند. همین روند، تاثیر مستقیمی بر فروشگاه‌های سطح شهر گذاشت و تعادل قیمتی را در آن ها رقم زد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران تخم‌گذار میهن، معتقد است که صندوق حمایت از صنعت طیور، طی دو سه سال اخیر بیشترین حمایت‌ها را از اتحادیه داشته و برای مواردی نظیر تنظیم بازار، ارائه مشوق‌های صادراتی، حذف گله‌ها و... تسهیلاتی را پرداخته است.


نظر شما
ادامه