کد خبر: ۳۹۳۹۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
 

رییس اداره دامپزشکی اهواز با اعلام این خبر گفت: با توجه به دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر ممانعت از کشتار دامهای آبستن، کشتارگاه دام این شهرستان اقدام به بکارگیری یک دستگاه سونوگرافی جهت معاینه دامهای آبستن نمود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خوزستان، «دکتر منصور موسوی نسب» با اشاره به اینکه استقرار این دستگاه سبب عدم كشتار دامهاي ماده آبستن در كشتارگاه هاي دام به منظور حفظ ذخاير دامي كشور می شود، اظهار داشت: کارشناسان مستقر در کشتارگاه و در حین معاینه دام ها به منظور جلوگیری از کشتار دامهای مولد و آبستن اقدام به سونوگرافی دامها پیش از کشتار می نمایند.

وی افزود: در صورت آبستن بودن نیز کشتار انجام نگرفته و این کار پس از طی مراحلی ویژه برای تضمین سلامت دام صورت می گیرد.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر رحیمی
|
-
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
1
0
با سلام. لطفا پیگیری کنید منظور از کارشناس مستقر در کشتارگاه چیست؟ دامپزشکی یا کارشناس دامپزشکی؟ سونوگرافی کاری تخصصی میباشد و کارشناس حق ورود در آن را ندارد و این کار باید بوسیله متخصصین تولیدمثل انجام گیرد...
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
1
0
ماشا. الله این همه دکتر . خوب یکی رو میذاشتین توشه رکتال می کرد
hasan
|
Paraguay
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
0
تبریک عرض میکنم
کار ارزنده ای است
موفق باشید
متخصص مامایی و بیماریهای تولید مثل
|
-
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
1
0
زمانی که بنده دوره کارآوزی یک یا دو را در شبکه دامپزشکی فلان شهر میگذراندم تمامی گاوهای ماده که به سن تولید مثل رسیده بودند قبل از انتقال به کشتارگاه به شبکه ارجاع میشدند و از لحاظ وضعیت تولید مثلی از جمله این که آبستن هستند یا خیر، مورد معاینه قرار میگرفتند (البته با لمس راست روده ای) و اگر آبستن تشخیص داده میشدند برگه مهر و امضا شده مبنی بر "مجاز به کشتار" دریافت نمیکردند. حتی صاحبان گاوهای غیر آبستن باید گواهی دامپزشک کلینیسین فعال در بخش خصوصی مبنی بر اینکه دام مورد نظر بنا به مشکل غیر قابل رفع تولید مثلی قادر به آبستن شدن یا آبستن شدن مجدد نیستند را به شبکه ارائه میکردند. در غیر این صورت این کار در شبکه که هنوز در آن زمان دارای درمانگاه فعال بود انجام میشد (در حد بضاعت و امکانات). اما بعدها این الزام برداشته شد و گاوها و تلیسه های مولد و حتی آبستن سنگین توسط دلالان سودجو به سمت کشتارگاهها برای کشتار سرازیر شدند که همراه با مشکلات نگهداری بخاطر بالا رفتن هزینه ها و نیز معضل کم آبی موجب کاهش شدید چمعیت دامی در منطقه ای که بنده به عنوان کلینیسین بخش خصوصی فعالیت میکردم شد. نتیجه اش این شد که بسیاری از همکاران که زندگیشان تنها متکی به فعالیت در امور درمانی بود با مشکلات عدیده ای مواجه شد و حتی برخی عطای دامپزشکی را به لقایش بخشیدند. اکنون این خبر حداقل دلگرم کننده است ولی بگذارید هر کس به کار خودش بپردازد. تشخیص این که حیوان آبستن است یا خیر بر عهده کشتارگاه نیست. الزامی برقرار شود مبنی بر اینکه صاحب هر دام قبل از کشتار مجوز غیر مولد بودن و غیر آبستن بودن دامش را از دامپزشک کلینیسین شاغل در بخش خصوصی دریافت کند و به تأیید شبکه دامپزشکی مربوطه برساند و در قبال تشخیص خود مسئول هم باشد. به این شکل میشود از کشتار دامهای مولد و بنابراین کاهش ذخایر و جمعیت دامی کشور به مرور ممانعت به عمل آورد. فواید افزایش جمعیت دامهای مولد غذا برای انسان را هم در یک کشور خود حدس بزنید.
باسپاس
با سپاس
مسعود طالب خان گروسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
1
0
با سلام و عرض تشکر از همکاران گرامی. کار بسیار با ارزشی است بخصوص اگر در زمینه تشخیص ابستتی در گوسفند و بز صورت گیرد. تشخیص ابستنی بایستی فقط توسط دامپزشک صورت گیرد.
نظر شما
ادامه