کد خبر: ۳۹۴۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر



مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان از شناسایی 13 کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و انهدام بیش از 300 هزار مرغ تخم گذار و بومی مشکوک و مبتلا به این بیماری در این منطقه خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر شهرام موحدی» افزود: تاکنون هشت کانون بیماری در گلپایگان، چهار کانون در خمینی شهر و یک کانون در نجف آباد شناخته شده‌اند که اقدامات لازم برای پاکسازی و انهدام طیور بیمار در این کانون ها انجام گرفت.

وی خسارت کنونی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به واحدهای مرغ داری این خطه را افزون بر 15 میلیارد ریال تخمین زد و گفت: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان از گلپایگان آغاز شد.

موحدی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع 171 کانون ابتلا به این بیماری در استان شناسایی شد که هزار و 50 میلیارد ریال خسارت به استان اصفهان وارد کرد افزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جهان تا اطلاع ثانوی وجود دارد و تکرار پذیر است.

وی گفت : امسال طغیان بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان 2 ماه زودتر نسبت به سال گذشته آغاز شد و تداوم آلودگی و بقای ویروس در نیمه اول سالجاری از مهمترین دلایل طغیان پیش از موعد آن محسوب می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه احتمال طغیان این بیماری در نیمه دوم سال وجود دارد خاطرنشان کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نوعی بیماری ویروسی با سرعت انتشار بسیار بالا و با تیپ های متفاوتی است، که ژنوم ویروس آنفلوانزای پرندگان می تواند تیپ های مختلفی را به خود بگیرد.

موحدی با بیان اینکه حدود 40 بیماری در حوزه دام و طیور در حال کنترل است که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از آنها محسوب می شود گفت: صنعت مرغ و طیور از نظر امنیت غذایی، سلامت، بهداشت عمومی، اقتصاد مقاومتی و اشتغال از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی تاکید کرد : آنفلوانزای پرندگان جمعیت انسانی و حیوانی با سویه های مختلف را تحت تاثیر خود قرار داده است و اکنون ویروس H5N8 در کشور ما وجود دارد و سویه جدید H5N1 در روسیه شناسایی شده است.

وی گفت: استان اصفهان دارای تراکم بسیار زیاد طیور با تنوع فوق العاده است که این تعداد طیور در هیچ نقطه از کشور وجود ندارد .

موحدی بابیان اینکه پرنده فروشی های سطح شهرها یکی از دغدغه های اصلی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان محسوب می شود افزود: اصناف و شهرداری ها متولی ساماندهی پرنده فروشی های سطح شهرها هستند و اداره کل دامپزشکی در این زمینه وظیفه ای بر عهده ندارد.

وی همچنین با اشاره به وجود 400 واحد مرغداری غیرمجاز دراستان اصفهان، گفت:برخورد با واحدهای مرغداری غیرمجاز در حوزه وظایف سازمان جهاد کشاورزی است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه تنها 20 درصد لوازم و اختیارات برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حوزه دامپزشکی است، اظهار کرد: 80 درصد لوازم و اختیارات برای مقابله با این ویروس خارج از حوزه دامپزشکی و بر عهده سایر دستگاههاست.

موحدی همچنین گفت: گرانی تخم مرغ در کشور ناشی از افزایش قیمت خوراک طیور و اتفاقات اخیر در زمینه آنفلوانزای فوق حاد در کشور است.

وی همچنین با بیان اینکه باید سواد سلامت دامپزشکی مردم افزایش پیدا کند افزود: مردم باید از خرید و استفاده هرگونه فرآورده دامی فاقد مهر و نشانه دامپزشکی خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه هرگونه تلفاتی از طیور باید بلافاصله معدوم شوند گفت: باید از قرار دادن تلفات طیور در اختیار سگ، گربه، پرندگان و جوندگان دیگر خودداری کنند در صورتیکه این حیوانات لاشه آلوده مصرف کنند، باعث انتقال بیماری می‌شوند.

وی با بیان اینکه کلیه مواد غذایی مزرعه پرورش طیور باید تحت نظارت دامپزشکی تهیه شود گفت : هرگونه ورود و خروج مواد مرغداری اعم از دان، کود مرغی، تخم‌مرغ و غیره باید با گواهی سلامت و با مجوز از دامپزشکی انجام شود.
 
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
India
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
0
۲۰ درصد بقیه که کرایه نمیکنه اون رو تفویض اختیار کنید
نظر شما
ادامه