کد خبر: ۳۹۴۱۴
تعداد نظرات: ۴۳ نظر
در نامه‌ای ارسالی به حکیم مهر عنوان شد:
دکتر قلیان‌چی در بخشی از این نامه پیشنهاد نموده است که در جلسه ای کارشناسی با حضور وزرای جهاد کشاورزی، بهداشت و رئیس سازمان دامپزشکی، نظرات متخصصین در این زمینه شنیده شود ...
 

حکیم مهر: برنامه سازمان دامپزشکی کشور برای استفاده هدفمند از واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور، موافقین و مخالفینی دارد. در پی مصاحبه اخیر حکیم مهر با «دکتر آرش قلیان‌چی لنگرودی» متخصص بیماری‌های طیور و دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران درخصوص ابهامات موجود در زمینه استفاده از واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور طی یادداشتی در حکیم مهر، به ارائه توضیحاتی تفصیلی و فنی در این خصوص پرداخت (اینجا).

متعاقب انتشار این جوابیه، «دکتر آرش قلیان‌چی لنگرودی» نیز در پاسخ به این اظهارات با ارسال یادداشتی به حکیم مهر، به ارائه توضیحاتی در این رابطه پرداخت.

متن یادداشت ارسالی دکتر قلیان‌چی، به شرح زیر می باشد:

جناب آقای دکتر ماکنعلی

با سلام و احترام،

ضمن تشکر از ارائه توضیحاتتان، لازم دیدم موارد ذیل را متذکر شوم:

1. معتقدم چنین بحث هایی که برای کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می زنیم، بدترین نوع برخورد با این بیماری است؛ چنین بحث هایی به منزله ضعف سازمان دامپزشکی و ما است. اینکه واکسن بزنیم یا نزنیم، در واقع یعنی کل مبارزه زیر سؤال است. هیچ جای دنیا اینطور سؤال نمی پرسند و بحث در خصوص واکسیناسیون در آخرین مرحله مبارزه با بیماری قرار دارد؛ یعنی کلی از دنیا عقب هستیم.

 2. لازم دیدم متذکر شوم که اینجانب متخصص بیماریهای طیور هستم و حداقل 7 سال بر روی ویروس های طیور مطالعه دارم؛ انگل شناس نیستم و اگر لازم بدانید، امکان تدریس آزمون دیوا بصورت تئوری و عملی را دارم. بنده حاضر به انتشار مدرک خود هستم و حضرتعالی نیز در صورت تمایل مدرک خود را منتشر نمایید. بنده که از همه اسم بردم، ولی شما بصورت مبهم صحبت نموده و می فرمایید متخصص انگل شناسی و...؛ اجازه دهید صراحتاً عرض کنم که اگر منطور حضرتعالی آقای دکتر خلج است، باید احترام ایشان به عنوان شخصی که برای این سیستم زحمت کشیدند رعایت شود؛ اگر قدردان ایشان نیستیم، حداقل توهین نکنیم.

3. تا جایی که حافظه ام یاری می کند، اینجانب همه اظهار نظرها را در سازمان دامپزشکی، صنف و دانشکده بصورت علنی بیان کردم. متاسفانه این حضرتعالی و مجموعه شما است که متخصصان دلسوز و کارشناسانی که سالها تجربه دارند از جمله دکتر طهرانی، دکتر غفوری، دکتر شوشتری، دکتر فلاح و... را از سیستم تصمیم گیری حذف نموده و افرادی که نظر مخالف دارند را به جلسات کارشناسی دعوت ننموده و یا حذف می کنید.

چون بحث لزوم داشتن شهامت را مطرح فرمودید، خدمتتان عرض می کنم که یکی از موارد داشتن شهامت، توانایی شنیدن نظرات مخالف است. شهامت این نیست که اسامی کارشناسانی که مخالف برنامه واکسیناسیون هستند و در همان سازمان، صورتجلسه مخالفت با واکسیناسیون را 48 ساعت پیش امضا کرده اند، در جلسه مدیران سازمان به عنوان موافق مطرح نماییم.

4. پیشنهاد می کنم حداقل جلسه مشترکی با موافقان و مخالفین برنامه واکسیناسیون برگزار نموده و ریاست سازمان و دوستان غیر فنی خارج از سازمان که از شما حمایت می کنند نیز در این جلسه حضور یابند. ایکاش این افراد یا جاهایی که نام بردید، برای یک بار هم شده به دانشگاه می آمدند و حرف ما را نیز می شنیدند؛ اگر اینطور بود، وضعیت کشور نیز این نبود. بنده تا کنون یک کلمه به جاهایی که می گویید نامه نگاری نکرده ام؛ اگر مدرکی دال بر نامه نگاری بنده دارید، لطفا منتشر نمایید. شاید صنف و مراجع مختلف نامه نگاری کرده باشند، ولی بنده خیر. با یک سرچ علمی می توانید به عمق فاجعه ای که ممکن است ایجاد شود، پی ببرید.

از حکیم مهر تقاضا می کنم متن نامه فنی دفتر طیور سازمان دامپزشکی که با نظر کارشناسی متخصصین مربوطه تدوین نموده است و به پیوست این نامه ارسال نموده ام را منتشر کند که دوستان بخوانند تا بدانند نظر کارشناسی چیست. امیدوارم برای ابهامات دفتر سازمان خود پاسخ داشته باشید. بنده که نظر خود را عرض کردم و از لحن پاسخ شما متعجب شدم؛ شایسته است شما به عنوان معاون سازمان دامپزشکی کشور، شنونده نظرات کارشناسی سایرین باشید و همه نظرات را بشنوید؛ البته متذکر می گردم که اینجانب نیز در تدوین نامه فنی مذکور نقش کوچکی داشته ام. از وزرای محترم جهاد کشاورزی و بهداشت، جناب آقای دکتر رفیعی پور و دوستان آقای دکتر ماکنعلی تقاضا دارم که یکبار هم شده، صدای مخالفین در سطح کارشناسان، مرغداران، بخش خصوصی و... را بدون واسطه بشنوند.

5. در زمینه بند شماره 3 پاسختان، عرض شود که سیستم دامپزشکی قدرت این کار را ندارد و اگر ادامه دهد فقط 3 ماه با این امکاتات قادر خواهد بود. همین الان بسیاری از فارم های تخمگذار با مصرف داروهای مختلف دارند عفونت فعال را در تهران مخفی می کنند و سازمان دامپزشکی توانایی شناسایی آنها را ندارد. امکانات ما در این حد دقیق پایش نیست. همین الان ما ساب تایپ N2  داریم؛ یا اگر به فرض شما نداشته باشیم، چگونه می توانیم انجام دهیم؟ هنوز مرکز ملی تشخیص امکان انجام این آزمون ها را ندارد. روی کاغذ بلی ولی از نظر فنی بسیار دشوار است. سازمان دامپزشکی هنوز پایش دقیقی روی نیوکاسل 50 ساله و آنفلوانزای H9  چند ساله ندارد. اگر زحمات دفتر طیور در سال های گذشته نبود، حتی این اطلاعات اندک نیز وجود نداشت. همچنین قفس در سیستم مرغ مادر گوشتی مطرح نیست.

 6. در خصوص تجربه های کشورهایی که فرمودید، چرا صراحتاً اشاره نمی کنید که این کشورها در کنار این اقدامات، میلیاردها دلار نیز صرف هزینه امنیت زیستی و کنترل طیور روستایی، Game Birds، آموزش (آمریکا چندین میلیون دلار برای آموزش مرغدار هزینه کرد) می نمایند؟ چرا بصورت شفاف بقیه پازل های مبارزاتی این کشورها را نمی گویید و فقط به واکسیناسیون اشاره می کنید؟ واکسن فقط یک قسمت از پازل 1000 قطعه ای این طاعون است و سایر کشورها روی 999 قطعه دیگرش نیز کار کرده اند. کشور آمریکا در سال های گذشته 50 میلیون قطعه پرنده را  معدوم سازی نموده و حتی یک دز واکسن مصرف نکرد؛ فقط با آموزش، بیماری را حذف کرد. حتی تا جایی که اطلاع دارم، USDA مصرف واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را ممنوع اعلام نموده است.

 7. در صورت مصرف واکسن، باز هم باید به بهترین پروتکل واکسن برای تولید دقت نمود. آیا تنها یک واکسن کشته می تواند پاسخگو باشد یا باید از واکسن های نوترکیب برای Long life ها استفاده کرد؟ اگر شما با مفهوم واکسن های نسل جدید آشنا باشید، می دانید ردیابی عفونت با کیت های مخصوص برای این نوع گله ها بسیار آسانتر از  N Typing  خواهد بود.

 8. واکسن کشته طبق مطالعات دیگران و حتی اینجانب، قادر به کنترل تکثیر ورود ویروس در گله نمی باشد و فقط میزان دفع را کاهش داده و نقش پیشگیرانه کمی دارد؛ مستندات مطالعه ما موجود است. نوع ایمنی مهم در مبارزه با بیماری آنفلوانزا، ایمنی مخاطی و سلولی است که هیچ یک از این واکسن ها آن را تحریک نمی کنند و واکسن های نسل جدید کمک بهتری می کنند. توصیه می کنم در مورد مکانیسم های ایمنی در این بیماری بیشتر مطالعه فرمایید.

 9. یکی از علل واکسیناسیون در کشورهای دیگر با توجه به طغیان های فوق حاد، کنترل بیماری برای کاهش شدت برای جوامع انسانی بوده است. برای سویه H5N8  که این خطر گزارش نشده است، اهمیت مصرف واکسن کاهش می یابد.

 10. منظور از «بزرگان دنیا» همان دانشمندان آمریکایی و اروپایی است که این سیستمی که شما از آن نام می برید، بر اساس نظر اینها برنامه تنظیم می کنند. حتی کارشناسان کمپانی ها نیز با تردید در خصوص واکسیناسیون صحبت می کنند. اگر قرار بود بر اساس بخشنامه واکسن مصرف شود و یک سوال موتلیپل چویس بود، شما این اطلاعات را به هر شخص غیر کارشناس می دادید، به راحتی قادر به پاسخ به آن بود. این بزرگان حداقل هر کدام 300 تا 400 مقاله تخصصی در این زمینه کار کرده اند و خط دهنده علمی در دنیا هستند.

11. در حال حاضر، ما برای بیماری های نیوکاسل، آنفلوانزا و برونشیت برنامه واکسن داریم و سازمان دامپزشکی و دنیا یک دستور استاندارد اجرا دارند، ولی برای همین بیماری های معمولی نیز با توجه به شرایط فارم، گله و اقتصادی و 10 عامل دیگر، به اندازه تعداد دامپزشکان برنامه متنوع واکسیناسیون وجود دارد. این را در مقیاس بزرگتر در نظر بگیرید و روی دنیا فکر کنید. شرایط هر کشور مانند فارم با هم فرق دارد و نمی شود بصورت یکسان نسخه پیچی کرد.

12. اگر سویه  H5N2 که الان در روسیه و همسایگی ما است وارد کشور شود، چگونه می توانیم از دیوا استفاده کنیم؟ آیا می توانیم با واکسن هر ساله جلوی ورود این همه ویروس را بگیریم؟ اصلاً کلاستر این ویروس با کلاستر واکسن ویروس متفاوت است.

13. در مورد بقیه بندهای جوابیه هم قانع نشدم و مشکلات زیادی وجود دارد.

14. امیدوارم همه این بحث ها کمک در راستای کنترل این بیماری، کمک به کشور و صنعت طیور باشد. بنده شخصاً از شنیدن نظرات کارشناسان و متخصصان موافق واکسیناسیون و کمپانی ها استقبال می نمایم.

 
 
 
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
دکتر صالحی قمی
|
United States of America
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
1
باسلام
جوابیه علمی اینگونه استدلال هایی را طلب میکند ............... ما شاهد تلاش بی وقفه جناب دکتر تهرانی مدیر کل دفتر طیور سازمان وهمکارانشون بودیم که چگونه شب و روز جهت کنترل بیماری زحمت میکشیدند ...............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
1
با سلام خدمت سايت ارزشمند حكيم مهر
از اين دو سري نظرات اقاي دكتر قليانچي به اندازه چند واحد درسي در زمينه آنفلوانزا اموزش ديدم.
متشكرم
سید سینا باقری
|
Germany
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
2
با سلام. اقای دکتر قلیانچی از اساتید هستند که دارای رزومه علمی و فنی بسیار قوی هستد که در تمامی مجامع علمی دنیا حظور دارند و فعالانه با دانشمندان حوزه بیماریهای طیور ارتباط دارند. صلاحیت ایشون مطمنن در بررسی اینکه ورود واکسن به صلاح هست یا نه از سایر اقایون بیشتر هست. لذا اینکه از نظرات ایشون استفاده نشه .... قطعا به صلاح صنعت طیور نیست. و با این روحیه من فکر نمیکنم واکسیناسیون یا هر روش دیگری که اقایون پیش بگیرن بتونن این بیماری رو کنترل کنن
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
با تشکر از آقای دکتر قلیانچی برای توضیحات علمی بسیار دقیق،جامع و ارزشمندی که ارائه کردند و کاملا واضح هست که این نظرات فنی از روی دانش و تجربه به دست امده. واقعا خانواده دامپزشکی کشور به افراد با سواد و دلسوزی مثل ایشون نیاز دارند تا بتوانیم در چنین شرایطی با کمک گیری از دانش و تجربه های بین المللی امثال آقای دکتر قلیانچی بهترین تصمیم ها رو برای کشور اخذ کنیم.
دکتر احمد پور
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
0
ظاهرا سازمان بازرسی هم با ارسال نامه به سازمان دامپزشکی به واردات واکسن ایراداتی داشته و روند آن را متوقف کرده.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
1
0
....................
اگر منابع مالی آمریکا را داشتیم که اوضاع چنین نبود که!!
نامه و نظرات منتقل شده بین دکتر ماکنعلی و قلیانچی نشان می دهد که ................... دکتر ماکنعلی هدف را خوب تعیین کرده اند،وسایل و ابزار و‌منابع رسیدن به هدف را می دانند،با کارشناسان سایر کشورهای مشابه وضعیت ایران مشاوره داشته اند و از همه مهمتر در زمینه ایمنولوژی و وایرولوژی و اپیدمیولوژی سواد بالایی دارند.
دکتر سینا مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
تشکر از جواب بسیار علمی و باوجدان دکتر قلیانچی...
..........................
همه ی افرادی که اطلاعاتی در مورد واکسیناسیون و آنفولانزا دارند به خوبی میدونن واکسن آنفولانزا به هیچ‌وجه به صلاح نیست و همین طور که دکتر قلیانچی گفتن آموزش آموزش آموزش و بعدشم حمایت از مرغداران عزیز
دکتر نظری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
ما منابع مالی برای واردات ۱۰ میلیون دز واکسن و....داریم.برای مبارزه نداریم؟ ......................
دکتر بوربور
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
ممنون از دقت نظر و بیان روشن جناب اقای دکتر قلیانچی
همکار آشنا
|
Germany
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
1
1
در کجای دنیا یک تیم کاری (طهرانی، غفوری، شوشتری، فلاح و ...) هم نمونه می گیرند، هم تشخیص بیماری می دهند، هم استراتژی مبارزه تعیین می کنند؟ هم خود را در همه حوزه های مبارزه با بیماری صاحبنظر می دانند؟ ...................... نظاره کردن تلفات و معدوم کردن کانونها صنعت طیور را نابود کرده است. غیر از بیرون گود نشستن و گفتن جملات ناامیدکننده ... مشکل حل نمی شود. 25 درصد ظرفیت تولید تخم مرغ کشور در سال گذشته با مدیریت بی نظیر ............ صاحبنظر در حوزه قزل آلا، مخاطرات شیر، آنفلوانزا، تب برفکی، سل، بروسلوز و ... از دست رفت. بنشینیم تا بقیه 75 درصد ظرفیت هم با اعلام آمار تلفات و موارد مثبت روزانه ...... از بین برود؟
پاسخ ها
دامپزشك فارم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
جناب آقاي "همكار اشنا"
شما يا "همكار" نيستيد يا "اشنا" نيستيد يا منصف نيستيد
. تا جايي كه بنده اطلاع دارم نمونه برداري را شبكه هاي دامپزشكي استانها انجام مي دهند و تشخيص بيماري را ازمايشگاه مركز تشخيص آن سازمان. ولي اصولا استراتژي مبارزه با بيماريهاي دام و طيور هميشه در دفاتر فني آن سازمان تعيين و تدوين شده است كه اين مهم الحق و الانصاف در دوران مديريت دكتر طهراني و همكاران خوب و صادق و باسواد ايشان به رغم تمام مشكلات كشور به خوبي انجام شده است. حالا اگر شما اعتقاد داريد استراتژي طيور در دفتر دام يا ابزيان و يا موسسه دفع افات نباتي تهيه شود يا خود آقاي دكتر رفيعي پور يا معاون ايشان ويا شما بنشينيد اين كار رابكنيد بحث ديگري است. اقاي "همكار آشنا" شما به اندازه كافي فضا و امكانات براي اظهار نظر داريد لطفا اين فضاي كامنتي را لا اقل براي ما دانه ريز ها بگذاريد. بياييد كمي منصف، منطقي و باوجدان با مسائل فني برخورد كنيم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
ظاهرا شما هیچ اطلاعی از نحوه و شرح وظایف سازمان ندارید
همکار آشنا
|
Germany
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
1
0
در کجای دنیا، مدیرکل دفتر مبارزه با بیماریهای طیور بدون رعایت سلسه مراتب اداری مستقیما به رییس سازمان نامه می زند و نظرات فنی را بیان می کند؟ ...............................
پاسخ ها
دامپزشک فیلد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
همچنین به سازمان بازرسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
هر کارمندی مکلف هست زمانیکه تشخیص داد مقام مافوقش اشتباه میکند ، بایستی به مقام بالاترش اطاع رسانی کند.
این جزو ایین نامه ها است و دکتر طهرانی کار صحیحی انجام داده است
محمد علی تبار
|
United States of America
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
با سلام و احترام..
اقای دکتر قلیانچی لنگرودی از استاد به نام و دارای اعتبار در سطح مجامع علمی دنیا در زمینه ی بیماریهای طیور هستند. فلذا اگر در زمینه ی طیور و مسائل مربوط به ان مثل موضوع واکسیناسیون نظر کارشناسانه ای بیان کردن حتما با سند و مدرک و پشتوانه ی علمی نظر خودشون رو بیان می کنن.
اینکه از نظر امثال ایشون استفاده ای نمیشه ( که 100% ب ضرر صنعت طیور کشور هست) ب کنار و اینکه اقای دکتر ماکنعلی با چنین لحنی بخوان برخورد کنن ب دور از شان و شخصیت ایشون و سازمان دامپزشکی هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
0
...... با استفاده از ..... و استفاده از قوه قهریه و تهیه گونی و بیل مکانیکی کل مرغهای مملکت را معدوم کنید تا بیماری ریشه کن شود.
..........!! علی برکت اله
ناشناس
|
France
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
در پاسخ به همکار آشنا

در ایران

اول اینکه دفتر طیور یکی از موفق ترین دفاتر سازمان بوده و عدم تعویض این تیم در دوره های مدیریت مختلف نشان از صحت کار دارد
ببینیم شما با این مدیریت چند درصد را حفط میکنین

دوم اینکه در سازمانی که مدیران ارشدش به ریس سازمان وارونه اوضاع را جلوه میدهند.باید مستقیم نامه زد.گرچه این نامه زدن خلاف هیچ مقراراتی نیست.باید دنبال ریش بود
پوریا چابکی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
با سلام.
در مقابل نظرات ... دکتر ماکنعلی این نظر کارشناسانه (دکتر قلیانچی) و نظراتی اینچنین که کاملا علمی و اصولیه ضروری و به نفع صنعت طیور کشور هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
1
1
امام علي (ع): اُنْظُرْ الی مَا قَالَ، و لا تَنْظُر إِلَی مَنْ قَالَ؛
طي اطلاع رساني هاي صورت گرفته توسط سايت حكيم مهر درطي اين دو روز و اتفاقات رخ داده در عرصه دامپزشكي مواردي وجود دارد كه به نظر مي رسد نيازمند تامل بيشتري ميباشد:
١- جاي خوشحالي دارد كه دامپزشكان سطوح بالاي كشور عزيزمان چنين با حرارت و دلسوزانه سعي در اتخاذ بهترين تصميم دارند. اما بايد مراقب بود كه اين شور و حرارت با منطق همراه گرديده و زحمات گذشتگان را بي ارج ننمايد.
٢- قطعا موضوعي به اين مهمي كه تاثير بسزايي در سلامت جامعه انساني و حفاظت از صنعت طيور كشور و اقتصاد ملي دارد نبايد به دليل اختلاف نظرهايي كه هميشه در مباحث علمي وجود داشته( چه در زمان گاليله و چه حال كه گاها به قيمت جان انسان يا انسان ها تمام شده) به بيراهه كشيده شده و به جاي بررسي در يك مجمع علمي و كارشناسي محلي براي تسويه حساب هاي شخصي گردد.
٣- استاد گرامي جناب آقاي دكتر آذري قمي به حق و بجا از آقاي دكتر تهراني و تيمشان تقدير نمودند چراكه در خط مقدم جبهه مبارزه با ويروسي با هوش بودند كه به جز مبارزه فيزيكي علي رغم وجود تمامي ناملايمات چاره اي ديگر نداشتند. البته انتظار مي رفت تا مسئولين داراي قدرت در زمان حال و طي چندين سال گذشته پيش از اينها به اهميت موضوع و وسعت تاثير اجتماعي،سياسي،اقتصادي آن پي مي بردند و با دور انديشي و تخصيص نيرو و امكانات هدفمند به سازمان زحمت كش و مظلوم دامپزشكي، مانع ايجاد اين بحران جدي مي شدند.
٤- قطعا در مباحث علمي آنكه ظرفيت بالاتري در شنيدن نظرات مختلف داشته، امكان تعقل عميق ترو تصميم گيري دقيق تري را براي خويش فراهم مي آورد. لذا عرصه تصميم گيري ملي محلي براي ابراز شهامت و يا يكه تازي نبوده كه اگر غير از اين باشد همه آسيب خواهند ديد در عين حال كه نه تنها نشان دهنده قاطعيت نبوده بلكه در انزار عموم و چه بسا ساير كشورها نشان دهنده ضعف مديريتي و عدم وجود قابليت تصميم گيري صحيح خواهد بود.
٥- صنعت طيور كشور در اين حجم وسيع با سرمايه مرغداران محترم هدف اصلي اين آفت مي باشد پس اين مجموعه زحمت كش نبايد منفعل بوده و فقط نظاره گر باشند چراكه كوچكترين خطايي در وهله اول آنها را تحت تاثير قرار خواهد داد.
٦- امر انتخاب يا عدم انتخاب واكسيناسيون صرفا منوط به اطلاعات شخصي يا جايگاه افراد نمي باشد بلكه بايد از بدو امر تا انتهاي كار روشن ، مستدل و دقيق مدون گردد و پيش از هر عمل شتابزده اي آينده كشور مد نظر قرار گيرد و نه فرد يا افراد كه همه مسافران يك كشتي هستيم.
٧- پيشنهاد آقاي دكتر قليانچي (كه ادله قوي اي را ارائه ميدهند) براي برگزاري جلساتي مطالعه شده بسيار مطلوب است البته نبايد اين جلسات محلي براي تنش قرار گيرد.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
از دکتر ماکنعلی میخواهیم گزارش ریز واکسیناسیون و موفقیت این کشور ها را منتشر کنند
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
همکار گرامی خودتان زحمت بکشید و سایت oie را مطالعه فرمایید.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
0
صحبت های دکتر قلیانچی و دکتر ماکنعلی هر دو واقعیت هائی را در خود نهفته دارد که بعضا همپوشانی هایی نیز دیده می شود . رفتن جمعی به سازمان به کشور های استفاده کننده واکسن مفید به نظر میرسد . هرچند اگر بحث های کلامی و مناظره ای اگر افراط شود بیشتر وقت خوانندگان دارای وقت را میگیرد. . دکتر تهرانی شش و نیم سال مدیر بخش طیور سازمان بودند ، نهایت آن تلفات های متوالی شد . از اینکه در کشور های دیگر چه میکنند ، نگفت و ... به هر حال این مدیریت سازمان در چند سال قبل بود که نتیجه اش معدوم سازی های ناقص بود ، به هر حال نیاز به فکر جدید هست و نیاز به تغییر حس میشود تا از مدیریت خسته قبلی فاصله گرفت ، حضور مرغداران را بیشتر ، فشار را به دولت و مجلس برای حل مسائلی که در ید قدرت آنان هست زیاد نمود و البته وزارت خانه را هشیار کرد که ظاهرا جدیدا از خواب برخاسته و چشم هایشان را دارند میمالند و کمی اوضاع را می بینند . با بسی نظمی ها ، مرغداری های غیر مجاز مقابله و آموزش آموزش و آموزش را فعال نمود . اصلاح ساختار را شعله اش را زیاد نمود . هر کس یک قدم بردارد . در ضمن اگر ما میخواهیم معدوم سازی کنیم تا به ریشه کنی برسیم تا کنون نام چند بیماری از دام و طیور را بفرمائید که در کشور ما ریشه کن شده است ؟ به غیر از طاعون گاوی با آن شرایط ویژه ویروسش. اینکه با شرائط کشور ما ، مرغ مردم را فقط معدم سازی ناقص توسط پرسنل خسته انجام دهیم در دور باطل قرار گرفته ایم . حتی ، حتی وقتی بعضی از کلیتیسین های ما آنفلوانزا را با نیوکاسل آنقدر اشتباه میگیرند که تلفات سر به فلک میکشد و سر باز میکند و یا مرغدار سعی میکند به علت حمایت دان و تخم مرغش را خارج کند که کمتر ضرر ببیند ، با بیماری به دو شکل دولتی ( به سرمایه مردم توجه نمیکند ) و دانشگاهی (که به پیچش موی اجرا توجه ندارد ) بیماری قابل حل نیست . باید نظرا ت را گفت و چه دانشگاهیان و چه دولتی ها روشی را در مجموع انتخاب کنند که نه افراط و نه تفریط باشد به قول یکی از دوستان اگر کل صنعت مرغ تخمگذار را معدوم کنیم که پس نقش پیشگیری و نگاه به اقتصاد صنعت چه میشود. گاهی بعضی دوستان وقتی شتر مرغ میخواست وارد کشور شود چنان بد میگفتند که اگر قرار بود حرف آنها گوش داده میشد یک شتر مرغ نباید وارد ایران میشد . میگفتد به شاربن مبتلا میشود می دانی یعنی چه ؟ و اگر کسی نمیدانست و به حرف این همکاران دامپزشک گوش میداد این صنعت وارد نمیشد . پس عاقلانه باید نگاه کرد . صنعت را نمیتوان معدوم کرد ، اگر کسانی واکسن میزنند در سطح مرغ مادر و مزارع با بیوسکیوریتی بالا و نه کف اجازه داد و الیته به قول دکتر قلیانچی روی امنیت زیستی کار کرد . آخر کلام در نامه دکتر طهرانی حرف هایی گفته شده باید انجام شود که تا یادمان هست انجام نشده ، به عنوان مثال تیغ تخصصی سازمان برای حل مسئله کود برا نبود است . و کلی نظرات ایشان که در روی گاغذ خوب است ولی در عمل مثل بستن زنگوله به پای گربه است که کسی جرات آنرا ندارد ببندد . لذا اگر تعادلی هدفمند را در نظر گرفت ، که نه ادامه معدوم سازی ها فعلی و نه واکسیناسیون کور . هدف کنترل بیماری باشد در کشور کم توجه به تولید ما ، نه ریشه کنی بیماری که مترادف با ریشه کنی صنعت طیور گردد . البته هدف گذاری برای تغییر ساختار که مرد میخواهد !
ناشناس
|
Germany
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
سلام
اجازه بدین اینده واکسن رو بگم
واکسن مصزف میشه
علایم جزیی تر میشه
به ظاهر طغیان میخوابه
ولی عفونت هست
گوشتی ها میگیرن
و بعد چند سال که میگفتیم واکسن خوبه
سپس رسما بدبختی صنعت اعلام میشه
دامپزشک خسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
سازمان دامپزشکی کشور را به عنوان یک نهاد دولتی
کلا یک سال تعطیل کنید
بزارید بخش خصوصی و دانشگاه ها همه کارو در دست بگیرند
قطعا وضعیت بهتر میشه .چون بخش خصوصی و دانشگاه دنبال بهبود اوضاع هستند
.............................
پاسخ ها
دامپزشک فیلد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
آقای دکتر معلوم است که دوره کارآموزیتان منحصر به بخش خصوصی بوده که از اداره هیچگونه اطلاعی ندارید. پرسنل و مدیران اداری برای حذف یک کانون چه خون دلی خورده و می خورند.
ناشناس
| - |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
جهت اطلاع این آقای خسته عرض میکنم اولا خسته نباشید که بخود زحمت کامنت گذاشتن رو دادید. ثانیا اگر خسته تر نمی شوید یک بررسی بفرمائید آن زمانی که سازمان دامپزشکی تصمیم به اجرای واکسیناسشیون وسیع علیه سویه H9N2 را گرفت و مدت قریب به 20 سال است که کشور درگیر این معضل و گردید، مدیریت سازمان و مدیرکل طیور سازمان مگر دانشگاهی نبودند؟ جهت اطلاعتون برای اینکه بیش از این خسته نشوید عرض میکنم در آن دوره هر دو این مسئولین از اعضای محترم علمی دانشگاه تهران بودند
دکتر رسولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
با سلام. فبل از همه لازم می دانم که از تلاش شبانه روزی برادر غزیزم آقای دکتر طهرانی که خود مدتی شاهد آن بودم تشکر کنم و برای ایشان و جانشین ایشان آفای دکتر اکبر شاهی آرزوی موفقیت در طول زندگیشان بنمایم. از آنچه در این چند روزه در حکیم مهر خواندم متوجه شدم که تضاد زیادی در آرای متخصصبین و کارشناسان در زمینه واکسیناسیون علیه آنفولانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد. اینجانب با توجه به تجربه ای که دارم پیشنهاد می کنم که در این مواقع از دیدگاه های کارشناسان سازمان جهانی بهداشت دام کمک بگیریم. در پورتال آنفولانزای پرندگان که در پایگاه اینترنتی آن سازمان فرار دارد در بخش پیشگیری و مبارزه در شرایطی استفاده از واکسن را توصیه کرده است. حال باید مشخص گردد که آیا در ایران آن شرایط مهیا است یا نه؟ از طرف دیگر برای اقدام جهت واکسیناسیون باید برنامه ریزی دقیق انجام شود و این برنامه به استحضار ذینفعان مختلف از جمله متخصصین مربوطه برسد. از مطالعه دیدگاه ها می شود متوجه شد که کسی مخالف مطلق واکسیناسیون نیست و استاد گرامی آقای قلیانچی نیز آن را خانه ای از جدول 1000 خانه ای مبارزه و ریشه کنی بیماری می دانند. لذا پیشنهاد آن است که با محوریت سازمان دامپزشکی همه صداها شنیده شود و برای رفع تمام نوافصی که دفتر طیور اعلام کرده است با مشارکت تمام ذینفعان جه دولتی و چه خصوصی برنامه ریزی و افدام گردد تا برنامه جامع برای مبارزه با بیماری ارائه گردد. در ضمن آدرس اینترنتی چگونگی واکسیناسیون در پایگاه اینترنتی سازمان جهانی بهداشت دام به قرار زیر است:
http://www.oie.int/en/animal-health-in-the-world/web-portal-on-avian-influenza/early-detection-warning-diagnostic-confirmation/
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
سلام اولین کاری که دکتر ماکنعلی باید بکنند به 10 کیلومتری سازمان سری بزنند . بله بازار پرندگان آزادگان که انواع بیماریها از آنجا به اطراف منتقل می شود ......................
پاسخ ها
دلسوخته
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
دکتر ماکنعلی چون اشراف به همین مسائل دارند روش فعلی سازمان را تغییر دادند.
دامپزشک فیلد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
1
0
دوستان و همکاران گرامی
خدا رحمت کند مرحوم دکتر سردار جعفری استاد دانشگاه شیراز را که می گفت FMD به معنای fast moving disease می باشد. برای آنفلوانزا نیز باید سریعتر از ویروس حرکت کنیم تا حال که ویروس کیلومترها از ما جلوتر است. پس روش فعلی محکوم به شکست است. بنابراین طرحی نو باید انداخت. یک تیم که تلاش می کند اما گل نمی زند بایستی اعضا تیم و یا مربی تیم تغییر کند . اگر پافشاری کنیم زمان و سرمایه را از دست می دهیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
0
در پاسخ دوست عزیز که فرمودند سازمان دامپزشکی را باید تعطیل کرد و به بخش خصوصی و دانشگاه اجازه داد تا اقدام نماید ، باید عرض کنم که :دوست عزیز آیا هیچ مطلع هستید که تمام مشکلات و مصائب در بخش علوم پزشکی و دامپزشکی و دیگر علوم ریشه در آموزش ناصحیح ما در همه مقاطع تحصیلی دارد ؟ چه بسا در مقاطع دانشگاهی ،از زمان ورود گرفته تا پس از ورود وبالاخص روش تدریس توسط اساتید محترمی که برای استاد راهنما شدن با هم رقابت میکنند .حال از تدریس نمیگویم که چگونه است (البته جسارت به همه اساتید نمیکنم و مطالب معروضه برای بعضی از اساتید میباشد ) .حال تصور کنید که فارغ التحصیلان همین اساتید در بخش خصوصی و دولتی مشغول فعالیت هستند و همین بزرگواران بخواهند مشکلات بوجود آمده را از پیش رو بردارند . بنظر شما با این شرایط و از طرفی نبود حمایت از وزارتخانه هایی که وزراء ، دارای مدارک غیر مرتبط با آن حوضه وزارتی است ، آیا میتوان بیشتر از این انتظار داشت ؟ چه در زمینه واکسیناسیون و چه در زمینه معدوم سازی . نمونه بارز آن بیماری تب برفکی در سال گذشته که بدلیل عدم تخصیص جهت خرید واکسن از انستیتو و بدهی سازمان دامپزشکی به آن ،متاسفانه شاهد وضعیت بد بیماری در سراسر کشور و شیوع بیماری و تلفات سنگین در دام ها بودیم .البته پس ازینکه کار به جای باریک کشیده شد و دامداران و کلا"کشور دچار خسران گردید از اعتبارات و حقوق کامندان سازمان دامپزشکی زده شد و بدهی پرداخت گردید و واکسن دراختیار سازمان و سپس در اختیار دامداران قرار گرفت و مشکل حل گردید (نوش دارو بعد از مرگ رستم ) . یا نمونه دیگر بیماری لمپی اسکین در دو سال قبل و آن حال و احوال بوچود آمده در آن تاریخ .پس با گفت : که ای استاد عزیز و ای بخش دولتی عزیز روش آزمون و خطا را کنار بگذارید و همانند ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم ، برای مشکل بوجود آمده کارشناس به کشور های موفق در زمینه مهار بیماری بفرستید و راهکار ارائه نمایید . اگر واقعا" واکسن پاسخگوی آنان بود ،واکسیناسیون ! و اگر نبود راههای دیگر بکار گرفته شده آنان را باید دید و با توجه به شرایط کشور و حتی شرایط استان ویا حتی شرایط منطقه ای و شهرستان را در نظر گرفته و انجام گردد . مثلا"شاید برای استانی مثل مازندران یاگیلان یا گلستان واکسیناسیون پاسخگو باشد(که باید با بررسی کشورهاییکه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مشابه ای با این استانها دارند و پاسخ گرفته باشند، واکسناسیون در برنامه مهار بیماری قرار بگیرد) و یا در مناطقی که مهاجرت پرندگان آزاد پرواز بیشر هست با بررسی در کشور های مشابه راهکار متناسب با همان استان را پیدا کرد . و یا گاهی شاید دو یا چند پرتکل را برای استانی که از چند وجه قابلیت بروز بیماری را دارد ،را برای آن استان در نظر گرفت . اینها همه با بررسی و تحقیق میدانی انجام پذیر است نه با از دور نظاره کردن و تو سر همدیگر زدن !جزء اینکه پیکره دامپزشکی ( چه دانشگاه و چه بخش خصوصی و چه سازمان را لطمه زده و روز به روز همه آنها کوچکتر و ضعیف تر خواهد نمود .
همکار دامپزشک‌
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
اول از همه ،صراحت و شهامت اقاي دكتر قلیانچی بسيار ستودني است
شايد اگر در همه حوزه هاي كشور عده اي همچون ايشون حضور داشتن ما شاهد بسياري از معضلات نبوديم ...
متاسفانه گويا براي حياتي ترين تصميمات كشوري ،نظرات دانش مابانه و علمي و دانشگاهي و از همه مهمتر منطقي جايي نداره ...به عنوان يك دامپزشك كه به تازگي شروع به كار كرده ...با اين اوصاف بيش از پيش نگران اهداف مهم رشته مون كه سلامت جامعه است ،میشم
و علامت سئوال بزرگی برام مطرح که جای پژوهش و یافته های علمی ،در اینگونه مسائل کجاست ...مسلما انرژی و‌هزینه که در حوزه تحقیقاتی کشور و‌برای تربیت اساتید با سواد با ‌زحمت فراوان صرف میشه ،نباید نادیده گرفت
و‌با اغوش باز بدون پیش داوری از بايد از ان ها حمایت شود و حداقل بررسي ............. مطمئنا منافع كشور در الويت است ... هر کسی که در بدنه سازمان باشه به مشکلات عدیده در حوزه های مختلف واکسیناسیون دام و کشتارگاه و حتی واکسیناسیون طیور مثل برونشیت واقف ه...واقعا چرا به جای بهترین راه حل های پیشگیرانه ولو ممکن که تلاش کاملی نشده براش ،سراغ راه حلی این چنین که پر ابهام است بشویم؟انهم با توجه به بودجه و مشكلات اقتصادي در اين بدنه كه همه باخبريم ...هر دامپزشک ولو دانشجو كه از ساختار این ویروس اطلاعات داشته باشن ...که قضیه واکسیناسیون در مورد اين ويروس به دلیل ساختار خاص ان به این سادگی ها نیست
دکتر جاویدنژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
با سلام و احترام خدمت محضر استاد ارجمند جناب اقای دکتر قلیانچی...
تمامی فرموده های شما در این باب چیزی جز حقیقت محض نیست و این استواری شما ب جهت دلسوزی برای این مرز و بوم ستودنی است؛ در حضور شخص شما اظهار نظر حقیر درست و صحیح نیست اما این حقیر بر خود واجب میدانم از تک تک جملات استاد بزرگوارم حمایت کنم. در کشوری نظیر ایتالیا اگر از واکسن زنده نوترکیب برای سویه فوق حاد h7 بهره گیری میکند در کنار این واکسیناسیون کارهای بسیار دیگری نیز انجام میدهد نظیر اقدامات شدید بیوسکوریتی و ضدعفونی و پاکسازی و معدوم سازی و غیره
و تنها به صر ف استفاده از واکسن بسنده نمیکنند...
باز هم از استاد فرزانه ام به خاطر این رشادت و صراحت بیان بی نظیرشان می ستایم و از درگاه حضرت احدیت برای ایشان موفقیت های روزافزون را خواستارم. ان شاالله
دکتر امیر اصغری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
با عرض سلام
این یک امر منطقی و عقلانی است که در هر کاری به متخصص آن مراجعه شود. دکتر قلیانچی از اساتید مطرح و گرانقدر دانشگاه تهران بوده و بایستی از سخنان ایشان در کنترل بیماری انفلوانزا استفاده شود. مسلم است که بی توجهی به نظرات متخصصان، منجر به وخیم تر شدن بیماری در ایران می شود.
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
............................ ما که امیدی به این استراتژی ها نداریم که اگر جواب میاد الان تب برفکی و سل و بروسلوز و .... ریشه کن شده بود.اگر سازمان توان مشورت گرفتن از مراجع بین المللی را ندارد از کشور های همسایه نظیر افغانستان و ... درخواست کمک نماید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
0
چرا کامنت آخر را سانسور کردین مگر شما قرار بوده واکسن بیارین که خوشتون نیامده. یااینکه شما قولی به وزیر داده اید. به حمدالله دستگاه های اطلاعاتی به موضوع ورود کرده اند و مسله را به دقت رصد مینمایند
دامپزشک خسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
1
دامپزشک فیلد عزیز
بنده 7 سال تو شبکه بودم
و فقط بخاطر ضعف سیستم و سازمان در برخورد با مشکلات و تلاش زیاد و ......در حق کارمندان انصراف دادم.
شما خواهشا خودتونو با تجربه تر از بقیه نگیرید
کارشناس سازمان دامپزشکی
|
United States of America
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
2
بنده از سالیان طولانی با دکتر ماکنعلی آشنایی دارم و از آنجا که ایشان دیگران را به بی شناسنامه بودن متهم میکنند و از طرفی در همه نوشته ها و در کارت شناسایی خود،از عنوان اپیدمیولوژیست برای خود استفاده مینمایند،مصرانه از ایشان درخواست میکنم مدرک دانشگاهی معتبر دال بر تخصص اپیدمیولوژی(PhD) را منتشر نمایند .........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
0
0
لطفا درصد های مندرج در واکسن را جمع کنید چین 90 درصد مصرف کرده نه 99.4 درصد
کارشناس سازمان دامپزشکی کشور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
0
0
دکتر ماکنعلی دارای دکترای حرفه ای DVM از دانشگاه شیراز و دانشنامه مطالعات عالیه اپیدمیولوژی بیماری های قابل انتقال از مزون آلفورت پاریس فرانسه و حدود یک دهه بعنوان متخصص بین المللی اپیدمیولوژی مشاور سازمان ملل و اتحادیه اروپا بوده است
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
نظر اینجانب بسار دیر ارسال می شود اما با اطمینان میگویم اگر آقای دکتر قلیانچی یک متخصص طیور باشند و به رسالت فرهنگی خود در دانشگاه آگاه باشند و برای صنعت طیور دل بسوزانن .................................
ایشان در مقاله شان از عدم ناتوانی در مواجه با ویروس و مشکلات موجود و عم ناتوانی در انتشار ویروس صحبت کرده اند حال که با توان موجود امکان کنترل کامل در این مراحل وجود ندارن اجازه بدهند شخص شخیص و علمی دکتر ماکنعلی به رسالت حرفه ای خود بپردازند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
0
0
آخه تو رو خدا چرا به سلیقه خودتون سانسور میکنین نقطه چین چرا گذاشتین مگه من چی گفته بودم گفتم دکتر قلیانچی بهتره رو بیماریهای آبزیان کار نکنند اگه ادعا دارند متخصص طیورند
نظر شما
ادامه