کد خبر: ۳۹۴۱۷
 

در حالی که برخی مخالفان، نگران مهاجم بودن تیلاپیا هستند، اما گونه‌ای که برای پرورش در ایران انتخاب شده، در فهرست ۱۰۰ گونه مهاجم آبزی قرار ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس مؤسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی، امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه بیشترین رشد و توسعه در عرصه تولید مواد غذایی مربوط به آبزیان است، گفت: با وجود برخی انتقادها مبنی بر مهاجم بودن تیلاپیا اما باید اعتراف کرد که گونه انتخاب شده برای پرورش در ایران از نوع رودخانه نیل بوده و جزو ۱۰۰ گونه مهاجم جهان قرار ندارد.

«محمد پورکاظمی» افزود: این در حالی است که برخی از گونه‌های کپور و قزل‌آلا در این فهرست خودنمایی کرده و در ردیف‌های بالاتری هستند. ضمن اینکه ۸۳ درصد تیلاپیایی که در جهان تولید می‌شود، از گونه رودخانه نیل است.

وی با بیان اینکه یک‌هزار و ۶۰۰ گونه و ۲۲۱ جنس از تیلاپیا در جهان شناخته شده، عنوان کرد: طبق آمار منتشر شده توسط فائو، در سال ۲۰۱۶ حدود ۵,۶ میلیون تن از این ماهی در کشورهای مختلف تولید شده که چین و مصر رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین آمریکا نیز به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده شناخته می‌شود.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی ادامه داد: کشور چین در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۴۱ میلیون تن انواع آبزیان تولید کرده که ۱,۵ میلیون تن آن تیلاپیاست. این در حالی است که کل تولید شیلات ایران کمی بیش از ۱.۵ میلیون تن برآورد می‌شود که تقریبا هیچ سهمی از تیلاپیا ندارد.

پورکاظمی بیان کرد: در استخرهای تحقیقاتی که در بافق یزد برای تولید این ماهی تعیین شده، به ازای هر یک‌هزار مترمربع، با آب لب‌شور و در زمین‌های غیرکشاورزی، ۱۰ تن برداشت می‌شود. بنابراین در صورت توسعه آن ضمن اینجاد اشتغال، می‌توان کل نیاز کشور به تیلاپیا را تامین کرد. زیرا سالانه حداقل ۱۵ هزار تن از این ماهی وارد کشور شده و حدود ۲۰ میلیون دلار ارز را از کشور خارج می‌کند.

وی یادآور شد: هر جا دمای آب به ۹ درجه سانتی‌گراد برسد، ماهی تیلاپیا قدرت زندگی را از دست داده و بنابراین از چنین مکانیسمی می‌توان به عنوان یکی از شرایط کنترلی آن بهره برد.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی تأکید کرد: با توجه به نسبت امگا۳ به امگا۶ که در این ماهی دیده می‌شود، مصرف آن برای هیچ قشری از جامعه مضر نبوده و اتفاقا برای زنان باردار و کودکان توصیه می‌شود و هم‌اکنون ۱۴۰ کشور جهان به تولید این ماهی مشغول هستند.

رشد سریع و برخورداری از توجیه اقتصادی، سازگاری با محیط زیست به دلیل استفاده نکردن برخی مواد شیمیایی، قابل تلفیق بودن با کشاورزی، بازار مصرف متنوع، هزینه ارزان تولید و ریسک پایین سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین مزایایی بود که پورکاظمی درباره تیلاپیا مطرح کرد.

افزایش گونه‌های آبزی‌پروری به ۵۶۰ گونه

در ادامه، معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران نیز اظهار کرد: برخورداری از اقلیم‌های مختلف، تولید انواع ماهی ازجمله تیلاپیا در ایران را فراهم کرده و در سال گذشته توانستیم ۴۵۹ هزار تن محصولات مختلف آبزی‌پروری را به بازار عرضه کنیم.

حسین عبدالحی با اشاره به اینکه کشورهای بسیاری به بازار ۸۰ میلیون نفری ایران چشم دوخته‌اند، خاطرنشان ساخت: تا قبل از دهه ۵۰ حدود ۵۰ گونه برای آبزی‌پروری معرفی شده بود که بعد از این دهه تاکنون رقم آن به ۵۶۰ گونه افزایش یافته است؛ اتفاقاً تیلاپیا نیز یکی از همین گونه‌هاست که به جهان معرفی شده است.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین تحقیقات در ایران درباره ماهی تیلاپیا انجام گرفته است، اضافه کرد: البته هنوز مجوز رسمی برای پرورش آن از طرف سازمان‌های متولی صورت نگرفته که امید می‌رود با توجه به تغییر رویکرد سازمان محیط‌زیست، این اتفاق در آینده‌ای نزدیک بیفتد.

 
 
نظر شما
ادامه