کد خبر: ۳۹۴۲۶
تعداد نظرات: ۳ نظر



رئیس دامپزشکی شهرستان طارم از تولد گوساله ای با بیماری هیدروسفالی (آب آوردگی مغزی) در روستای ایچ طارم خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از برگ زیتون، «دکتر حسن یوسفی» رئیس دامپزشکی شهرستان طارم با اشاره به ماهیت این نوع بیماری اظهار داشت: بیماری هیدروسفالی (آب آوردگی مغز) بعلت نقض مادرزادی در بعضی دامها دیده می شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی عوامل ویروسی و استفاده از سموم موجب می شود تا بعضی دامها دچار نقض ژنیتیکی شود.

یوسفی ابراز کرد: در این نوع بیماری قسمت بالای سر بزرگ شده و داخل آن آب جمع می شود گفتنی است در چنین اتفاقاتی مغز وجود دارد ولی بالای جمجمه خالی بوده مایع مغز نخاع وارد آن فضا می شود و آب آوردگی مغزی را منجر می شود که یک نوع نقض ژنیتیکی است.

رئیس دامپزشکی شهرستان طارم تصریح کرد: استفاده مکرر از یک گاو نر برای چندین نسل در یک دامداری باعث بروز بعضی نواقص ژنیتیکی می شود شایسته است حتما جهت جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی از تلقیح مصنوعی استفاده شود.

وی یادآور شد: استفاده از طرح (تلقیح مصنوعی) هم صرفه اقتصادی داشته و منجر به اصلاح نژاد و افزایش تولید شده و از بسیاری از مشکلات ژنیتیکی مادزادی جلوگیری می شود.



انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
0
والا تا جایی که ما میدونیم اینو بهش میگن مننگوانسفالوسل. دقیقا کیسه مشخصه که از مایع CSF پر شده. جمجمه گوساله طبیعیه.
هیدروسفالی؟!
اگه ایشون نحوه تشخیص هیدروسفالی رو در این حیوون میفرمودن بهتر مشخص میشد.
همکار دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
0
با سلام و خسته نباشید خدمت همکار عزیزمون آقای دکتر یوسفی عزیز صرفنظر از اینکه این بیماری هیدرو سفال است یا مننگوانسفالوسل که خیلی هم مهم نیست حل کردن مشکل سخت زایی چنین گاو هایی نیاز به مهارت و تجربه بالایی می باشد و من به شخصه از زحمات وافر دکتر یوسفی در شهرستان محروم و دوست داشتنی طارم تقدیر و تشکر میکنم
مجید یارقلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
0
با سلام خسته نباشید خدمت همکاران زحمتکش شبکه دامپزشکی طارم که در نبود بخش خصوصی در این شهرستان مشکلات درمانی دامداران را نیز به خوبی و با تجربه بالای خودشون حل میکنن
نظر شما
ادامه