کد خبر: ۳۹۴۷۹
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
واکسیناسیون هدفمند آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان، آری یا نه؟
در پی اختلاف نظر به وجود آمده بین موافقین و مخالفین بکارگیری واکسیناسیون هدفمند آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کشور، «جامعه اسلامی دامپزشکان» نیز در بیانیه‌ای، نظر خود را در این خصوص اعلام کرد ...
 

حکیم مهر: در پی اختلاف نظر به وجود آمده بین موافقین و مخالفین بکارگیری واکسیناسیون هدفمند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور، «جامعه اسلامی دامپزشکان ایران» نیز در بیانیه ای، نظر خود را در این خصوص اعلام کرد.

به گزارش حکیم مهر، متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

هشدار جامعه اسلامی دامپزشکان در خصوص بحران صنعت مرغداری کشور و لزوم شنیدن صدای مظلومیت صاحبان این صنعت

بسمه تعالی

از آنجائیکه یکی از دلایل مهم اعتراضات و تجمعات پراکنده اما گسترده گروه هایی از مردم در نقاط محتلف کشور، مشکلات اقتصادی و وضعیت سخت معیشتی بوده و بخشی از این مشکلات اقتصادی ناشی از خسارات وارده به بخش های مختلف تولیدی از جمله کشاورزی و دام پروری است، جامعه اسلامی دامپزشکان به عنوان یک تشکل سیاسی- صنفی اصلاح طلب لازم می داند دیدگاههای خود را در ارتباط با معضلات موجود در حرفه ذیربط بیان نماید.

در یک سیر اجمالی می توان گفت آنچه باعث ایجاد چنین شرایطی در فضای عمومی جامعه شده، مجموعه ای از عوامل انباشته شده در سال های طولانی از جمله بحران در تصمیم گیری و اجماع در سطح حاکمیت، ناکارمدی‌های اجرایی، دعواها و نزاع های عمیق درون حاکمیتی و شکاف بین مردم و حاکمیت می باشد که به صورت گسل های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بروز کرده است. این بحران های داخلی زمینه ساز سوء نیت و دشمنی رقیبان منطقه‌ای ایران و سیاست های مداخله جویانه قدرت های جهانی را فراهم ساخته که اساس و کیان کشور و نظام را در معرض خطر جدی قرار داده است.

جامعه اسلامی دامپزشکان ضمن نفی هر گونه خشونت و اقدامات آشوب طلبانه، اعتراضات مسالمت آمیز را حق مسلم شهروندان می داند و معتقدیم که عوامل داخلی از جمله بی توجهی به حقوق شهروندان، مشکلات و کمبودهای اقتصادی و معیشتی و بیکاری، در ردیف اول منشاء این اعتراضات قرار دارد و عدم وجود تدبیر و عزم و اراده ملی برای حل بحران های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی درون کشور، زمینه ساز این حرکت های اعتراضی و سوء استفاده های خارجی شده است.

از آنجائیکه مشکلات معیشتی و اقتصادی یکی از عوامل مهم این نارضایتی ها بوده است و در همین راستا، بی تدبیری و عدم توجه اساسی در جلوگیری از ضایعات در تولیدات دامی از جمله تلفات بیش از  17 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار به سبب شیوع آنفلوانزای مرغی در کشور و کاهش عرضه شدید تخم‌مرغ که به ناگاه به افزایش قیمت حدود ۵۰ درصدی رسیده است، یکی از نگرانی های جدی جامعه نسبت به خطر بازگشت جهش‌های قیمتی در کالاهای اساسی را بوجود آورده است، لذا بر آن شدیم تا  ضمن هشدار جدی در خصوص نابودی صنعت مرغداری کشور و لزوم شنیدن صدای مظلومیت تولیدکنندگان و توجه به نظرات متخصصین در تصمیم سازی ها، دیدگاههای فنی و تخصصی خود را برای برون رفت از این بحران به استحضار مسئولین برسانیم.

بر کسی پوشیده نیست که بخش کشاورزی و دامداری از پتانسیل های مهم و قابل توجه و تأثیر گذار در توسعه و اشتغال کشور است و از آن دست سرمایه های بنیادی است که هر گونه سهل انگاری در حفظ و حراست آن چندین برابر خسارت غیر قابل جبران را به همراه خواهد آورد که عمده ی آن برای نسل آینده قابل لمس خواهد بود که آن زمان هم دیگر فرصتی برای پشیمانی جبران نخواهد بود.

متاسفانه علیرغم تمامی پیام ها و حقایق معنی دار، واضح و کاملاً مصداقی در موارد مشخص از جمله سیاست های کلان کشور، برنامه های مصوب، دیدگاه های ریاست جمهور و خواسته های عاجل مردم، روند امور به گونه ای است که متولیان امر نه تنها وقعی به این پیامها نگذاشته، بلکه با کندی، بلاتکلیفی، سرپوش گذاشتن و انتصابات غیر مدبرانه و غیر فنی، جناحی و عقب گرد شده، نه تنها باعث افول شدید سازمان های حافظ زیرساخت های صنعت دام و دامپروری گردیده اند، بلکه این انتصابات سرپوشی برای عدم هر گونه اقدام جدی در جهت تحول در دیدگاهها و روش های مدیریتی و سیاسی مورد انتظار مردم و دولت شده است. این امر باعث شده تا مسیر حرکت دستگاههای مرتبط از اقتصاد دانایی محور و تولیدی به اقتصاد حمایتی و تجارتی سوق داده شود که نتیجه آن به تلاش و فعالیت بعضاً هدایت شده سوداگران اقتصادی برای واردات بی رویه و وابستگی بیشتر کشور به خارج مرزها منجر شده است .

عدم توجه به سرمایه های دامی کشور بویژه در حوزه بهداشت دام و طیور، خسارات جبران ناپذیری را به تولید وارد کرده که ماحصل آن بومی شدن بسیاری از بیماریهای آسیب رسان جدی به این سرمایه عظیم از قبیل تب برفکی در دام ها است و یا بی برنامه گی جدی در مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که طی 2 سال اخیر بیش از 3 هزار میلیارد تومان به زیرساخت های طیور کشور آسیب رسانیده است.

بی توجهی به خسارت های مرغداران، دامداران، باغداران و زارعین و عدم جبران زیان آنها بدلیل ناکارآمدی صندوق بیمه محصولات کشاورزی و فقدان برنامه برای کاهش این آسیب ها در آینده، علاوه بر ایجاد نارضایتی شدید این بهره برداران، فضایی را فراهم ساخته که اقتصاد سوداگری را بر اقتصاد تولیدی غالب ساخته و آینده اشتغال حوزه کشاورزی و دامپروری را به شدت تهدید نموده است؛ به گونه ای که بسیاری از فعالین این عرصه ها ورشکسته و یا مترصد فرصت مناسب برای ترک صنعت و تعطیلی فعالیت های تولیدی خود هستند که در واقع نوعی اشتغال زدایی به جای اشتغال زایی می باشد.

تمامی این مسائل به دلیل سیاست های غلط و یا بی برنامگی در حوزه بهداشت و بیماریهای دامی و گیاهی، بحران آب در کشاورزی تخریب محیط زیست و نابودی منابع طبیعی و موارد دیگری از جمله بی توجهی به امور تخصصی و کارشناسی، بی تدبیری در انتصابات و روش های غلط مدیریتی است.

همانطوریکه ذکر شد، یکی از معضلات جدی و حاد سالهای اخیر در بخش صنعت دام پروری، شیوع و گسترش ویران کننده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است که عوامل مختلفی از جمله ضعف های اجرایی و عدم هماهنگی در امورات مختلف نظارت، پایش و جلوگیری از ورود ویروس این بیماری از منشاء پرندگان مهاجر و بومی در استانهای شمالی کشور، در بروز و شیوع آن نقش داشته اند. از طرفی عدم توفیق مناسب در روندهای اجرایی دستورالعمل های مربوط به کنترل و پیشگیری این بیماری در واحدهای صنعتی، بخصوص در مرغ تخمگذار، خسارات جبران ناپذیری را هم به صاحبان صنعت و هم به تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال» وارد نموده است.

بر این اساس در مبارزه با بیماری، ضمن توجه به فوریت امر و ایجاد هماهنگی همه جانبه برای تحقق معیارهای تأثیرگذار در کنترل بیماری، باید پنج محور اساسی زیر مورد توجه قرار گیرد:

1. کانون یابی فعال

2. حذف صحیح کانون های احتمالی و تخلیه واحدهای اطراف کانون

3. رعایت دقیق اصول امنیت زیستی

4. آموزش و فراهم سازی زمینه انجام نظارتهای دقیق

5. پرداخت کامل و بموقع خسارت مرغداران همراه با نظارت دقیق در کشتارگاهها

در صورتیکه تمامی نظرات کارشناسی و ابعاد آینده بیماری اجازه بدهد، سایر اقدامات پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون هدفمند در جمعیت محدودی که بعداً بصورت کنترل شده معدوم سازی شوند، می تواند مد نظر قرار گیرد؛ اما به نظر می رسد متولیان این امر بی توجه به نظرات کارشناسان و متخصصین ذیربط و برای پاک کردن صورت مسئله، موضوع وارادات واکسن و انجام واکسیناسیون غیر هدفمند در واحدهای پایه از جمله اجداد، مادر و گله های پرورشی را در هفت استان کشور دنبال می کنند که فاقد توجیهات کارشناسی قوی می باشد. این در حالی است که بر اساس نظر غالب متخصصین و کارشناسان ذیربط، کاربرد واکسن در صورتی می تواند مؤثر باشد که به عنوان بخشی از اقدامات به همراه دیگر روش ها و برنامه های پیشگیری کننده و نظارتی مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به همه گیری، سرعت بالای انتشار و مهلک بودن بیماری، قدرت تغییر و جهش سریع ویروس و امکان انتقال آن به انسان و بروز عواقب وخیم بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی، کنترل و پیشگیری از این بیماری فراتر از توان قدرت اجرایی و قانونی یک سازمان و وزارتخانه خاص می باشد؛ بلکه به تهیه و تدوین یک برنامه ملی با ساختار اجرایی و اعتبار مستقل نیاز است که توسط هیئت محترم وزیران تصویب و ابلاغ شود تا تمامی دستگاههای دولتی متولی و ذیربط علاوه بر تعیین وظایف روشن، نسبت به هرگونه سهل انگاری در این امر پاسخگو باشند تا در کشور شاهد تکرار اشتباهات گذشته نباشیم.

در پایان ضمن یادآوری در مورد بحق بودن اعتراضات مردمی، اعلام می داریم که ریشه این اعتراضات در بی توجهی به خواسته های اساسی مردم و عملکرد غلط متولیان امر در حکمرانی می باشد. حال که خوشوقتانه قریب به اتفاق مسئولین و متولیان امر بر این خواسته های به حق صحه گذاشته و اعلام داشته اند که صدای نارضایتی و گله مندی آنها را شنیده اند، انتظار داریم ضمن گشایش فضای گفت‌وگو، تأمین امنیت برای انتقاد و ابراز اعتراضات و رعایت حرمت و کرامت همه شهروندان، در اسرع وقت با صدور دستورات و اقدامات عملی برای اصلاح فوری و جدی در سیاست ها و برنامه ها، و بکارگیری مدیران توانمند و شایسته، صداقت خود را در همراهی با مردم اثبات نمایند. پرواضح است که استفاده از نظرات کارشناسی و مشاوره با صاحبان سرمایه، ذینفعان، احزاب، مجامع و انجمن های صنفی و حرفه ای شرط لازم و تضمینی برای ایجاد رابطه مستمر و صادقانه دولت و ملت است.

20 دی ماه 1396

جامعه اسلامی دامپزشکان ایران

 
 
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
آرش قلیانچی لنگرودی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
1
با سلام

من خودم منتقد این سیاست بودم.
ولی دوستان این طاعون باید با مشارکت همه از بین برود
خودم فکر کرد اگر جای این دوستان نشسته بودم با این بی پولی بی امکانات بودن مجموعه کمبود نیرو و....‌عدم هماهنگی اجزای دولت و حاکمیت چه کار میتوانستم بکنم
گرچه سو مدیریت هست
گرچه برخی تصمیم گیری غلط و عجولانه هست
و...
ولی هرجا از کود ،ساختار. ،بودجه ،کارگر ،محیط زیست ،پرسنل ،ازمایشگاه ،خرید ،فروش ،دلال ، واکسن، طیور بومی، رو دست میزاری مشکل هست
بستر برای بازسازی این صنعت ورشکسته حداقل برای شروع ۳ ۴سال است
با ارزوی موفقیت برای همه
متخصص بیماری های طیور با 27 سال تجربه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
1
0
سلام
دوستان جالب اینه که بالاخره اتفاقی افتاده همه در حال برگزاری جلسه و صدور بیانیه هستند آقا بگذارید سازمان کارش را بکند من با برنامه سازمان دامپزشکی کشور کاملا موافقم به دو دلیل
اول اینکه این وظیفه قاونی سازمان دامپزشکی کشور است و بایتسی پاسخگو به این و ان باشد دوما آقایان درک نمی کنند کجای کار هستیم ؟ نمی دانند اوضاع وخیمتر از این حرفهاست؟ نمی دانند نیروهای دامپزشکی در استان ها فرسوده و بی انگیزه شده اند؟ نمی فهمند دیگر مرغدار ما را قبول ندارد نمی دانند مرغدارها دارند شیره دریاک و داروهای ممنوعه انسانی استفاده می کنند ؟نم یدانند در کجای دنیا قرار گرفته ایم؟ نمی فهمند با ادامه این روند خود آقایان بی کار خواهند شد اقا چرا یک روز اینجا یک روز آنجا بیانیه صادر می کنید تو را بخدا به خودتان رحم کنید
پاسخ ها
بابک
| United States of America |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
همکار محترم
اتفاقا مقصر اصلی خود مرغداران هستند
زیرا با رعایت نکردن دقیق موارد بهداشتی و قرنطینه ای موجبات گردش ویروس را فراهم میکنند.
اصولا جمعیت غالب مرغداران به امنیت زیستی باور ندارند و برای صرفه جویی در هزینه ها از نظرات متخصصین استفاده نمیکنند و خودشان به صورت هیئتی عمل میکنند.
اصولا کشورهای با صنعت پیشرفته در زمینه طیور حتی همین ترکیه بیمه ندارند و بابت بیماریها به مرغدار غرامت نمیپردازند
اما اینجا یکسری از مرغداران از بیمه درآمد دارند.
کارشناش آذربایجان شرقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
1
0
با سلام
آقای دکتر قلیانچی بفرمایند سازمان باید دست رو دست بگذارد کل طیور کشور معدوم بشود
آقای دکتر قلیانچی باید بفرمایند سازمان باید بگذارد خراسان رضوی و فارس و کرمان هم درگیر بشود
اقای دکتر قلیانچی نمی داند که مشکل تخم مرغ کشور ایجاد بحران ملی خواهد کرد
آقا ی دکتر قلیانچی نمی داند که ادامه این روند بدلیل بی کارشدن خیل عظیمی از مردم تن فروشی عده ای را بدنبال خواهد داشت
.......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
1
0
آقایان از روی حدس و گمان چرا قضاوت می کنید من رئوس برنامه ها را که به استان ها فرستاده اند کاملا مطالعه کرده ام برنامه سازمان جامع و کامل می باشد بر مبنای اصول تخصصی توصیه شده توسط OIE برنامه را پیشنهاد می کنم سازمان منتشر کند
بر نامه پنج محور دارد که این پنج محور آدم می خونه هم یاد می گیره هم بخودش می باله که بلاخره سازمان داره به روز می شود آقا فقط در یکی از پنج محور صزفا در مناطقی خاص می خواهند با رعایت کلیه جوانب تخصصی واکسن کشته بزنند البته بعدا همه می گن بله واکسن می زدیم همین آقایون فردا خودشان ................. و چه رقابتی میشه برای برگزای کلاس واکسیناسیون توسط همین آقایون
راستی کمی انصاف لازمه ادم داشته باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
نوشتی آدم به خودش می باله!!این حال وروز من مرغداره!حالا به خودتان ببالید.
کارشناس دامپزشکی قزوین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
1
0
سلام
ما افتخار می کنیم که این همه جمع می شن و نظر میدن درود بر معاون بهداشتی با این شهامت و جسارت و دانایی ...............
دامپزشک فیلد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
1
0
این گروه بهتر است در کاری که تخصص دارند که همانا انجمن اسلامی می باشد فعالیت کنند
مهران علمداري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
0
2
علل عدم موفقيت كنترل بيماري با روش معدوم سازي در كشور متعدد بوده يكي از اساسي ترين آنها سيستم پرداخت غرامت ناكارآمد مي باشد وقتي مرغدار متوجه ميشود پرداخت غرامت بعد از حذف گله با مشكل عديده اي مواجه خواهد شد و خسارت زيادي متحمل خواهد شد تا جايي كه امكان دارد سعي در مخفي كردن بيماري داشته و قبل از اعلام بيماري سعي در خروج و فروش دان وتخم مرغ و حتي مرغ موجود در مرغداري را داشته كه باعث پخش شدن بيماري خواهد شد . قبل از شروع يك استراتژي بايد ملزومات آن فراهم شده بستر سازي لازم به عمل آيد . غير از اين باشد هر فعاليتي محكوم به شكست خواهد بود بنده چهار سال پيش در جلسات متعددي حتي در حضور رياست وقت سازمان آقاي دكتر خلج موضوع ناكار آمدي پرداخت غرامت و پيشنهاد روش جايگزين را ارائه كردم متاسفانه حتي در اندازه يك جلسه بررسي اين روش توجهي به آن نشد .تا وقتي كه اين اقدامات اوليه انجام نگيرد در كنتل بيماري موفقيتي حاصل نخواهد شد . اكنون نيزكه بحث واكسيناسيون بر عليه آنفولانزا مطرح شده است مسئولين محترم بايد دقت كنند كه ملزومات آن شناسايي و قبل از شروع واكسيناسيون اقدامات لازم انجام گيرد كه همين بحث غرامت نيز يكي از انهاست چرا كه واكسيناسيون همراه معدوم سازي مد نظر است . در غير اين صورت در طولاني مدت يك مشكل اساسي ديگر بويژه از نظر تهديد سلامت انساني آن هم در سطح جهاني را بدنبال خواهد داشت .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
0
0
نوشته جامعه اسلامی چنانچه بحثهای غیر فنی غیر دامپزشکی را جداگانه ودرجای دیگری مطرح میکردند واینجا فقط موضوع انفلوانزا میپرداخت بسیار متین بود.این مطلب که هرگاه یک گروه وارد کارمیشود کلا گروه دیگر را ازدورخارج میکند شاید ازخود این دوستان جامعه اسلامی شروع شد البته بعدیها باید تمومش میکردن که نکردن. درهرحال جا دارد نظرات مطالعه شود ازپتاتسیلهای همه برای حفظ سرمآیه هآی دامی کشور استفاده شود.هم اکنون بهترین نیروها در داخل سازمان وادارات کل بایگانی ودرگوشه ای منزوی شده اند.چرا ازاین بزرگان استفاده نمیکنن.فقط باید بریم یه چند ورق چک نویس چند جون اروپایی را که نصف دکترهای خودمون سواد ندارن برداریم ودنباله روی کنیم.آیااروپا شرایط اقلیمی وبستر مرغداری صنعتی وطیور بومی وحیات وحششون عینا ایرانه .................... درست بود این کارشناسای سازمان را نادیده گزفتن؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
0
1
عامل اصلی انتظار بیماری رعایت نشدن تمام جوانب معدوم سازی است و مقصر اصلی هم مرغداران هستن که امنیت زیستی رو رعایت نمیکنن هر خلافی انجام میدن و جهاد هم به بهانه تولید کننده از شون حمیات میکنه هر وقت هم گیر میفتن هزار نفر از ارگانهای مختلف رییس شبکه رو متهم به ضربه به تولید و اقتصاد . می کنن
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
0
1
مستقل شدن سازمان یه امر الزامی هست
سازمانی مه به خاطر دستور وزیر جهاد اجازه اطلاع رسانی و حتی اعلام کانونها رو نداره چه طوری باید بتونه جلوی بیماری رو بگیره
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
0
1
ما که در استان .......... از پنهان کردن بیماری تجربیات خوبی بدست اوردیم برکات خوبی هم برامون داشت
کارشناس استان گلستان
|
Germany
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
1
1
متاسفانه مخالفان امر واکسیناسیون حتی یک مورد هم تجربه کار فیلد نداشته اند .شایسته نیست که صرفا با داشتن تجربه کار در ازمایشگاه ... دانشکده این همه بلوا به پا کنید و استراتژی های یک سازمان اجرایی به این عظمت را نشانه بگیرید.
سیدحسن طالب زاده-دامپزشک بخش دولتی
|
Germany
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
0
1
دوست یا دوستان گرامی نگارنده، تبریک می گویم که بسیار شفاف و صریح اصول مبارزه با بیماری را برشمردیم اما آیا به نظر شما در سازمان دامپزشکی و به تبع آن ادارات کل دامپزشکی کسی آگاه به این اصول نبوده و نیست؟! شوربختانه به ایده بنده، بزرگترین مشکل کشور ما در یک جمله خلاصه می شود و آن این که هر کسی فکر می کند آگاه تر و داناتر از دیگران است.
آیا دوستان نگارنده مقاله هیچگاه به هنگام معدوم سازی طیور بومی گوششان به دشنام های صاحبان طیور بومی شنوا گردیده است؟
آیا طعم چماق های فروشندگان طیور زنده در بازارهای محلی را چشیده اند؟
آیا هیچوقت در تیررس شکارچیان پرندگان مهاجر قرار گرفته اند؟
وقتی مرغدار مادر گوشتی پس از دو هفته درگیری آنفلوآنزا به دامپزشکی اعلام بیماری می نماید و مسئول فنی بهداشتی واحد نیز می گوید اطلاع نداشته است که بیماری آنفلوآنزا را باید گزارش کند!! از مرغدار گوشتی(بعضاً غیرمجاز) که مسئول فنی بهداشتی هم ندارد چه انتظاری دارید؟
در چنین اوضاعی چطور انتظار دارید اصل اول که کانون یابی است رعایت شود؟
امروز روز تفرقه نیست. فاجعه ای بیولوژیکی اتفاق افتاده است که بسیاری از کشورهای دنیا را نیز درگیر ساخته و همه ما به نوبه خود در بدنه تولید و بهداشت وظیفه مندی داریم.
من منکر ضعف عملکرد دامپزشکی بدلیل کمبود نیرو و امکانات نیستم اما آیا وزارت بهداشت در پیشگیری از دیابت و یا انواع سرطان ها موفق بوده است؟
آیا سازمان محیط زیست در پیشگیری و کنترل فجایع زیست محیطی اخیر و کنترل آلاینده های هوا موفق بوده است؟ (رجوع شود به پاسخ جناب آقای کلانتری درخصوص راهکار برون رفت از آلودگی هوا).
در این اوضاع نابسامان هرز رفتن نیروها بدلیل چندگانگی افکار و سلیقه ها و کاستن انرژی از قامت نحیف سازمان دامپزشکی با انتقادات تند و تیز به دور از انصاف و مروت است.
امروز سازمان دامپزشکی بیش از همیشه نیازمند یاری سمن(سازمان های مردم نهاد-NGO) های باوجدان و مسؤلیت پذیر و آگاه است تا درکنار بخش دولتی و تعریف وظیفه مندی مشخص بازوان توانای سازمان باشند. پس دریچه های کوچک شخصی را ببندیم و همگی از یک پنجره تنفس کنیم و بجای ایراد گرفتن، همه رده ها دست به دست هم دهیم به مهر، زیرا که وقت بسیار تنگ است.
کارشناس استان قزوین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
0
0
شنیده ها حاکیست که دکتر ماکنعلی در حال پیگیری برای سکوانس کامل نمونه های جمع آوری شده و ارسال آنها آزمایشگاههای مرجع بین المللی است و به احتمال زیاد حرف هایی برای گفتن خواهد داشت که همه به حیرت بیندازد او بدنبال اینست که بگوید فقط N8 در ایران نیست
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
جامعه اسلامی توی این هاگیر واگیر دنبال چیه؟ بیانیه سیاسی! حل مشکل بیماری؟ مطرح کردن خود؟ یا شاید تقصیر جامعه دامپزشکی است که چون کمیته تخصصی گذاشت اینها هم شروع کردن، ولی نمیدونند که وسط بحث علمی طرح مسائل سیاسی وجاهت ندارد.
نظر شما
ادامه