کد خبر: ۳۹۴۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
باید مشخص شود چرا سازمان بازرگانی از دلالان دام دعوت به همکاری می کند تا دام زنده وارد کشور کنند و به این ترتیب همه زحمات تولیدکنندگان و شبکه دام پزشکی یک شبه زیر سوال برود / اقدام به واردات دام زنده و به تبع آن شیوع تب برفکی، هر آن چه را که ما بافته بودیم رشته کرد / عده ای با سوء نیت اقدام به واردات دام زنده به کشور می کنند...

حکیم مهردکتر احمد مجیدی مشاور سیاستگذاری نشریه حکیم مهر که نخستین معاون رفاه و امور اجتماعی سازمان نظام دامپزشکی کشور بوده مدیریت یک تعاونی مهم در خراسان رضوی را هم اکنون بعهده دارد.

براین اساس دکتر مجیدی بعنوان مدیرعامل تعاونی کشاورزی گاوداران صنعتی استان خراسان رضوی هدایت این تشکل را بعهده گرفته است.

گفتنی است در سالهای 80 ، 81 و 85 این تعاونی بعنوان تعاونی نمونه کشوری و بالغ بر هشت نفر از اعضای آن هم بعنوان دامدار نمونه ایران در طول سالیان قبل انتخاب و معرفی شده‎اند.

ضمن آرزوی توفیق برای ایشان در خدمت به تولیدکنندگان عزیز و ارجمند گزارش روزنامه خراسان از نشست مشترک 135 دقیقه‎ای گاوداران استان خراسان رضوی با دکتر مجیدی (مدیرعامل تعاونی گاوداران صنعتی خراسان رضوی) ، دکتر مرگان ازغدی (مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی)، دکتر شریعتی (رئیس نظام دامپزشکی خراسان رضوی) و دکتر ابراهیمی (رئیس شبکه دامپزشکی مشهد) در اینجا بازخوانی می‎گردد :

 

 

در ابتدای این نشست که در محل تعاونی گاوداران خراسان رضوی و به دعوت این تعاونی برگزار شده بود ، دکتر مجیدی مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران صنعتی خراسان رضوی ضمن عرض خیرمقدم به مهمانان گزارشی از چگونگی فعالیت و عملکرد این تعاونی ارائه و نمایی از وضعیت بهداشتی استان خراسان رضوی ترسیم نمود و سپس دامداران و مسئولین حاضر در جلسه به اظهار نظر درباره موضوعات مختلف به شرح ذیل پرداختند :

دکتر «ناصر مرگان ازغدی»، مدیرکل جدید دام پزشکی استان اشاره ای به اهمیت تولید مواد پروتئینی کرد و اظهار داشت: ارتقای تولید محصولاتی مانند شیر، ارتباط مستقیمی با مسائل بهداشتی دارد.

تولید صنعتی شیر، کمک به اقتصاد کشور

در ادامه دکتر «احمد شریعتی»، رئیس نظام دام پزشکی استان نیز از تولید ۷۳۰ هزار تن شیر در خراسان رضوی سخن گفت و ضمن بیان این مطلب که ۶۰ تا ۷۰ درصد از شیر استان در واحدهای دام داری غیرصنعتی تولید می شود گفت: این امر متولیان بهداشت این حوزه را دچار مشکل می کند چرا که معتقدیم در واحدهای صنعتی می توان نظارت را گسترش داد و علاوه بر تولید محصولاتی سالم، به اقتصاد کشور هم کمک کرد.بعد از این اظهارات نوبت به صاحبان واحدهای گاوداری صنعتی مشهد و استان رسید تا درد دل ها و انتقادها و گلایه های خود را مطرح کنند.

محاسبه‌نکردن بیمه با غرامت

در ابتدای این بخش یکی از دام داران با اشاره به مبلغی که به عنوان غرامت به دام داری های آسیب دیده پرداخت می شود از دخالت دادن بحث بیمه هنگام پرداخت آن گلایه کرد و گفت: چرا باید گاوداری که از بیمه استفاده می کند نسبت به گاوداری که بیمه نیست، غرامت کمتری دریافت کند؟!در ادامه «اشکذری»، دیگر دام دار حاضر در جلسه با بیان این پرسش که «وقتی من به عنوان یک گاودار تمام موارد بهداشتی را رعایت کرده ام و از همه آموزش های لازم هم بهره  می برم، چه کسی باید امنیت شغلی من را تامین کند»، گفت: عده ای با سوء نیت اقدام به واردات دام زنده به کشور می کنند، که به اقتصاد واحدهای دام داری داخلی ضربه می زند و ما از این اقدامات گلایه شدید داریم.

هرچه رشته‌بودیم پنبه شد

وی افزود: باید مشخص شود چرا سازمان بازرگانی از دلالان دام دعوت به همکاری می کند تا دام زنده وارد کشور کنند و به این ترتیب همه زحمات تولیدکنندگان و شبکه دام پزشکی یک شبه زیر سوال برود.

وی در ادامه انتقادات خود به شیوع تب برفکی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: اقدام به واردات دام زنده و به تبع آن شیوع تب برفکی، هر آن چه را که ما بافته بودیم رشته کرد.

این دام دار افزود: باید مشخص شود چرا شیر تولیدی واحدهای صنعتی را که به سختی کنترل بهداشتی می شود کسی حاضر نیست حتی با قیمتی کمتر از قیمت بازار هم بخرد اما شیر خشک به راحتی وارد کشور می شود و سوال این جاست که آیا بر مسائل کیفی و بهداشتی این شیرخشک ها هم نظارتی هست؟!

افزایش قیمت نهاده‌ها

دکتر «مجیدی»، مدیرعامل تعاونی کشاورزی گاوداران صنعتی استان نیز بعد از اظهارات این دام دار با ارائه گزارشی از قیمت نهاده هایی چون جو، سویا و ذرت که از مهم ترین مواد مصرفی گاوداری ها محسوب می شود اظهار داشت: طی یک سال گذشته قیمت این سه کالا به طور متوسط بین ۳۷ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است و با قیمت های کنونی شیر بسیاری از واحدهای تولیدی نفس های آخر را می کشند.«طاهری»، دیگر دام دار صنعتی حاضر در نشست نیز از درجه بندی نشدن شیر تولیدی استان و «همه دام داران را به یک چوب راندن» گلایه کرد و گفت: باید بین کسانی که شیرهای مرغوب را تولید می کنند با تولیدکنندگان محصولات کم کیفیت تفاوت وجود داشته باشد.

شیر آلوده برگشتی در سفره‌های مردم

وی از اقدام کارخانه های شیر، در آن چه وی «عرضه شیرهای برگشتی از کارخانه به دلایل گوناگون به بازار مصرف و عرضه به مردم» عنوان کرد، به شدت انتقاد کرد و گفت: این نوع شیر چندین برابر حد استاندارد «بار میکروبی» دارد. «کمر دین زاده»، دیگر دام دار حاضر در نشست هم از توسعه شهرها و مناطق مسکونی به طرف دام داری ها انتقاد کرد و گفت: در حالی که یک واحد دام داری بیش از ۳۰ سال در یک محدوده فعالیت داشته و از پروانه بهره برداری و بهداشتی هم برخوردار است، به دلیل توسعه مناطق مسکونی تا محدوده این دام داری، شهرداری و نهادهای بهداشتی به طور مرتب به آن اخطار می دهند برای تعطیلی! وی در عین حال از عملکرد شبکه دام پزشکی مشهد ابراز رضایت کرد و گفت: مدیران این شبکه همکاری خوبی با دام داری صنعتی شهر دارند.

دام‌پزشکی موافق واردات نیست

بعد از بیان این انتقادات، دکتر «ازغدی» صحبت های خود را از واردات دام زنده آغاز کرد و با بیان این مطلب که دام پزشکی با واردات دام موافق نبوده و نیست گفت: در مواردی که با تصمیم دولت واردات دام زنده ضروری تشخیص داده شده است، صحت و سلامت این دام ها در کشورهای مبداء مورد بررسی کارشناسان شبکه دام پزشکی قرار گرفته است.وی ادامه داد: در این موضوع نباید بحث قاچاق دام زنده را فراموش کرد و باید توجه داشت که تب برفکی از طریق باد هم منتقل می شود. وی با بیان این که تولیدکنندگان و دام داران باید با همت بیشتر به تولید بیشتر گوشت و سایر محصولات مرتبط کمک کنند گفت: در بحث واردات ما تصمیم گیرنده نبودیم اما توصیه کردیم تا جایی که امکان دارد واردات دام زنده انجام نشود و در صورت نیاز بازار، واردات گوشت داشته باشیم که بتوان کیفیت و بهداشت آن را کنترل کرد.دکتر «ازغدی» ویلاسازی و توسعه مناطق مسکونی به سمت محدوده دام داری ها را یکی از مشکلات خواند

روی حریم دام‌داری‌ها حساس هستیم

بعد از صحبت های مدیرکل دام پزشکی دکتر «شریعتی»، رئیس نظام دام پزشکی استان درباره حریم دام داری ها گفت: به دلیل جلوگیری از انتقال بیماری های مشترک میان دام و انسان، ما هم بر روی توسعه حریم های مسکونی حساس هستیم اما باید پیشرفت های مناطق مسکونی و شهری را هم در نظر داشته باشیم.وی افزود: تعامل در این موضوع باید به گونه ای باشد که علاوه بر حفظ سلامت مردم و دام ها به سرمایه گذاران و تولیدکنندگان هم آسیبی وارد نشود، اما در این بحث ما حامی دام داری های صاحب پروانه هستیم.

قانونی برای شیرهای برگشتی نداریم

«دکتر شریعتی» با اشاره به بحث شیرهای برگشتی با بار میکروبی بالا هم گفت: قانون گذار هنوز قانون مشخصی را برای ضبط و معدوم سازی این شیرها که به نوبه خود به شدت آلاینده هستند، تعیین نکرده است. وی درباره سیستم «CIP»، (شست و شوی بعد از عملیات تخلیه شیر در کارخانجات شیر) هم گفت: بر اساس قانون علاوه بر مراکز جمع آوری شیر، کارخانجات هم به صورت اجباری باید به این سیستم مجهز باشند.بعد از این اظهارنظر، دام داران به صورت جمعی اعلام کردند که به جز یک کارخانه مطرح، سایر کارخانجات شیر «CIP» ندارند و شست و شوی تانکر حمل شیر را با شیلنگ آب سرد انجام می دهند.دکتر «شریعتی» بعد از این اظهارنظر، با بیان این که در این حوزه نوعی موازی کاری صورت می گیرد، گفت: عمده فعالیت های بهداشتی این کارخانه به دانشگاه علوم پزشکی مربوط است، چون کارخانه ها از ما پروانه بهداشتی نمی گیرند.

در بخش پایانی این نشست، رئیس شبکه دام پزشکی مشهد با تقدیر از همکاری دام داران صنعتی این شهر با شبکه دام پزشکی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی گفت: طی چند سال اخیر روند بیماری تب مالت در مشهد کاهش یافته است.وی درباره پرداخت غرامت به دام داران بدون توجه به بیمه بودن یا نبودن دام ها، گفت: بر اساس دستورالعمل باید پیش از پرداخت غرامت از بیمه استعلام بگیریم، اما در گذشته نیز پی گیری هایی برای رفع این شرط انجام شده است که آن را ادامه خواهیم داد.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همكارقديمي
|
-
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۴
0
0
دكتر مجيدي نسب استحقاق بيشتر از اينها را دارد. براي نيروهاي صديق در سازمان دامپزشكي ايشان هميشه سمبل شجاعت و حقگويي بوده است و نه تنها طرف مشاوره شما بلكه بعنوان يك ناظر از بيرون براي بسياري از مديران دولتي راهنما بوده و هست .sms هاي ايشان از كنار بارگاه امام رضا فراموش ناشدني است.
مطلع
|
-
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۴
0
0
فکر نمیکردم که نشریه حکیم مهر مشاور هم داشته باشد آخر بی تجربگی در بیان مطالب و یا بیان مطالب برای باندهای خاص قدرت در این نشریه موج میزند
دامپزشک طرح و برنامه
|
-
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۴
0
0
آقای دکتر مجیدی را بنده خوب می شناسم و او هم بنده بطور کامل ما را می شناسد و برای او آرزوی موفقیت می کنم
اما ما از ایشان در برابر صحبتهایی که کرده کمی گله مند و دلخوریم، ایشان بایستی می پرسیدند چرا آقای دکتر ......... با سابقه سوء مدیریت بدون هیچ تجربه ....... آمدند سازمان دامپزشکی و بعنوان ........ سازمان و بعد رفتند عضو مجموعه ....... شدند و صورتجلسه هایی را امضاء کردند که وزارت بازرگانی را ناباورانه تحریک کرد تا آنچه را بکند که خلق الله در تعجب ماندند و کاری کردند کارستان و ایران را رکورد دار تاریخ اپیدمیولوژیکی تعداد کانون تب برفکی در دنیا بکنند من از سایت حکیم مهر هم می خواهم با آقای دکتر ........ که الان در دفتر ....... سازمان جلوس کرده اند بپرسند داستان آنچه که بر دامدارن گذشته است ایشان توضیح بدهند که بر اساس کدام فرآیند تجزیه و تحلیل خطرات احتمالی، مجوز تعداد 2 میلیون راس دام زنده را از مبادی چین و هند و پاکستان به تمام استانهای کشور صادر کرده جالب است بدانید خیلی از دامپزشکان از جمله بنده شخصا برای اولین بار گوسفندان زنده چینی را در قسمتهای مختلف کشورمان در نهایت ناباوری مشاهده کردیم البته ظاهرا تعدادی از دوستان هم موفق شدند در شمال شهر خانه های میلیاردی بخرند که نوش جانشان
همكار
|
-
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۶
0
0
تب برفكي آمد .گاو وگوسفند و بز را نابود كرد وبراي سال هاي سال سويه جديد را براي دامداران مظلوم و بي پناه ما به ارمغان آورد تا دامپزشكان دلسوز وكهنه كار و باتجربه كشور در كنار دامداري هاي مصيبت زده و همراه با دامداران خسارت ديده نوحه سردهند وحسرت آنچه از دست رفته است را بخورند . ودر آن سو مديران كم تجربه .............تحليل هاي غير علمي نمايند و همچون قهرمانان پيروز ميدان نبرد تقصير رامتوجه شرايط غير بهداشتي كشورهاي همسايه نمايند . ظاهرا گفته ها ونظرات ما دامپزشكان دولتي و غير دولتي بيش از اين كار ساز نيست وبنا ندارند مقصرين را شناسايي كنند تا بعد از اين جلو اين قبيل كارها گرفته شود .ولي تعاوني هاي دامداران مي توانند در راستاي احقاق حق خود و ظلمي كه از اين بابت برآنها رفته است اقدامات مشروعي انجام دهند ودراين رهگذر آقاي دكتر مجيدي مي توانند نقش بسزايي داشته باشند .به اميد موفقيت دامداران بي پناه و مظلوم
شريعتمدار
|
-
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۸
0
0
دكتر لطفي سر جدت ، بيا و يه بار مردونگي كن در عالم پاچه خواري شما رسانه اي ها، دست از مصاحبه با مديران ......... كه حالا ژست پدرانه و نصيحت گونه دارند ولي تا 3 ماه پيش براي اشتباهات رييس سازمان قبلي هورا مي كشيدند بردار و با امثال دكتر مجيدي - - دكتر سلامتي دكتر خانقاهي- دكتر مهدوي شهري و نيروهاي نسل نو ولي با تجربه در بخش خصوصي و سازمان دامپزشكي چهار تامصاحبه درست و درمون انجام بده
نظر شما
ادامه