کد خبر: ۳۹۴۹۶

 

باستان‌شناسان بر این اعتقادند که تصاویر کشف شده از صحنه‌های شکار نقش بسته بر دیوارهای صخره‌ای واقع در عربستان سعودی، قدیمی‌ترین و نخستین تصاویر از سگ‌های اهلی می‌باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، باستان‌شناسان در شمال غرب عربستان، تصاویری را بر دیوارهایی سنگی کشف نمودند و بر این باورند که مربوط به قدیمی ترین تصاویر سگ‌ها در صحنه شکار می‌باشد. تخمین زده می‌شود که این اشکال، 800 سال قدمت دارند. این تصاویر حاکی از آن است که، انسانها به همراه سگ‌ها در تلاشند تا حیواناتی نظیر غزال‌ها، شیرها و اسبها را شکار نمایند.

شگفت‌آور است که در برخی از تصاویر، سگ ها به همراه قلاده ای دیده می‌شوند که افسارشان در کمربند لباس شکارچیان قرار دارد. محققان بر این باورند که این قلاده‌ها نشان از سگ‌های جوانی می‌باشد که در حال آموزش بوده‌اند و یا سگ‌های پیری هستند که در معرض آسیب بوده و یا اینکه به عنوان محافظ شکارچیان محسوب می‌شدند.

 

به گفته «ماریا گوگنین»، باستان شناس موسسه ماکس پلانگ و کاشف این تصاویر،افسار و قلاده موجود در حکاکی های فوق، نشان آن است که انسانها قبل از ایجاد جوامع کشاورزی به آموزش سگ‌ها پرداخته‌اند.


گوگنین و همکارانش، در گزارش منتشر شده در مجله Anthropological Archeology می‌گویند: داشتن قلاده و افسار در سگ‌ها نه تنها نشان از سطح بالای کنترل انسانها بر سگ‌ها در حین شکار بوده است، بلکه بیانگر این موضوع است که برخی از سگ‌ها دارای وظایفی متفاوت از بقیه در زمان شکار بودند.

تقریبا 350 تصویر از سگ‌ها در دو صخره هنری کشف شده است که تمام آنها شبیه به نژاد سگ های مدرن کنعان می‌باشد که دارای گوش هایی نوک تیز، سینه‌هایی عمیق و زاویه‌دار، پوزه‌هایی کوتاه و دمی حلقه‌ای می‌باشند.

 

باستان‌شناسان، خاطر نشان کردند که تصاویر فوق به وضوح نشان از سگ‌هایی اهلی است، زیرا در این اشکال، تصاویر کفتارها و گرگ ها در حکاکی‌ها مشهود است.

 

این کشف باستان‌شناسان، یکی از نخستین تصاویری است که همراهی و حضور سگ‌ها را در حین شکار در کنار انسان‌ها به اثبات می‌رساند و راهی را در جهت پاسخ به سوال همیشگی زمان و مکان دقیق نخستین سگ‌های اهلی در جهان، برای دانشمندان می‌گشاید.

منبع: americanveterinarian

 

نظر شما
ادامه