کد خبر: ۳۹۵۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر



اظهارنظرهای غیر مسئولانه در حوزه دامپزشکی باعث ایجاد تشویش اذهان عمومی می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دامپزشکی خراسان جنوبی، «دکتر رضا محمودی» رئیس شبکه دامپزشکی خوسف اظهار داشت: افرادي در كشور در حوزه هاي غير مرتبط با علم دامپزشكي، درمورد بعضی بیماری ها همچون تب كريمه كنگو، آنفولانزا و تب برفکی و مهمتر از آن در راستای وظيفه حاكميتي سازمان به عنوان دستگاه متولي و مرجع تشخيص بين‌المللي اظهارنظرهایی می‌کنند که هیچ جایگاهی ندارد.

همچنین در برخی مواقع صحبت‌هایی در حوزه‌های مختلف مرتبط با دامپزشکی مخصوصا نظارت بر فرآورده خام دامی و بیماری های دام و طیور شنیده می شود که بسیار غیر کارشناسانه و غیر مسئولانه است که بسیاری از این افراد هیچ تخصص و جایگاهی در این زمینه ندارند که خود این اظهارات باعث ایجاد تشویش و التهاب در سطح جامعه می گردد که این اظهارنظرهای غیر کارشناسانه متاسفانه بجز حوزه دامپزشکی در لایه های مختلف جامعه بسیار دیده می شود که افراد ورای تخصص و حوزه مسئولیتی که دارند اقدام به بیان نظر می‌کنند.

محمودی عنوان کرد این اتفاق در خصوص بیماری های درجه یک همچون تب برفکی و آنفولانزای فوق حاد پرندگان و تب کریمه کنگو بسیار بیشتر دیده می شود که این افراد احساس می کنند می توانند در خصوص بیماری ها و سیاست های سازمان دامپزشکی اظهار نظر کنند که این خود باعث تزریق اطلاعات غلط در جامعه می شود، انتقاد هر چند منصفانه یا غیر منصفانه اگر به دور از توهین باشد باعث تفکر و تعقل و پیشرفت می شود.

بسیار دیده شده است در صورتی که حتی اگر علائم بالینی نزدیک به یک بیماری مشاهده شود بخاطر تشخیص تفریقی که بین بیماری های دیگر با علائمی نزدیک به این بیمای ها وجود دارد مطمئنا خطا در تشخیص ایجاد می کند که باید از علائم کالبد گشایی و نتایج آزمایشگاهی در تشخیص نهایی و اظهار نظر کارشناسی کمک گرفت که در این زمینه حتی از دامپزشکان و صاحب‌نظران حوزه دامپزشکی فعال در بخش خصوصی خواسته شده است تا تایید یا رد بیماری هایی همچون آنفولانزای فوق حاد پرندگان و تب برفکی را از طریق مراجع ذی صلاح که سازمان دامپزشکی می باشد اعلام کنند تا بطور ناخواسته باعث التهاب در سطح جامعه نشود چرا که دامپزشکی با سلامت و اقتصاد مردم در ارتباط هست.

محمودی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد جایگاه دامپزشکی و حساسیت این دستگاه افزود: همانگونه که واقف هستیم دامپزشکی با سلامت مردم در ارتباط هست و تأمین غذای سالم مستلزم نظارت دامپزشکی است. بدون دخالت و نظارت متخصصان دامپزشکی امکان تولید شیر، گوشت، فرآورده های دامی و ... وجود ندارد. دامپزشکی از طریق کنترل بیماریهای مشترک بین انسان و دام مانند سل ، تب مالت ، هاری و ...، و همچنین از طریق نظارت بر مواد غذایی که مصرف می کنیم، چه در زمان تولید ، چه در زمان فرآوری و بسته بندی مواد غذایی، نقش دامپزشکی کاملاً محسوس و تعیین کننده است.

وی در پایان افزود : برای جلوگیری از خدشه‌دار شدن اعتماد عمومي نسبت به فعاليت‌ها و خدمات بهداشتي دامپزشکان در عرصه‌ي بهداشت عمومي و تأمين امنيت و سلامت مواد غذايي، لازم است از بیان نظرات نسنجیده خودداری شود. بديهي است چنين سخنان نسنجيده به سود فعالان عرصه سلامت و بهداشت عمومي نخواهد بود و استمرار نظرات غير کارشناسي و غير مسؤولانه سبب وارد آمدن خدشه‌اي بسيار جدي به جایگاه حرفه‌اي دامپزشکان وارد خواهد کرد.



 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر فاطمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
0
0
کاملا موافقم
نظر شما
ادامه