کد خبر: ۳۹۵۲۹
 

مديركل دامپزشكي استان قم با اشاره به ضرورت جلوگيري از خطر گسترش آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان گفت: واحدهای مرغداری که در شعاع سه تا 10 کیلومتر واحدهای مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند در خط اول درگیری هستند البته دیگر واحدها نیز باید پیشگیری کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمدمهدی رفیعی» با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جمله بیماری‌هایی است که در سطح طیور استان قم را از آذر ماه درگیر کرده است اظهار کرد: این بیماری امسال نسبت به سال گذشته گسترش بیشتری داشت.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین درگیری در منطقه بخش سلفچگان، جاده قم ـ تهران و قمرود(بخش مرکزی) بوده است. به تازگی واحدهای جدیدی در بخش جاده کاشان شناسایی شده و این نگرانی است که احتمال انتقال بیماری به بخش کهک بسیار جدی است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه در بحث مقابله، واحدهایی که شناسایی می‌شود بلافاصله تیم‌های قرنطینه حضور پیدا می‌کنند گفت: واحد قرنطینه شده و اجازه ورود و خروج محصولات داده نمی‌شود و نمونه‌برداری صورت می‌گیرد و نمونه‌ها به مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی ارسال و کمتر از 24 ساعت جواب‌ها اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: واحد بلافاصله در صورت مثبت بودن معدوم‌سازی می‌شود و جمع‌آوری لاشه‌ها، تخم مرغ‌ها و دانه داخل سالن‌ها ظرف 24 تا 48 ساعت صورت می‌گیرد. واحدها ضد عفونی و مجموعه اقدامات کنترلی در بحث‌های قرنطینه در واحد تکمیل شده و به طور طبیعی مرغداری درگیر مقابله با بیماری می‌شود.

رفیعی عنوان کرد: واحدهایی که در شعاع سه تا 10 کیلومتر واحدهای مبتلا هستند در خط اول درگیری هستند البته دیگر واحدها نیز باید پیشگیری کنند.

وی با اشاره به خطر مرغداری‌هایی که در این شعاع سن بیمه طیورشان گذشته یا امکان بیمه آنها وجود ندارد، از مرغداران درخواست کرد سریع طیور را به کشتارگاه اعزام کنند تا تراکم را در این منطقه کاهش داده و از گسترش بیماری به سایر واحدها جلوگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم یادآور شد: بسیاری از مرغداری‌ها کودهایشان را بیرون یا داخل مرغداری به صورت پراکنده پخش کردند در حالی که باید بلافاصله کودها را جمع و روی آنها پلاستیک قرار دهند و به مدیریت کود توجه کنند و کودها را در معرض دسترسی پرندگان قرار ندهند.

رفیعی با بیان اینکه تلفات و شکل علایم ویروس امسال خاص است گفت: در صورت مشاهده هر گونه افت تولید، کاهش اشتها و حتی تلفات جزئی باید به بیماری شک کرد و به دامپزشکی اطلاع‌رسانی شود تا با تشخیص سریع جلوی گسترش بیماری گرفته شود.

 
 
نظر شما
ادامه