کد خبر: ۳۹۵۵۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
در گفت‌وگوی حکیم مهر با مدیرکل دامپزشکی استان ایلام مطرح شد:
«دکتر وهاب پیرانی» افزود: برخی افراد از این کار غیرقانونی و غیرمجاز سودهای نامتعارف داشتند که نمی‌توانستند به راحتی از آن دل بکنند و به اشکال مختلف تلاش کردند که کار ما را با شکست مواجه کنند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چهره زشت کشتار غیر مجاز دام در کریدور غربی کشور قرار است که جراحی زیبایی شود. آنطور که مدیر کل دامپزشکی استان ایلام به حکیم مهر می‌گوید، تمام مسئولین استان دست در دست هم گذاشته‌اند تا این بار طرح رفع معضل کشتارگاه‌های غیر مجاز دام و طیور و ساماندهی بهداشتی کشتارگا‌ه‌ها اجرا شود. «دکتر وهاب پیرانی» معتقد است که این بار برای اکثر متخلفان مسجل شده که عزم مسئولین جزم است.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، طرحی را که تحت عنوان رفع معضل کشتارگاه‌های غیر مجاز دام و طیور و ساماندهی بهداشتی کشتارگا‌ه‌ها دنبال می‌کنید، در چه مرحله‌ای است؟

آنچه مسلم است این است که حفظ سرمایه دامی و بهداشت عمومی جامعه از طریق تامین بهداشت دام و فراورده‌های دامی و پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام عملی می‌شود. متاسفانه در یک دهه اخیر به علت عدم اجرای قانون، روند کشتار غیر مجاز دام و طیور در معابر روستاها، حاشیه شهرها و ورودی و خروجی شهر ایلام به‌عنوان دروازه عتبات عالیات آن چنان گسترش یافته بود که علاوه‌بر اینکه استان را به یک کشتارگاه بزرگ تبدیل نموده و ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز مردم به گوشت از طریق همین کشتارگاه‌های غیرمجاز دام و طیور تامین می‌شد، به عنوان یک معضل بهداشتی با آلودگی‌های زیست محیطی و انتشار عوامل بیماری‌زای مشترک بین انسان و دام تلقی می‌شد.

عرضه دام‌های آلوده و بیمار، ایجاد بوی تعفن و سلب آسایش ساکنان محل موجبات تهدید بهداشت عمومی و خسارت به سرمایه دامی دامداران و مرغداران را فراهم ساخته و امنیت غذایی مصرف کنندگان گوشت قرمز را با چالش‌های عمده‌ای مواجه نموده بود، به طوری که هیچ‌گونه نظارت بهداشتی گوشت از طریق دامپزشکی و سایر دستگاه‌های ذیربط در این مراکز اعمال نشده و در واقع نگرانی‌هایی را در افکار عمومی جامعه به ویژه مصرف کنندگان مواد پروتئینی ایجاد نموده بود؛ لذا در پایان آبان سال جاری موضوع رفع معضل کشتار غیر مجاز دام و طیور و ساماندهی بهداشتی کشتارگاه‌ها و جابه‌جایی میدان دام ایلام با قید فوریت در کارگروه بهداشت و امنیت غذایی استان مطرح و مقرر گردید در یک فرصت یک ماهه، اقدامات لازم مطابق طرح تهیه شده اجرایی شود.

حکیم مهر:‌ چرا این قدر دیر به فکر اجرای این طرح افتادید؟

شاید چون زمینه برای اجرای جدی آن مهیا نبود. خوشبختانه با ورود استاندار جدید و اطلاعاتی که از روحیه پیگیر و تاکید زیاد ایشان به اجرای قانون داشتیم، در همان بدو ورود این موضوع را طی یک نامه به استحضار ایشان رساندیم و موضوع کشتار غیر مجاز دام و مخاطرات و کارهایی که دامپزشکی در سنوات گذشته انجام داده اما موفق نشده بود و مشکلات و چالش‌ها را بیان کردیم. ایشان نیز قول مساعد دادند که بعد از مراسم اربعین در اولین فرصت یک جلسه برگزار و به قید فوریت به این موضوع رسیدگی کنند. خود ایشان نیز در این مدت موضوع را در سطح استان تحت نظر گرفته و معضلات و مشکلات این حوزه را دیده بودند.

حکیم مهر:‌ لطفاً جزئیات طرح را تشریح کنید.

طرح شامل امور آموزشی، ترویجی، تبلیغی و همچنین اقدامات و مستندات قانونی به همراه مراحل و عملیات اجرایی برای جلوگیری از فعالیت غیرمجاز است که در یک کتابچه تهیه و برای همه اعضا در جلسه توزیع شد. در همان جلسه مقرر شد که در یک فرصت یک ماهه، دامپزشکی و سایر دستگاه‌های ذیربط از جمله مرکز بهداشت و محیط زیست کارهای تبلیغی و تنویز افکار عمومی مثل نصب بنر و پوستر و آموزش در مدارس و ... را انجام دهند تا کار کشتار غیرمجاز دام در استان از اول دی ماه به شکل رسمی ممنوع شود.

در ادامه چندین برنامه رادیویی، تلویزیونی، میزگرد، مصاحبه، گزارش ویژه خبری و فیلم‌های مستند از روند کشتار بهداشتی در کشتارگا‌ه‌ها و مقایسه با کشتار غیر مجاز دام و طیور و مزایای کشتار بهداشتی را برای مردم ارائه کردیم که در نتیجه آنها یک فضای خوب و آمادگی ذهنی ایجاد شد؛ به طوری که برای اکثر افراد مسجل شد که این بار عزم مسئولین جزم است و از این فعالیت غیرمجاز جلوگیری خواهد شد. ضمن اینکه تاکید آقای استاندار این بود که تنش‌ها به حداقل رسیده و این کار را به شکل مسالمت آمیز انجام دهیم. لذا چند روز قبل از شروع طرح، گروهی را با همکاری نیروی انتظامی، مرکز بهداشت استان و بنده تشکیل دادیم و به این مراکز سرکشی و افراد را توجیه کردیم، مخاطرات کار را به آنها گفتیم و تاکید کردیم که این یک قانون است و شما هم باید تابع قانون باشید. در واقع به منظور کاهش تنش‌ها، طرح را از یک هفته قبل از مهلت دی ماه شروع کردیم و به شکلی خوب پیش رفت که برای خود ما هم باورپذیر نبود.

حکیم مهر: یعنی الان هیچ مشکلی در اجرای طرح وجود ندارد؟

خیر. به این معنا نیست که مشکلی وجود ندارد؛ بالاخره برخی افراد از این محل و از این کار غیر قانونی و غیر مجاز برخی سودهای نامتعارف داشتند که نمی‌توانند به راحتی از آن دل بکنند و به اشکال مختلف در این مدت تلاش کردند که کار ما را با شکست مواجه کنند، اما برابر آماری که وجود دارد روند بسیار خوب پیش رفته است.

حکیم مهر: به شکل عملی، دقیقا با اجرای این طرح چه اتفاقاتی افتاد؟

در بخش ساماندهی کشتارگاه‌های سنتی و صنعتی ایلام که فعال کردن آن با تزریق اعتبار از طریق استاندار محترم صورت گرفت، تا حد خوبی پیش رفته است، به طوری که ایشان به هریک از ۱۰ کشتارگاه سنتی استان مبلغ ۷۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص و یک فرجه زمانی تعیین کردند که متعاقب آن شهردارها مکلف شدند که به شکل اورژانسی مباحث بهداشتی کشتارگاه‌ها را که ما در طرح شناسایی کرده بودیم، انجام دهند.

کمیته‌های تخصصی در همه شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران تشکیل و هفته‌ای ۲ یا یک جلسه مرتب در خصوص ساماندهی مراکز برگزار شد. همچنین فعالیت‌های خوبی در مورد بهسازی و نوسازی کشتارگاه‌ها و احداث کشتارگاه‌های جدید در یکی از مناطق که در آن کشتار به شکل انبوه انجام می‌شد، به بهره‌برداری رسید.

حکیم مهر: آیا برای میدان دام ایلام هم تصمیمی گرفتید؟

بله. این میدان هم که در یک مکان بسیار غیر بهداشتی در ورودی شهر ایلام قرار داشت و با کشتار غیر مجاز منظره عمومی شهر را بسیار خراب کرده بود، تعطیل شد. در واقع میدان دام توسط شهرداری تخریب شد. البته در این زمینه همچنان کمی سرپیچی وجود دارد که ما سعی می‌کنیم آنها را به محل‌هایی که پیش‌بینی شده هدایت کنیم.

در بحث کشتار دام و طیور، در ابتدای طرح قریب به ۱۴۱ واحد غیر مجاز قصابی غیر مجاز و حدود ۳۵۸ واحد مرغ پرکنی در سطح استان با هدف ساماندهی شناسایی کردیم. درواقع به دنبال این نبودیم که کسی را از کار بیکار و خانواده‌ای را از درآمدی محروم کنیم. بلکه هدف ما صرفا ساماندهی بود. یعنی به دنبال این بودیم که محیط کار را اصلاح و بهداشتی کنیم و کشتار را نیز تحت نظارت دامپزشکی انجام دهیم. پس این افراد می‌توانند در مراکزی که وجود دارد، فعالیت کنند.

شکر خدا کار ما با یک اتفاق مبارک به اسم اختصاص تسهیلات ارزان قیمت کارآفرینی به استان در دو محل شهری و روستایی همراه شد. با این طرح هیچ کس از این چرخه حذف نشده، بلکه اشتغال جدید برای کسانی که تمایل دارند در این وادی کار کنند، ایجاد می‌شود؛ کمااینکه در بعضی مناطق ما ۱۰ قصابی وجود داشت که تبدیل به ۱۳ قصابی شد. ما تسهیلاتی به این موضوع اختصاص دادیم و الان کار آنها را انجام می‌دهیم. تا این لحظه بیش از ۱۳۴ واحد قصابی برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت از قرار هر واحد ۳۰ میلیون تومان معرفی شده که جمع آن ۴ میلیارد تومان می‌شود. ما افراد را جهت تثبیت اشتغال آنها معرفی می‌کنیم.

حکیم مهر: بازپرداخت این تسهیلات چگونه است؟

 تسهیلات طولانی مدت و با بهره کم است. برای واحدهایی که داخل روستاها هستند ۶ درصد و دوره بازپرداخت تسهیلات آنها ۷ ساله و ۹ ساله است. تاکنون برای ۱۵۰ نفر اعم از قصاب و مراکز مرغ پرکنی پرونده تشکیل دادیم.

حکیم مهر: این احتمال وجود ندارد که واحدهای قصابی و مرغ پرکنی، فعالیت خود را به داخل منزل ببرند؟

 آن هم راهکار خود را دارد که با درایت استاندار و حمایت ایشان آنها را وادار به تمکین از قانون می‌کنیم. علی الخصوص که حمایت دستگاه قضا را داریم که از ابتدای کار بودند و قاضی ویژه اختصاص دادند و ایشان در تمام جلسات شرکت کردند و بازدید میدانی داشتند. همچنین رئیس کل دادگستری و دادستان پشتیبان ما بودند.

حکیم مهر: فرمودید که آمار نشان می‌دهد در اجرای طرح موفق بوده‌اید. آخرین آمار واحدهایی که تحت نظارت دارید، چیست؟

تا این لحظه از ۱۴۱ واحد قصابی، ۸۳ واحد قصابی فعال هستند و ساماندهی شدند و تحت نظر دامپزشکی کار خود را انجام می‌دهند. از ۱۵۸ واحد مرغ پرکنی و زنده فروشی ۱۶۷ واحد فعال و تحت نظر دامپزشکی فعالیت مجاز خود را انجام می‌دهند. این طرح با چالش‌هایی مواجه است و خواهد بود و استمرار آن خیلی مهم است. برای اینکه این استمرار وجود داشته باشد در یک ماه اخیر تمام فعالیت‌های جاری خود را به جز فعالیت‌های کانون یابی و بیماریابی را تعطیل کرده و تمرکز خود را معطوف به این موضوع کرده‌ایم. کارهای پیشگیری و مبارزه که مربوط به فصل پاییز و زمستان بوده است تا حد خوبی انجام شده و پوشش خوبی داشته است.

ما طرح را در فصلی شروع کردیم که کار ما سبک‌تر است و در نتیجه تمام نیروها را به سمت این کار هدایت کردیم. در کل استان ۴۲ اکیپ ثابت تشکیل دادیم و در کلیه این اکیپ‌ها، نمایندگان نیروی انتظامی، مرکز بهداشت، محیط زیست، فرمانداری، صنعت و معدن، اماکن و تعزیرات حکومتی حضور داشتند. اکیپ‌های ما در این یک ماهه در تمام ایام روز و به شکل ثابت و در بعضی مناطق به شکل گردشی بر مراکز نظارت می‌کنند. می‌توانیم بگوییم که کشتار غیرمجاز دام به شکل مشهود و تا حد خیلی زیادی ریشه‌کن شده است، مگر اینکه در خارج از دید و نظارت بازرسین دامپزشکی، موارد اندکی در شب و توسط افراد متخلف انجام شود که دنبال این هستیم که این ضعف‌ها را رفع کنیم و یک بار برای همیشه این معضل بهداشتی که چهره زشتی را به استان ما داده است، پاک کنیم. الان فقط بحث استان را نداریم. اگر این تهدید است، برای ۴ میلیون زائری که سالیانه از مرز استان تردد می‌کنند نیز چالش و تهدید است و تمام نیروی خود را به کار گرفته‌ایم که این موضوع را یک بار برای همیشه حل کنیم.

حکیم مهر: ماجرای گزارش توهین‌آمیزی که در یکی از سایت‌های استانی منتشر شد، چه بود؟

قطعا در داخل این طرح قضاوت‌هایی هم می‌شویم. از جمله گزارشی بود که یکی از سایت‌های استانی منتشر کرده بود. بنده جوابیه‌ای نوشتم و آن را به شدت تکذیب کردم. این موضوع صحت نداشت و برای تعحت الشعاع قرار دادن موفقیت‌های ما انجام شد. نویسنده مطلب این موضوع را قبول و عذرخواهی کردند، چرا که تصمیم گرفته بودیم به دنبال اقدامات قانونی برای اعاده حیثیت همکاران خود که در شرایط بسیار سخت، در تمام ایام روز و بدون هیچ گونه توقعی، دغدغه سلامت و امنیت غذایی مردم را دارند، باشیم. است.

در این مسیر از پایگاه خبری حکیم مهر نیز تشکر می‌کنم که همیشه پشتیبان ماست و این پشتیبانی‌ها با نقدهایی که در کار ما خواهد داشت، منافاتی ندارد. ما انتظار داریم که این نقدها از طریق سایت‌های تخصصی مثل حکیم مهر دنبال شود و ما از آن استقبال خواهیم کرد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
0
0
یعنی تنها متغیر شما آقای استاندار بوده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
0
0
کشتار غیر مجاز دام در منازل قصابان مرکز استان ....و کشتارمرغ در خیابانهای شهرهای جنوب استان فراوان است
نظر شما
ادامه