کد خبر: ۳۹۵۷۰

 

در پی شیوع سویه H5N1 آنفلوانزای پرندگان در کارناتاکای هندوستان، تهیه گوشت پرندگان جهت تغذیه حیوانات باغ وحش متوقف شد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، ترس از شیوع آنفلوانزای پرندگان در هندوستان، باعث گردید مسئولین و مقامات باغ‌وحش پارک نهرو، به سرعت درصدد تغییر رژیم غذایی حیوانات گوشتخوار ساکن در این پارک برآیند.

این برنامه تغییر رژیم غذایی شامل حذف گوشت مرغ و تخم‌مرغ که به عنوان صبحانه اکثر حیوانات گوشتخوار مورد مصرف قرار می‌گرفت، می‌باشد.

لازم به ذکر است که در این باغ‌وحش، گوشت مرغ و تخم‌مرغ یکی از مواد مغذی مهم در رژیم غذایی ویژه حیوانات باردار و بیمار محسوب می‌شد. به گفته یکی از مقامات این باغ وحش، روزانه، بیش از یک کیلوگرم و یا ظرفی پر از گوشت مرغ برای حیوانات بیمار و باردار آماده می‌شده است.

«شیوانی دوگرا» مربی باغ وحش می‌گوید: مدیریت  تصمیم‌ گرفته است که از هفته آینده این دو ترکیب غذایی را از خوراک حیوانات حذف نماییم. ما روزانه در حدود 30 کیلوگرم گوشت مرغ و بیش از 100 عدد تخم مرغ را برای خوراک حیوانات گوشتخوار نظیر شیرها، ببرها و پلنگ‌ها استفاده می‌نمودیم.

 

وی افزود: کارکنان باغ‌وحش در طی این مدت هوشیارانه مراقب سلامت و ایمنی حیوانات و پرندگان موجود در این مکان بوده‌اند و تاکنون هیچ موردی از مرگ و میر غیر طبیعی و یا ابتلا به بیماری آنفلوانزای پرندگان در این باغ‌وحش مشاهده نشده است. بر همین اساس به عنوان یک اقدام احتیاطی، مصرف گوشت مرغ و تخم‌مرغ محدود شده و با مقادیری متناسب از گوشت گاو جایگزین شد.

مقامات باغ‌وحش می‌گویند: به عنوان اقدامات پیشگیرانه، به تمامی پرندگان دارو تجویز شد و از دامپزشکان درخواست شد به صورت منظم سلامت پرندگان را مورد ارزیابی و مونیتور قرار دهند.

معاون باغ وحش گفت: در طول این دوره هشدار، باغ‌وحش از پذیرش پرندگان وحشی خودداری نموده و از ورود آنها به محیط پارک جلوگیری می نماید. همچنین به طور منظم، محیط باغ‌وحش تمیز و ضدعفونی می‌شود.

در این باغ‌وحش در حدود 1500 حیوان وجود دارد و بیش از 500 پرنده در این مکان نگهداری می‌شوند. اما خطری آنها را تهدید نمی‌نماید. در سال گذشته نیز در طی دو مرحله در پی شیوع این بیماری، به مدت یک ماه مصرف گوشت مرغ به حالت تعلیق درآمد.

 
 
نظر شما
ادامه