کد خبر: ۳۹۵۷۷

 

شیوع سه ماهه آنفلوانزای نوع A در صدها گربه در پناهگاه‌ حیوانات و ابتلای یک دامپزشک در شهر نیویورک در سال گذشته، توجه مقامات را در رابطه به خطر افتادن بهداشت عمومی به خود جلب نمود.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، شیوع آنفلوانزای نوع A (H7N2) گربه‌ها از ماه دسامبر 2016 تا فوریه 2017 در شهر نیویورک، تقریبا 500 گربه را در پناهگاه‌های حیوانات آلوده نمود و همچنین یک دامپزشک که درمان یکی از گربه‌های بیمار را به عهده داشت، به این بیماری مبتلا گردید.

این همه‌گیری باعث بیماری تنفسی خفیف و محدود شده و باعث به خطر افتادن بهداشت عمومی نیز می‌شود. به طور کلی شیوع ویروس آنفلوانزای نوع A در سگ‌ها و گربه‌ها نادر بوده و آخرین همه‌گیری در سال 2009 در ایتالیا رخ داده بود. به طور کلی در طبیعت، گربه‌ها میزبان اصلی این ویروس نمی‌باشند.

 

در زمان شیوع این بیماری در گربه‌های نیویورک، محققین نمونه‌‌هایی از چندین گربه دارای علایم بالینی جمع‌آوری نمودند و آزمایشات in vivo  و in vitro را جهت شناسایی و مشخص نمودن ویژگی‌‌های آنفلوانزای نوع A (H7N2) به انجام رساندند. همچنین ساب‌تایپ این ویروس در کنار آنفلوانزای نوع A (H7N2) پرندگان نیز مقایسه شد.

ویژگی‌های آنفلوانزای نوع A (H7N2) گربه‌ها و پرندگان

- ژنتیک و فیلوژنی

ساب تایپ H7N2 گربه‌ها از جهت ژنتیکی با ساب تایپ H7N2 پرندگانی که در سال 1999 در نیویورک جدا شد، تشابه دارد، این یافته حاکی از آن است که، ساب‌تایپ گربه‌ها از ویروس آنفلوانزای پرندگان مشتق شده است. البته تغییراتی که در پروتئین هماگلوتینین این ویروس ایجاد شده، باعث گردیده که بیماریزایی آن، در پرندگان کاهش یابد.

- تکثیر و بیماریزایی

در مقایسه با ویروس  H7N2 پرندگان، ویروس H7N2 گربه‌ها، دارای تکثیر کمتر و کندتری در کشت سلولی می‌باشد. در تست in vivo، از طریق استنشاق هر دو نوع ویروس از راه بینی حیواناتی نظیر فرت، موش آزمایشگاهی و گربه‌های (SPF)، آنها را مورد آزمایش قرار دادند. بر خلاف ویروس H7N2 پرندگان، ویروس H7N2 گربه‌ها در فرت و موش باعث ایجاد بیماری و کاهش وزن نشد. البته هر دو نوع ویروس در دستگاه تنفس و حفرات بینی این حیوانات، به خوبی تکثیر یافتند.

- انتقال ویروسی

ابتلای سریع صدها گربه و یک دامپزشک در همه‌گیری نیویورک در سال گذشته، نشان دهنده قابلیت انتقال ویروسی بیماری، در پستانداران می‌باشد. محققین با در معرض قرار دادن حیوانات بیمار و سالم چه از طریق تماس مستقیم در یک قفس و چه از طریق قفس های کنار هم از جهت انتقال ویروس از طریق هوا، به این نتیجه رسیدند که این ویروس از هر دو طریق باعث ایجاد بیماری در پستانداران سالم خواهد شد.

 

جمع‌بندی:

با توجه به تحقیقات انجام شده، محققین به این نتیجه رسیدند که، ویژگی‌های آنفلوانزای نوع A (H7N2) گربه‌ها حاکی از آن است که، این ویروس می‌تواند سلامت انسان‌ها را به خطر بیندازد. لذا بایستی کنترل دقیق بر سلامت گربه‌های موجود در پناهگاه‌ها جهت جلوگیری و تشخیص سریع بیماری فوق صورت پذیرد.

منبع: americanveterinarian

نظر شما
ادامه