کد خبر: ۳۹۵۸۶
 

مدیرکل دامپزشکی مازندران نسبت شیوع بیماری آنفلونزا در واحدهای پرورش اردک در شالیزارهای این استان که در سال های اخیر فراگیر شده، هشدار داد و گفت: پرورش اردک در خارج از بافت روستایی طبق قانون ممنوع است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حسین رضوانی» با تاکید دوباره مبنی بر اینکه پرورش اردک در زمین های شالیزاری به خاطر رعایت نکردن ضوابط و مقررات پرورش دام و طیور غیرقانونی است، افزود: بر اساس مصوبه ستاد آنفلونزای استان و با حکم دامپزشکی ،نیروی انتظامی می تواند نسبت به تخریب محل نگهداری و جمع آوری ماکیان اقدام قانونی کند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در عین حال با تاکید بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی در پرورش اردک، از پرورش دهندگان خواست تا در صورت مشاهده هر گونه بیماری و تلفات غیر طبیعی موضوع را به مراکز دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

وی تصریح کرد: اگر پرورش دهندگان به ضوابط پرورش دام و طیور بی اعتنایی کنند و خطری برای واحدهای دام و طیور صنعتی احساس شود، بدون در نظر گرفتن اهمیت اشتغال و درآمد جوانان، با متخلفان برخورد می کنیم.

مدیر کل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه صاحبان مرغداری های صنعتی درصورت مشاهده پرورش اردک در کنار واحد ها خودشان موضوع را به دامپزشکی اعلام کنند، اظهار داشت: به دلیل پراکنده بودن ویروس این بیماری ، خطر شیوع آنفلونزا مرغی در واحد های صنعتی باید جدی گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان مازندران به خاطر میزبانی از حدود یک و نیم میلیون بال انواع پرندگان مهاجر در فصل پائیز و زمستان همواره در معرض خطر بیماری آنفلوانزای پرندگان قرار دارد ولی در یک ماه گذشته این خطر با ورود ویروس به چند کانون در استان جدی شده است.

رونق پرورش اردک در اراضی شالیزاری مازندران

کشاورزان مازندران پس از برداشت شالی اول و دوم ،با خرید جوجه اردک های صنعتی و نیمه صنعتی ،به پرورش اردک در اراضی شالیزاری می پردازند که تا پیش از آن به صورت خانگی بوده و درچند سال اخیر به صورت گله ای تا پنج هزار قطعه رسیده است.

روستائیان مازندران با خرید چهار تا پنج هزار تومانی هر قطعه جوجه اردک و با رها کردن در شالیزارها و پرورش آن در یک بازه زمانی حدود 85 روزه ، هر قطعه اردک زنده را 19تا 22 هزار تومان به فروش می رسانند.

شرایط آب و هوائی معتدل و وجود اراضی مناسب همچون شالیزار ،رودخانه ،برکه ،آب بندان و باغ های میوه و مرکبات سبب شد تا هزینه تمام شده پرورش اردک در مازندران پایین و مقرون به صرفه باشد.

البته پرورش اردک و دیگر ماکیان محلی در هر یک از خانه های روستایی مازندرانی وجود داشته است، اما در پنج سال اخیر پرورش اردک به صورت گله ای 100قطعه آغاز شده بود و امروز به صورت مشارکتی سه تا چهار نفره از جوانان روستائی به پنج هزار قطعه نیز افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، هم اکنون در حاشیه محورهای اصلی شهرهای استان مازندران شاهد پارچه نوشته هایی از عرضه و فروش انواع ماکیان محلی به ویژه اردک زنده هستیم.

اردک شکم پر با دانه های انارترش مزه ،یکی از روش های پختن این پرنده نیمه وحشی در مازندران است که در منوی برخی از رستوران های ساحلی استان قرار دارد.

مازندران 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که نیمی از این اراضی به دلیل غرقاب بودن در فصل پائیز و زمستان، شرایط مناسبی را برای پرورش ماکیان محلی به ویژه اردک و غاز دارد.

 
 
نظر شما
ادامه