کد خبر: ۳۹۵۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: تا صبح امروز از مجموع ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار مرغ موجود در واحدهای پرورش مرغ استان، بیش از ۴ میلیون مرغ مبتلابه آنفلوانزا معدوم شده و نزدیک به ۸۰ واحد را نیز درگیر خودکرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر محمد مهدی رفیعی» در حاشیه پنجمین کارگروه امنیت غذایی استان که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شیوع آنفلوانزای مرغی در دی‌ماه امسال به دلیل تراکم زیاد مرغداری‌ها در قم بیشتر از ماه‌های اخیر شده است.

وی با اشاره به کانون‌های اولیه شیوع بیماری در قم افزود: کانون‌های نخستین بیماری در تاج خاتون، جنداب و جاده قم رود سه کانون ابتدایی درگیر با این بیماری در استان قم شناسایی‌شده بودند که به دلیل فاصله نزدیکی که با یکدیگر داشتند آنفلوانزا به‌سرعت در بین پرندگان منتقل شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: در حال حاضر و در طول یک هفته اخیر بیماری در محدوده جاده کاشان و بخش کهک منتقل‌شده و بیشترین درگیری را نیز در مرغداری‌های بخش سلفچگان و جاده اصفهان به بار آورده است، تراکم مرغداری‌ها در کهک و جاده کاشان به‌مراتب بیشتر از مناطق دیگر استان بوده هشدارهای لازم نیز در این زمینه انجام‌شده و باید شدیدترین اقدامات ایمنی به‌ویژه در منطقه کهک اندیشیده شود.

رفیعی ادامه داد: دامپزشکی نمونه‌برداری‌های لازم از کانون‌های خطر معدوم‌سازی‌های لازم را به‌سرعت انجام می‌دهد، در مسئله پیشگیری نقش نخست را مرغداران ایفا می‌کنند و باید تمام ابعاد قرنطینه‌ای در عرصه‌های مختلف، توسط مرغداران برای جلوگیری از شیوع و انتقال آنفلوانزا صورت پذیرد.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین عامل انتقال بیماری به‌صورت مکانیکی بوده که می‌تواند سبب رونق و گسترش بیماری در مرغداری‌ها به دلیل تراکم زیاد این واحدها در سطح استان شود، ضدعفونی منظم و روزانه مرغداری باید به‌صورت منظم در واحدهای تولید گوشت و تخم‌مرغ استان انجام گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با بحرانی دانستن شرایط آنفلوانزا مرغی در قم ابراز کرد: مرغدارانی که سن مرغ آن‌ها 70 درصد سن صرفه اقتصادی را پست سر گذاشته، باید مرغ‌های خود را برای جلوگیری از شیوع بیماری و قطع حلقه‌های بیماری به کشتارگاه‌های صنعتی ارسال کنند تا عوامل تراکم نیز در این زمینه کاهش پیدا کند.

رفیعی با اشاره به خسارت‌های ناشی از بیماری فوق حاد آنفلوانزای مرغی در استان قم گفت: تا صبح امروز از مجموع 8 میلیون و 700 هزار مرغ موجود در واحدهای پرورش مرغ، بیش از 4 میلیون مرغ مبتلابه آنفلوانزا معدوم شده و نزدیک به 80 واحد را نیز درگیر خودکرده است.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دوست دار حیوانات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
0
0
شمارا به خدا دست بردارید وقتی ساختاری درست در تصمیم سازی وتصمیم گیری برنامه امنیت زیستی آنفلوآنزا درکشورنیست این حیوانات بی زبان واسیر دست خودراهلاک نکنیم اینهمه معدوم کردیم چه نتیجه ای حاصل آن بودگناه دارد نکنیم بخدا خوب نیست اگرهم اینهمه ارق بهداشتی دارم بریم ساختارها وقوانینی که حاکم بر دامپزشکی است را اصلاح ودرست کنیم
نظر شما
ادامه