کد خبر: ۳۹۶۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

آنفلونزای پرندگان همه مرغداران غرب تا مرکز کشور را درگیر خود کرد. این درگیری خسارت‌های تازه‌ای را ایجاد کرد و برنامه‌های سازمان دامپزشکی و مرغداران را بر همین اساس تغییر داد. یکی از استان‌های درگیر شده استان تهران بود که به نسبت خسارت‌های آن نیز بالا بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دکتر ناصر نبی‌پور» رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ‌ تخم‌گذار تهران و پرورش دهنده مرغ معتقد است، پس از ۱۰ سال که از شیوع و وجود آنفلونزای پرندگان در کشور می‌گذرد، هنوز در دامپزشکی پیش‌بینی ردیف بودجه‌ای مختص به این بیماری مشخص نشده است. حتی در بودجه کل دامپزشکی هم برای این موضوع تمهیدی انجام نشده که در موقع شیوع این بیماری با آن مقابله کرد.

او در گفت‌وگو با ایانا می‌گوید: این بیماری از سال ۸۴ تا به امروز که سال ۹۶ است هر دوره میزان خسارتش بیشتر شده و منطقه شیوع آن هم گسترده‌تر شده است. دلیل این گستردگی نیز آن است که مرغداران تا آخرین لحظه از اطلاع دادن به دامپزشکی برای معدوم شدن پرندگان بیمار امتناع می‌کنند. همین موضوع گستره شیوع بیماری را دوچندان می‌کند.

او اضافه می‌کند: مرغداران برای اطلاع دادن تعلل می‌کنند چون روند پیگیری و تشکیل پرونده برای پرداخت غرامت به آنها بسیار زمان‌بر است و در بهترین حالت ممکن است تا ۴۰ روز طول بکشد. البته پرونده‌هایی نیز وجود دارد که تا پنج یا شش ماه نیز برای تشکیل پرونده زمان برده است.

نبی‌پور در مورد علت تعلل و طولانی شدن روند تشکیل پرونده‌ها توضیح داد: همه این مشکلات در تشکیل پرونده و پرداخت نکردن به موقع خسارت مرغداری‌ها به نبود بودجه باز می‌گردد. این بیماری در همه دنیا وجود دارد، اما فقط در کشور ما این همه خسارت وارد می‌شود و بودجه‌ای هم برای مقابله اش وجود ندارد.

نبی‌پور در مورد پرداخت خسارت‌ها گفت: طی چند روز اخیر اعلام شد خسارت‌های مرغداران تا شهریور ۹۶ پرداخت شده، حدود ۱۲۰ میلیارد تومان بوده، اما مشکل اینجاست خسارت اصلی از شهریور به بعد وارد شده و معلوم نیست چه زمانی این خسارت‌ها جبران می‌شود.

او اضافه کرد: هزینه پرورش ۱۰۰ هزار قطعه مرغ حدود ۲,۵ میلیارد تومان است. بیش از ۹۰ درصد مرغداران به سیستم بانکی بدهکار هستند و برای گرفتن وام جایی ندارند. بیمه عدم النفع ندارند، اگر بیمه تکمیلی داشته باشند خسارت را تا ۷۰ درصد می‌توانند از بیمه بگیرند (خسارت امحاء مرغ‌ها) اما اگر بیمه تکمیلی نداشته باشند نهایت تا ۵۰ درصد خسارت را دریافت می‌کنند.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر عباس فرهمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
0
0
در کشورهای پیشرفته اداره بیمه مربوطه خود می آید در مرغداری با گزارش دکتر مسئول که اغلب مرغداری های ما ندارند و تلفات را چک می کند و گزارش خود را به اداره بیمه اعلام و بعد از مدتی معین یا خودشان چک را می آورند یا اعلام می کند که بیآید چکتان را بگیرید مانند کانادا البته همه چیز روی روال طبیعی و اگر دکتر دامپزشک در گرارش تلفات به دامپزشکی تعلل کند طبق قانون بهداشت عمومی با او برخورد می شود
نظر شما
ادامه