کد خبر: ۳۹۶۴۰
 

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: با توجه به گسترش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیش از 4 میلیون و 500 هزار قطعه مرغ در قم معدوم شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مهدی رفیعی» در خصوص آخرین وضعیت درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در قم عنوان کرد: این بیماری از آذرماه سال جاری در قم شیوع پیدا کرد و در ابتدای دی ماه شدت بیشتری یافت.

مدیرکل دامپزشکی استان قم افزود: متاسفانه بیشترین گسترش بیماری در دی سال جاری اتفاق افتاد و با توجه به این‌که قم از نظر تولید مرغ دارای تراکم بالایی است این بیماری در چند نقطه پر تراکم قم گسترش جدی تری پیدا کرد. این نقاط پرتراکم که در حال حاضر بیشترین درگیری را دارد در جاده قم تهران و بخش سلفچگان شامل جاده اراک و جاده قدیم اصفهان است.

رفیعی اظهار داشت: هم‌چنین در هفته جاری در کهک و جاده کاشان نیز درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شدیم که با توجه به تعدد مرغداری‌ها در کهک، هشدارهای لازم را به تولید کنندگان داده‌ایم تا ضمن رعایت نکات بهداشتی، مرغ‌هایی که پیر و یا آماده کشتار هستند را تخلیه و به کشتارگاه منتقل کنند.

 90 واحد تولیدی قم درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی 90 واحد تولیدی شامل بلدرچین و اردک و مرغ تخم گذار و پولت درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند که عمدتا واحدهای تخم گذارند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم عنوان کرد: تاکنون با توجه به گسترش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، در این 90 واحد مرغ تخم گذار بیش از 4 میلیون و 500 هزار قطعه مرغ معدوم شده است.

وی گفت: با توجه به تراکم مرغداری‌ها و افزایش بیماری در قم در شرایط بحرانی به سر می‌بریم و احتمال افزایش درگیری با بیماری را داریم، مگر این‌که مرغداری ها نکات بهداشتی را رعایت کرده و مرغ‌های آماده را کشتار کنند تا منطقه تخلیه شود.

رفیعی تصریح کرد: تراکم بالای مرغداری‌ها در قم و ارتباط مرغداری‌ها در مسیر جاده‌ای و عبور خودروها از کنار ماشین‌های حمل و هم‌چنین وجود ماشین‌های مشترک در انتقال دان و تخم مرغ نقش مهمی در گسترش بیماری دارند.

اقدامات لازم در جلوگیری از گسترش بیماری در مرغداری‌ها

وی  تصریح کرد: مرغداری‌ها باید اقدامات لازم را در جلوگیری از گسترش بیماری اتخاذ کنند و به افرادی که وارد مرغداری‌ها می‌شوند توصیه می‌کنیم اول دوش بگیرند و بعد وارد شوند. در کهک بخشی از کارگرها دانش آموزانی هستند که به مدرسه می‌روند، لذا باید با هماهنگی آموزش و پرورش تلاش شود دانش آموزان در این نقاط حساس به مدارس نروند و یا در ورودی مرغداری‌ها لباس‌ها و کفش‌ها را عوض کنند.

وی گفت: مرغداری‌ها هر روز باید واحدهای خود را ضد عفونی کنند و انواع دان را بهداشتی به صورت پاکت‌های دربسته و ضد عفونی شده خریداری کنند و تولیدکنندگان اجازه ورود ماشین به مرغداری‌ها را ندهند.

رفیعی در ادامه این توصیه‌ها متذکر شد: مرغداری‌ها اگر تلفات متحمل شدند سریعا گزارش دهند تا با نمونه‌گیری اقدامات لازم انجام گیرد که بیماری گسترش نیابد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم پیرامون علت شیوع بیماری تصریح کرد: دو عامل مهم در گسترش بیماری در قم نقش داشت؛ قبل از استان قم استان‌های بالادست مانند تهران و البرز و قزوین درگیر این بیماری بودند و تلفات زیادی داشتند؛ شدت بیماری به قدری بود که در استان البرز 3.5 میلیون قطعه مرغ معدوم شد. همجواری تهران و شهر ری و ارتباطاتی که وجود داشت و هم‌چنین جا به جایی کود و دان در این استان‌ها بر قم نیز تاثیر گذاشت.

رفیعی عنوان کرد: از طرفی تولیدکنندگان به مقررات قرنطینه توجه نداشتند، از سوی دیگر برخی از ماشین‌های حمل مرغ ممکن بود به سمت استان‌های جنوبی برود و وجود مرغداری‌ها در کنار جاده‌ها، موجب بروز آلودگی‌هایی شد. ضمنا درگیری در سایر استان‌ها و چهار راه مواصلاتی بودن قم و ورود پرندگان مهاجر و وجود تالاب مره و بهشت معصومه در دو طرف قم و جا به جایی کودها در انتقال ویروس در قم اثرگذار بود.

وی افزود: بیماری از سال گذشته آغاز شد و شیوع بیماری متوقف نشد. بیماری در کشور بومی شده و نتوانستیم زنجیره را قطع کنیم از این رو پیش‌بینی می‌شود اپیدمی شدیدتری داشته باشیم.

رفیعی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت تخم مرغ موجب شد خیلی از مرغداری‌ها تولید را حذف نکنند و حتی 83 درصد در این مدت فعال بودند، در حالی که در کشور 50 درصد مرغداری‌ها فعال بودند.

وی اظهار داشت: این فعال بودن و تراکم بالا درقم 13 برابر میانگین کشور در تولید مرغ تخم گذار است و این ظرفیت خطر گسترش را بیشتر می کرد و بیماری به طرق مختلف از طریق پرندگان و کود و دان در بین مرغداری ها پخش شد.

مردم از خرید مرغ کشتار روز یا زنده خارج از مراکز عرضه مجاز خودداری کنند

مدیرکل دامپزشکی استان قم تصریح کرد: هر کدام از تولید کنندگان باید بیماری را کنترل کنند. آن چه به عنوان دامپزشکی تاکید داریم قرنطینه و ممنوعیت ورود طیور است خوشبختانه همکاری خوبی در استان قم در معدوم سازی شاهد بوده‌ایم و سرعت کار بالا بوده است. اطلاع رسانی های گسترده و آموزش و و ارتقای آگاهی انجام شد. انتظار می رود کارگران و فعالین تولید به ضد عفونی مرغداری ها و سوزاندن کودها با پلاستیک توجه کنند زیرا این امر می تواند از شیوع بیماری پیشگیری کند.

رفیعی متذکر شد: فصل سرد موجب بقای ویروس می شود. این ویروس در استان قم وارد شده و بخش ها درگیر شده اند؛ اینکه بگوئیم روند کاهش یا افزایش را در پیش داشته باشیم به مرغداری ها وابسته است و اگر دقت لازم انجام شود بیماری کاهش می یابد. مردم نیز باید به نکاتی توجه داشته باشند و از هر گونه خرید مرغ کشته یا زنده خارج از مراکز عرضه مجاز مرغ ‌فروشی ها خودداری کنند.

 
 
نظر شما
ادامه