کد خبر: ۳۹۶۵۷


شبکه دامپزشکی مشهد، در یک فعالیت مشترک با شهرداری و نیروی انتظامی شهرستان نسبت به جمع آوری و برخورد جدی با فروشندگان و دستفروشان غیر مجاز طیور زنده و بومی اقدام نمود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد، «دکتر بهروز خسروی نیا» با بیان اینکه عرضه طیور بومی ازجمله مرغ، خروس، اردک، بلدرچین و غیره در معابر عمومی و مراکز پرنده فروشی سطح شهرستان ممنوع می‌باشد،گفت: از آنجا که پرندگان محلی در اماکنی نگهداری می‌شوند که امکان تماس با پرندگان مهاجر و آزاد پرواز را دارند لذا نقل و انتقال و خرید فروش بدون ضابطه آن‌ها می‌تواند موجب انتشار عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شده و انتقال آن به سایر پرندگان و یا انسان را ممکن است به همراه داشته باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد در ادامه افزود: با توجه به جهش‌های ژنتیکی، ویروس عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و احتمال کمپلکس شدن این عامل با عامل بیماری آنفلوآنزای انسانی،این بیماری از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بوده و تهدیدی جدی علیه بهداشت عمومی و بهداشت جمعیت طیور محسوب می شود.

وی یادآور شد: ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به راحتی از طریق فضولات، تجهیزات مکانیکی، باقیمانده‌های جیره غذایی واحدهای آلوده و لاشه پرندگان درگیر منتقل و در صورت عدم پیشگیری لازم باعث ایجاد همه‌گیری شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: در این فعالیت به دستفروشان و عرضه‌کنندگان غیر مجاز طیور بومی و طیور پرورشی صنعتی هشدارهای لازم داده شد.




 

نظر شما
ادامه