کد خبر: ۳۹۷۱۶
 

نایب رییس کمیسیون کشاورزی آب و صنایع غذایی اتاق تهران گفت: از ابتدای امسال حدود 30 درصد گله های مرغ تخمگذار و 10 درصد گله های مرغ گوشتی کشور بدلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان در بین مرغداری ها، معدوم شدند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مهدی معصومی اصفهانی» در سخنانی اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد در کل کشور جمعیت مرغ تخمگذار 70 میلیون قطعه و جمعیت مرغ مادر گوشتی 10 میلیون قطعه است؛ بنابراین وقتی صحبت از معدوم سازی 20 میلیون مرغ تخم گذار و یک میلیون مرغ مادر گوشتی می شود، این مساله ای مهم محسوب می شود .

بر اساس گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی تهران، وی افزود: امروز موضوع گسترش سریع بیماری آنفلوآنزا در بین مرغداری های کشور و درگیر شدن گله های مرغ نسبت به شیوع این بیماری در بین مرغ های مادر گوشتی باید هشدار جدی داد .

به گفته معصومی اصفهانی، اکنون 20 میلیون مرغ تخم گذار و یک میلیون مرغ مادر گوشتی در کشور به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا معدوم شده و از بین رفته اند و این بیماری به شدت در بین گله های مرغ در 6 استان اصفهان، قم، تهران، آذربایجان شرقی، قزوین، البرز و مازندران که استان های اصلی تولید تخم مرغ و مرغ گوشتی کشور هم محسوب می شوند، در حال گسترش است .

وی خاطرنشان ساخت: وقتی صحبت از معدوم سازی 20 میلیون مرغ تخم گذار و یک میلیون مرغ مادر گوشتی می شود، یعنی عدد بسیار بالایی است .

این کارشناس امور کشاورزی و طیور معتقد است: مشکل اصلی و خطر جدی که هم اکنون کشور را تهدید می کند شیوع بیماری در بین مرغ های مادر گوشتی است، زیرا هر یک مرغ مادر گوشتی به صورت میانگین با توجه به تولید مثل، حدود 400 کیلوگرم گوشت تولید می کند و در زمان حیاتش بنابراین وقتی آنفلوآنزا در بین مرغ های گوشتی گسترش پیدا کند، ممکن است کشور در تولید گوشت مرغ که بخش مهمی از گوشت مصرفی مردم را تشکیل می دهد، با مشکل رو به رو شود .

معصومی پیرامون جلوگیری از گسترش این بیماری و کند کردن شیوع آن نیز گفت: سازمان دامپزشکی اقدامات مختلفی را انجام داده و جلسات فنی مختلف با حضور کارشناسان در این زمینه برگزار شده تا به نتیجه قطعی درباره پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری و همچنین کنترل آن در سال آینده گرفته شود، اما هنوز به یک جمع بندی نهایی نرسیده اند .

وی یادآور شد: برخی از کارشناسان موضوع واکسیناسیون گله ها را مطرح کرده اند که هزینه های بسیار بالایی دارد ولی از طرف دیگر کارشناسانی هم هستند که با این موضوع مخالفت کرده اند .

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین درباره خسارت های وارد شده به مرغداری ها و پرداخت آن از سوی شرکت های بیمه افزود: شرکت های بیمه طبق تعهداتشان بخشی از خسارت وارده به مرغداری هایی که گله هایشان معدوم شده است را پرداخت می کنند که میزان آن 70 درصد کل خسارت ها است .

به گزارش ایرنا، دیماه 96 دکتر علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی نیز گفته بود: بیش از 17 میلیون قطعه مرغ از ابتدای امسال در مرغداری های کشور بر اثر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تلف شدند که بیش از 85 درصد از آنها تخمگذار بودند .

به گفته وی، طبق بررسی ها 15 استان درگیر این بیماری و 16 استان پاک هستند و تاکنون بیش از 300 کانون این بیماری شناسایی شده است .

 
 
نظر شما
ادامه