کد خبر: ۳۹۷۲۷
 

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: حدود ۳۱۰ میلیارد تومان تا کنون به مرغداری‌ها خسارت وارد شده و نزدیک ۲۰ میلیون قطعه مرغ از بین رفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «جلال محمودزاده» در خصوص نشست امروز (یک‌شنبه یکم بهمن ماه) کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، اظهار داشت: در این نشست وظایف و اقدامات دولت، بخش خصوصی و مجلس شورای اسلامی در راستای مقابله با شیوع آنفلوآنزای مرغی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعداد زیادی از طیور مرغداران مخصوصا مرغداری‌های تولیدکننده تخم مرغ در سطح کشور دچار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شده‌اند، گفت: در این نشست نمایندگان دولت، بخش خصوصی و سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند تا راه‌کاری در زمینه کنترل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان اندیشیده شود، متاسفانه خسارات مرغداری‌ها در مقابل این بیماری افزایش پیدا کرده و بسیاری از استان‌ها توسط این بیماری تهدید می‌شوند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نزدیک ۳۱۰ میلیارد تومان تا کنون به مرغداری‌ها خسارت وارد شده است، ادامه داد: نزدیک ۲۰ میلیون قطعه مرغ از بین رفته که بیش از ۸۰ درصد آن مرغ تخم‌گذار است، این آمار‌ها خوب نیستند؛ دولت نیز برای تامین خسارت واحد‌های معدوم شده بر اثر این بیماری مبلغ خاصی را در نظر نگرفته است و متاسفانه از اسناد خزانه ۱۵۰ میلیارد تومان در اختیار صندوق بیمه کشاورزی اختصاص داده شده است.

وی افزود: در این نشست به نماینده سازمان برنامه و بودجه اعلام کردیم که سریعا اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی پرداخت شود تا در راستای حذف مزارع مرغداری آلوده خسارات پرداخت شود؛ سازمان دامپزشکی نیز در این جلسه گزارشی را ارائه کرد که متاسفانه این سازمان نیز اعتبارات خاصی به منظور معدوم سازی اعتبار خاصی را در اختیار ندارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این جلسه از دولت خواسته شد تا سریعا اعتبارات لازم را پرداخت کند، تصریح کرد: متاسفانه از ۱ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومانی که باید اعتبار صندوق بیمه کشاورزی تنها ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت و مابقی آن پرداخت نشده است؛ صندوق بیمه کشاورزی اعلام کرد که توان پرداخت خسارات به‌وجود آمده را ندارد بنابر این دولت و سازمان برنامه و بودجه مبلغی را برای پرداخت خسارات در نظر بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلام در پایان خاطرنشان کرد: در این زمینه کارگروهی متشکل از نمایندگان مجلس، مرغداران بخش خصوصی و نمایندگان دولت تشکیل شد و پیشنهادات این کارگروه باید توسط دولت و مجلس عملی شود تا بتوانیم آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را که از نظر اقتصادی و کشاورزی خطرناک است را کنترل کنیم.

 
 
نظر شما
ادامه