کد خبر: ۳۹۷۳۵
تعداد نظرات: ۳ نظر


رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به افزایش سقط جنین در برخی مناطق استان گفت: مهمترین عامل در این پدیده فقر غذایی و تغذیه‌ای در دام‌ها است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، «دکتر مسعود دادفر» افزود: بروز پدیده خشکسالی در سالیان اخیر سبب شده تا سقط جنین در دام‌ها روند رو به رشدی در دامپروری داشته باشد و صدمات جبران‌ناپذیری را به صنعت دامداری استان وارد نموده است.

وی از کاهش تولید دام، افزایش فاصله زمانی بین زایش‌ها، سقط جنین، از بین رفتن سرمایه دامی و خسارات اقتصادی به دامدار به عنوان مهمترین اثرات خشکسالی و فقر تغذیه‌ای برشمرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: اثرات خشکسالی و توان مالی پایین دامداران بویژه در مناطق محروم و دور افتاده، زمینه فقر غذایی را بوجود آورده است. همچنین کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها سبب کاهش سیستم ایمنی بدن دام‌ها در مقابل بیماری‌ها را فراهم ساخته که در نهایت منجر به سقط جنین در دام می‌شود.

دادفر بر حمایت از دامداران استان تاکید کرد و گفت: اتخاذ تصمیمات حمایتی دستگاه‌های متولی برای پشتیبانی از سرمایه دامی و تامین اعتبار مورد نظر برای خرید مکمل‌های معدنی و ویتامین و توزیع رایگان آن بین دامداران کم بضاعت استان می‌تواند تا حدود زیادی عوارض سوء خشکسالی را جبران نموده و سبب کاهش سقط جنین دام‌ها شود.

وی یادآور شد: همکاری دامداران با دامپزشکی در امر واکسیناسیون زمان‌بندی شده دام‌ها نقش مهمی در پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیردار و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام دارد که در کاهش موارد سقط جنین موثر است.

دادفر با اشاره به آزمایش بیش از ۳۶ مورد جنین سقط شده توسط آزمایشگاه مرکزی اداره کل، خاطرنشان ساخت: این نمونه‌ها به لحاظ عوامل باکتریایی بروسلا، کمپیلوباکتر، سالمونلا و لیستریا و عوامل قارچی بررسی شده‌اند که نتایج آزمایشات در این موارد منفی بوده است.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
0
0
دوست عزیز اولا مگر عوامل سقط عفونی همین چند موردیه که ذکر کردین؟ ثانیا با یک کشت بلاد نمیشه همین چند عامل را هم جدا کرد؟
کلامیدیا لپتوسپیرا. کوکسیلا. عوامل ویروسی؟؟؟ جزئ عوامل سقط نیستند؟
.................... سندرم سقط بسیار پیچیده و علت یابی ان فراتر از توان اداره بیرجند و یا سازمان دامپزشکی
مسعود طالب خان گروسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
0
0
سلام آقای دکتر دادفر. آمادگی، برای کمک به شما را داریم
با احترام: دکتر مسعود طالب خان گروسی
ناشناس
|
-
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
کمبود ویتامین E و سلنیوم به ویژه در مراحل پایانی دورۀ آبستنی و به ویژه در دوره های خشکسالی که جمعیت گوسفندان از علوفۀ سبز محروم میشوند میتواند موجب سقط جنین و مرده زایی گسترده شود. اگر مشکل فقر تغذیه ای است میتوان با افزودن مکملهای ویتامینی و معدنی آن را مدیریت کرد اما برای روشن شدن علت یا علتهای مشخص بروز گستردۀ سقط جنین در یک منطقه، نیاز به بررسی و مطالعۀ میدانی در مقیاس بزرگ دارد و با چند نمونۀ اتفاقی نمیتوان قضاوت درستی انجام داد.
نظر شما
ادامه