کد خبر: ۳۹۷۸۴
تعداد نظرات: ۵ نظر


سروتایپ G7 نیوکاسل تقریباً در تمامی استان‌های کشور جدا شده است و بایستی فکری برای واکسن آن در کشور صورت پذیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو صنعت طیور ایران، «دکتر فرهید همت زاده»، استاد ویروس‌شناسی دانشگاه آدلاید استرالیا با اعلام این خبر افزود این ویروس را وی به شخصه در استان‌هایی چون فارس و تهران جداسازی نموده است و در سایر استان‌ها نیز در حال چرخش است.

همت زاده افزود: دلیل این امر نیز عدم توانایی مقابله واکسن‌هایی چون B1 و لاسوتا در برابر این سروتایپ جدید می‌باشد. تیترهای ایجاد شده در برابر این ویروس، تیترهای فعالی نیست. بنابراین، امکان گسترش آلودگی ویروس وجود دارد و مملکت بایستی برای واکسن ژنوتیپ 7 نیوکاسل فکری بکند.

وی در ادامه گفت: این واکسن نیز در داخل ایران قابلیت تولید دارد و میتوانیم در کشور آن را تولید کنیم.

استاد ویروس‌شناسی دانشگاه آدلاید استرالیا ادامه داد: واکسن‌های نیوکاسل موجود در کشور، از جمله واکسن‌های نسل قدیم می‌باشند. ویروس‌های نسل جدید این بیماری از حدود سال ۱۹۹۰ میلادی در جامعه گسترش یافتند و برای نخستین بار در آسیای جنوب شرقی ظهور یافتند. ویروس‌های نیوکاسل نسل قدیم خیلی خوب در برابر واکسنهای B1 و لاسوتا جواب میدهند اما واکسن‌های یاد شده، در برابر نسل جدید ویروس‌ها که G7 در راس آنهاست، جواب خوبی نمی‌دهند.

همت زاده در پایان گفت: بنابراین بهتر است به فکر ساخت G7 در کشور باشیم. ساخت این واکسن مانند سایر ویروس‌های حاد دیگر، نگرانی‌های خاص خود را دارد و تکنیک ساخت آن مانند ویروس‌های قبلی نبوده و باید از نظر علمی مورد بررسی خاصی قرار بگیرد تا بتوانیم واکسن موثر و مناسبی را در کشور تولید نماییم.


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر بابک محمدیان قلعه جوقی
|
Finland
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
1
1
با عرض سلام و ادب خدمت آقای دکتر همت زاده و سایر همکاران محترم
قابل توجه دوستان، پایان نامه تخصصی اینجانب در دانشگاه شهید چمران اهواز به راهنمایی آقای دکتر میاحی و مشاورت آقایان دکتر صیفی و جعفری در سال 1393 بر همین اساس بود به نحوی که در بخشی از پایان نامه، مطالعه ارزیابی واکسن B1 ساخت داخل در برابر همین سروتیپ G7 انجام گرفت و protection بسیار عالی مشاهده گردید و 100درصد گروه واکسینه زنده ماندند.
مشروح مطالب در پایان نامه ذکر گردیده است.
اما دریغ، گویا این پایان نامه ها و مقالات مورد مطالعه قرار نمیگیرند.
پاسخ ها
دکتر بابک محمدیان قلعه جوقی
| Finland |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
البته باید مطلب اصلاح شود
منظور ژنوتیپ هفت میباشد. زیرا ویروس عامل نیوکاسل یک سروتیپ بیشتر ندارد. اما ژنوتیپهای متفاوت دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
1
0
وظیفه اعلام سویه بیماری و بیماری بر عهده سازمان دامپزشکی است. لذا بنظر میرسد اعلام عمومی سویه و بیماری از سوی اقای دکتر بدون تایید سازمان دامپزشکی متقن و صحیح نیست
حقیقت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
مثل اینکه انفلونزا درس عبرت برایمان نشد. با غیر واقعی دانستن و نادیده گرفتن چیزی درست نمی شود. دکتر همت زاده در زمینه عملی از بهترین اساتید کشور بودند که متاسفانه رفتند الان دانشکده دامپزشکی تهران یک استاد ویروس شناسی ندارد و اساتید طیور ویروس تدریس می کنند.
ولی در مورد نیوکاسل باید جدی گرفت چرا موسسه رازی هنوز روشهای سنتی تولید را ادامه میدهد چون ازشون خواسته نمیشه
پاسخ ها
دکتر بابک محمدیان قلعه جوقی
| Finland |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
البته دوست بزرگوار جهت اطلاع حضرتعالی، در حال حاضر استاد عزیزم جناب آقای دکتر مددگار در سمت دانشیاری ویروس شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تشریف دارند و نیاز به گفتن بنده نیست. ایشان شخصیت ارزشمند علمی و اخلاقی هستند.
نظر شما
ادامه