کد خبر: ۳۹۷۸۵
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
ضرورت تغییر رویکرد متولیان دامپزشکی در مذاکره با کارفرمایان:
به نظر می‌رسد کدخدامنشی در مواردی که طرف مورد مذاکره به کلیت آیین‌نامه اعتقاد و التزام دارد، قابل قبول باشد، ولی وقتی طرف مقابل آن را «شرارت» می‌خواند، آیا مذاکره حرفی برای گفتن خواهد داشت؟!
 

کدخدامنشی یا اقتدار؛ مسئله این است!

 

حکیم مهر: اهمیت اجرای مناسب آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی که از پشتوانه مصوبه هیأت وزیران برخوردار است و نقش پر رنگ آن در حفاظت از سلامت عمومی جامعه، بر کسی پوشیده نیست.

بیش از 7 سال است که سازمان دامپزشکی کشور، سازمان نظام دامپزشکی و تشکل های صنفی دامپزشکی مذاکراتی را با نمایندگان اتحادیه ها و کارفرمایان فعال در صنایع و مراکز مرتبط با دامپزشکی درخصوص نحوه اجرا نمودن این آیین نامه و بخصوص مواد 18 و 19 آن که از اهمیت خاصی برخوردار است، انجام داده اند که همچنان ادامه دارد.

واقعیت آن است که هیچ کس مخالف تعامل با کارفرمایان به منظور تدوین یک دستورالعمل جامع که مورد توافق همگان باشد، نیست اما ...

نگاهی به روند طی شده در چند سال اخیر نشان می دهد، این افراد که همواره پشت عبارت «حمایت از تولیدکننده» به کسب و کار خود مشغول هستند، نه تنها به اصلاح «آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی» و تدوین دستورالملی مناسب برای اجرای آن فکر نمی کنند، بلکه همواره مترصد این هستند که به بهانه های مختلف تیشه به ریشه آن زده و کلاً از اساس این آیین نامه را کان لم یکن نمایند. نمونه های بسیار زیادی از این حرکات ازجمله شکایت به دیوان عدالت اداری کشور، کشاندن ماده 19 به کمیته موضوع ماده 76 به عنوان مانع کسب و کار و در آخرین مورد شرارت! خواندن این آیین نامه را می توان نام برد.

اما رویکرد سازمان دامپزشکی کشور تاکنون چگونه بوده است؟

نگاهی به نحوه رفتار سازمان دامپزشکی با این کارشکنی ها در چند سال اخیر نشان می دهد که متولیان سازمان همواره قصد داشته اند تا با کدخدامنشی و راضی نگه داشتن همه طرفین و ذینفعان موضوع، قضیه را حل و فصل نمایند.

بهتر است نگاهی به گذشته و پشت سر خود بیندازیم؛ آیا این رویه تا کنون نتیجه مثبتی به همراه داشته است؟ و یا اینکه این دوستان را روز به روز جری تر و گستاخ تر نموده است؟ به نظر می رسد کدخدامنشی در مواردی که طرف مورد مذاکره به کلیت آیین نامه اعتقاد و التزام دارد، قابل قبول باشد، ولی وقتی طرف مقابل تبر را برداشته و قصد دارد تا تیشه به ریشه آن زده و آن را «شرارت» می خواند، آیا مذاکره حرفی برای گفتن خواهد داشت؟!

اجازه دهید مثالی را در اینجا ذکر نماییم؛ سال ها بود که معضل کشتار غیرمجاز دام در استان ایلام، به مشکلی ظاهراً لاینحل تبدیل شده بود که سلامت مردم را مورد مخاطره جدی قرار داده بود. مسئولین استان، همواره تلاش می کردند تا با کدخدامنشی موضوع را حل و فصل نمایند. در اینکه انگیزه و نیت این مسئولین کمک به اشتغال استان و مردم منطقه بود، شکی وجود ندارد ولی همین موضوع منجر به لاینحل باقی ماندن معضل مذکور شده بود. سرانجام اداره کل دامپزشکی استان تصمیم گرفت که یکبار برای همیشه این معضل را از ریشه حل نماید، لذا با هماهنگی لازم با سایر نهاد ها و مسئولین مرتبط استان، بصورت «قاطعانه» اقدام به جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام گرفت و می توان گفت تا حد زیادی این مشکل را برای همیشه حل کرد.

برای اینکه نیت واقعی این افراد نیز نمایان شود، می توان به آنها پیشنهاد داد که بجای مطرح نمودن اصلاح دستورالعمل، خود آنها دستورالعمل مورد قبول خود را تدوین و به سازمان دامپزشکی ارائه نمایند؛ در اینصورت کاملاً قصد و نیت آنها از این مذاکرات آشکار خواهد شد و معلوم می شود که به دنبال حل مشکل هستند و یا سنگ اندازی!

به نظر می رسد حلقه مفقوده اجرای کامل آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی و مواد 18 و 19 آن، «اقتدار سازمان دامپزشکی کشور» و انجام وظایف حاکمیتی خود بدون هیچگونه ملاحظه ای است. با ادامه روند فعلی، می توان مطمئن بود کارشکنی ها همچنان ادامه خواهد یافت و روز به روز به گستاخی طرف مقابل افزوده خواهد شد؛ همانگونه که آقایان تا کنون دامپزشکی را کاملاً به سخره گرفته اند.

بی شک سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی باید محافظه کاری را کنار گذاشته و اجرای جامع آیین نامه را از طریق مراجع قضایی پیگیری نمایند. واحدی که در آن مسئول فنی بهداشتی حقوق خود را مستقیماً از کارفرما دریافت می کند و رابطه مستقیم مالی بین آنها برخوردار است (و یا بخشی از مبلغ دریافتی به کارفرما بازگردانده می شود)، در حقیقت فاقد مسئول فنی بوده و غیرمجاز محسوب می شود.

فراموش نکنید: «سلامتی مردم، قابل مذاکره نیست!»

 
 
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
درود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
واقعا متن بسیار زیبا و به جایی بود.فقط باید دادستان های محترم به داد ملت و سلامت در حال تهدید آنها برسند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
درود بر شما که مطالب منصفانه ای را بیان فرموده اید.
متاسفانه تیم آقای دکتر ...... با سپردن امور به مهندس موافق قدیری و به تبع آن کمیته کسب و‌کار .......... آشکار به مسوولان فنی بهداشتی و‌مصرف کنندگان و حتی تولیدکنندگان انجام دادند که البته خوانندگان حکیم مهر هشدارهای به موقع را اعلام کرده بودند لیکن تیم مدیریتی قبلی و مسوولان فنی و حتی انجمنهای کارفرمایی گول خوردند و باز هم با دادن شعارهای احساسی به گول خوردن ادامه می دهند.
کارفرمایان و تولید کنندگان واقعی(نه کلاهبردار و بزن در رو) بعلت آیین نامه های سختگیرانه و دست و پا گیر رغبت نشان نمی دهند و تمایل دارند با استفاده از اهرم مساله مالی مسوولان فنی کما فی السابق به راه خود ادامه دهند و همین نگرانی پای افراد فرصت طلب و شرکتهای لابی زن فریبکار و فاقد کارخانه را وسط می کشاند که اگر ما نباشیم کسب و کار شما متوقف خواهد شد.
پیشنهاد: سازمان دامپزشکی در آیین نامه و قوانین دست و پاگیر تجدید نظر کرده و اجرای دستورالعملهای جهانی را در یک مدت زمانی محدود و پلکانی انجام دهد.
با توجه به مشکل پرداخت در حقوق مسوولان فنی مبنی بر عقب افتادگی و برگرداندن بخشی از حقوق دریافتی وجود شرکتی شبیه به نظام سبز سلامت ضروری است تا فعالیت بصورت گردشی انجام شود.با توجه به اینکه ممکنست این موضوع با قوانین مصوب دامپزشکی مغایرت داشته باشد،می توان از طریق مجلس نسبت به تغییر شرایط اقدام کرد.
و نیز نظام دامپزشکی و انجمنهای صنفی مسوولان فنی باید مسوولان فنی را بر اساس سابقه و دوره های آموزشی امتیاز بندی کنند و اولویت استخدام در کارخانجات بر اساس امتیاز باشد(مواردی داشتیم که مسوول فنی با سالها سابقه و بصورت واهی اخراج شده و بیکار هستند و بجایش یک دامپزشک تازه فارغ التحصیل و با حقوق پایین استخدام شده است).
با حس مسوولیت شناسی و تدبیر و همکاری و همدلی می شود به آینده امیدوار بود.انشاله
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
لابی ............ سازمان که همه بخوبی ایشان را می شناسند مانع اصلی اجرای آیین نامه است.از ریاست سازمان درخواست تخریب لانه جاسوسی!!!را داریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
به اون لابی ،بخش .............. و مرد مرموز ........... نماینده برادر ..... را هم اضافه کنید.
حکیم مهر عزیز! درست است که عدم سانسور ممکنست برایتان مشکل حقوقی درست کند اما بالاخره باید تکلیف این جماعت روشن شود.باور بفرمایید از طریق همین رسانه مشکلات به سمع و نظر مسوولان بالا دستی می رسد در غیر اینصورت کوچکترین صدای حق طلبی با نابود شدن زندگی همراه است.اجرتان با پروردگار ستمدیدگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
عالی بود، به امید عملی شدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
سازمان دامپزشکی زیر نظر جهاد کشاورزی سازمانی ضعیف و مهجور است که به چشم نمی آید و قوانین حمایتی که از سوی دولت، شامل حال وزارت بهداشتی ها می شود ،شامل حال سازمان دامپزشکی نمی شود. این مسئله قطع رابط مالی ناظر بهداشتی با تولید کننده سالهاست که در وزارت بهداشت حل شده. و بسیاری مسایلی از قبیل این که با پیوستن سازمان دامپزشکی به بخش بهداشت کشور حل می شود. آخرش هم بسیاری در داخل سازمان با بهانه های واهی از پیوستن سر باز میزنند.
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
مشکل مالی مهندسین مواد غذایی حل نشده است.
همچنانکه مستحضرید ورود سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت با توجه به واقعیتهای میدانی در حال حاضر غیر ممکنست فلذا از همکاران تقاضا داریم ذکر این مصیبت "اگر وزارت بهداشتی مرده هستیم" حرمت دامپزشکان و لااقل خودشان را حفظ کنند.
شش سال از بهترین دوران زندگیمان را صرف این رشته کرده ایم و عزا گرفتن هم مشکلی را حل نمی کند.یا باید مثل بعضی از همکاران بریم رشته و صنف دیگر و یا اینکه در شرایط ثابت فعلی برای احقاق حقمان بجنگیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
دنبال افکار عقب مانده نباشید اقتدار با دیکتاتوری خشونت و انجماد فکری و تنگ نظری و جانبداری حاصل نمیشود منبع اقتدار خردمندی، مکارم اخلاقی، حق مداری ، علم و دانائی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
مطلب فوق خیلی درسته حتما دکتر حسین مرادی نوشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
درود بر ناشناس ۰۰:۱۹ زدید به هدف
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
سلام تجربه شخصی می گه
اگه مسئول فنی واقع کار کنه جوری می توانه کار کنه اول به نفع کار فرما باشه بعد براساس دستورالعمل ها بهداشتی
و کارفرما هم آن مسئول فنی را کنار نمی گذاره و حتی در مقابله شبکه و اداره کل از مسئول فنی دفاع می کنه
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
"به نظر می رسد کدخدامنشی در مواردی که طرف مورد مذاکره به کلیت آیین نامه اعتقاد و التزام دارد، قابل قبول باشد، ولی وقتی طرف مقابل تبر را برداشته و قصد دارد تا تیشه به ریشه آن زده و آن را «شرارت» می خواند، آیا مذاکره حرفی برای گفتن خواهد داشت؟!"
دقیقاً حرف درست و جان کلام را گفتی. درود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
حکیم مهر ۸۰ خط مطلب نوشتن و آقای ناشناس ۲۳۰۲۵ فقط ۴ خط نوشتن و بی پایه بودن نظر حکیم مهر آشکار شد و اساس ان فرو ریخت . واقعا که
سیاهی لشگر نیاید بکار
یکی مرد چنگی به از صد هزار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
سلام مرد چنگی
سلام با سواد
سلام .........
سلام انجمن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
شرارت یعنی بدی و بدخواهی همه ما میدانیم که تبعات و آثار آئین نامه رو میدانیم ایا اینهمه درگیری ها دعواها مصیبت ها دلیل برای بدی آئین نامه نیست
ما باید از جهل مرکب به نور دانائی حرکت کنیم من واکنش های آقای مرادی را دنبال کردم مطالبی که می نویسد از وجاهت علمی بالای برخوردار است ما اشتباه میکنیم و او درست میگوید
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
اصلا توجه کردید که مهندس GMP هم به عنوان یار کمکی دکتر مرادی میاد وسط و نظر میده
دست بردار مهندس!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
از تغییر نکردن تعرفه ها معلومه چقققققققدر سازمان به فکر نیروهاشه
کاری که (باید) از دستش برمیاد نمیکنه باقیش پیشکش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
مهندس داره موضوع را منخرف می کنه.بزودی فرمول جدید انواع آب نبات را محضرش معرفی خواهیم کرد
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
همچنانکه خوانندگان حکیم مهر مستحضر هستند هشدارهای لازم به آقای مرادی داده شده بود که بعضی از رفیق نماها اول اطلاعات لازمه را در مورد واحدهای تولیدی پیدا می کنند بعد زیرابش را اساسی می زنند و بعد بعنوان منجی ظاهر می شوند و امتیاز می گیرند و مشکلی را که خود درست کرده اند،حل می نمایند.
منابع غیر رسمی گزارش کرده اند که ................. به هوا رفته است و یحتمل بزودی ................. مذکور هم دچار مشکل خواهد شد.
..................................
کمکهای سیستم دامپزشکی به کارفرمایان بعلت اشتغالزایی فراوان بوده است اما وقتی کسی با دست خود ..................... می کند،حمایت بیش از متعارف خیلی سخت می شود.
حدیث داریم که یک ساعت تفکر بیش از هشتاد سال عبادت ارزش دارد
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
0
0
دوستان نباید همینطور نشست و فقط حرف زد باید کاری کرد
مثلا باید هیئتی به نمایندگی دامپزشکان برای اعتراض به سازمان و یا حتی مجلس بروند و مطالبات خود از سازمان در رابطه با رابطه مستقیم مالی مسئولین فنی و کارفرمایان، و نیز از مجلس در رابطه با رفتن دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت را درخواست کنند. در غیر اینصورت باید همچنان بنشینیم و نظاره گر این بی مهری ها و تبعیض ها بمانیم
ايراني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
0
0
آقاجان!دلواپسان استقلال ايران عزيز هم گلويشان پاره شد ازبس فرياد زدند مذاكره بااستكباري كه عزم وقصد نابودي مارا دارد ومارا در برهه اي كه امتيازات بيشماربه آنها داديم ، محور شرارت خواند، وهرلحظه براي نابودي ما طرح تازه ميدهد ،چه مفهومي مي تواند داشته باشد!!! كه گوش شنوايي پيدا نشد كه زبان منتقدان راازقفابيرون كشيده وبا دهها وصدهافحش وناسزا بردهانشان كوبيدند واما اينك كه كوس رسواييشان بلند شده پرروترازگذشته ومجوز انتقاد ازامام زمان(عج) وپيامبراسلام را صادرمي كنند.آيا خودشان فراتر ازمعصومين ميدانند كه كوچكترين نقد رابرنميتابند؟؟؟؟
نظر شما
ادامه