کد خبر: ۳۹۷۸۶
تعداد نظرات: ۲۱ نظر


در میان افراد تحت پوشش کمیته امداد، جوانانی هستند که با پشتکار تحصیلات خود را تا بالاترین مدارج طی کرده‌اند. آنها توقع کمک مالی ندارند؛ خواسته‌های آنها از جنس دیگری است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر محمد رحمانی» این روزها مشغول نگارش پایان نامه دوره تخصص خود است. قرار است به همراه اساتید راهنما روی ساخت واکسن برای ویروسی کار کند که به تازگی وارد ایران شده و سلامت آبزیان کشور را با مشکلاتی مواجه کرده است.

حدود ۲۰ سال از روزهایی که محمد با پدر و مادر و خواهر و برادرها وداع کرد تا در مدرسه راهنمایی شبانه روزی ادامه تحصیل دهد می‌گذرد و طی این سال‌ها محمد به تنهایی و با اتکا به کار و تلاش خود، هزینه‌های تحصیل را تامین کرده و حالا به امید روزهای روشن آتی، سختی ها را یک به یک از سر می‌گذراند. خیلی کوچک بود که والدینش دست بچه‌ها را گرفتند و از نی ریز فارس به روستایی در شهرستان خاتم یزد مهاجرت کردند. شغل پدر کشاورزی و دامداری بود اما خیلی زود خشکسالی منابع درآمد خانواده را خشکاند. خانواده برای امرار معاش روزمره تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفت و این همزمان شد با کوچ محمد به مرکز شهرستان به منظور ادامه تحصیل در مقطع راهنمایی. محمد در دوره راهنمایی همچون دبستان شاگرد اول مدرسه بود و با همین شرایط دوره دبیرستان را هم در مدرسه نمونه دولتی به پایان رساند.

ژن خوب نداشتم؛ در مصاحبه رد شدم

پدر آرام آرام پا به سن گذاشته بود و دیگر رمقی برای کار کردن نداشت اما محمد، کوچی بزرگتر را در سر می‌پروراند تا در دانشگاه شهید چمران دوره دکتری عمومی را در رشته دامپزشکی بگذراند. با رتبه‌ای خوب در دانشگاه پذیرفته شد و همزمان با انجام کارهای متفرقه هزینه‌های زندگی و تحصیل را هم تامین می‌کرد. با مراکز پژوهشی در تکمیل پرسشنامه و نرم افزار SPSS همکاری می‌کرد.
 
محمد در مورد کمک‌های کمیته امداد برای ادامه تحصیلش می‌گوید: یک بار در زمانی که تازه تحت پوشش رفته بودیم و در دوره راهنمایی بودم کمکی را دریافت کردم و در دوره دکتری عمومی هم در طول ۶ سال تحصیل ۱۰۰ هزار تومان کمک هزینه تحصیل به من تعلق گرفت؛ غیر از این کمک دیگری برای تحصیل دریافت نکردم و البته توقعی هم ندارم چون افراد نیازمند بیشتری هستند که به این کمک‌ها نیاز دارند.
 
دست کم ۸ مقاله علمی و پژوهشی داخلی داشتم اما فردی با تنها یک مقاله یا یک پوستر در دوره دکتری تخصصی پذیرفته شد و امروز هم به عنوان هیات علمی فعالیت می‌کند.
 
محمد با معدل ۱۷ از دانشگاه شهید چمران فارغ التحصیل شد اما قصد نداشت کار را تمام شده فرض کند. با پشتکار فراوان ۳ سال متوالی توانست رتبه تک رقمی دوره دکتری تخصصی را در آزمون کسب کند اما در سالهای ۹۰ و ۹۱ در مصاحبه ورودی دوره دکتری تخصصی رد شد. خودش می‌گوید: در آن زمان تعداد مقالاتم قابل مقایسه با افرادی که پذیرفته شدند نبود. دست کم ۸ مقاله علمی و پژوهشی داخلی داشتم اما فردی با تنها یک مقاله یا یک پوستر در دوره دکتری تخصصی پذیرفته شد و امروز هم به عنوان هیات علمی فعالیت می‌کند. علاوه بر ۸ مقاله داخلی، ترجمه کتاب و مقاله در ۱۵ کنگره داخلی هم داشتم اما به هر حال انگار ارتباط بیش از علم و دانش در مصاحبه دکتری تاثیر داشت.

در نهایت محمد در سومین تلاش در دانشگاه شیراز پذیرفته و دوره دوری از خانواده یکبار دیگر تمدید شد. او حالا مشغول نگارش پایان نامه تخصصی خود است. پایان‌نامه‌ای که معتقد است از روش‌های پیچیده‌ای در آن استفاده شده و قرار است به ساخت واکسن برای مقابله با ویروسی منتج شود که با تازگی وارد کشور شده و حیات آبزیان کشور را با چالش مواجه کرده است. اما هزینه‌های تحقیق و تحصیل از توان او خارج است. به تازگی مبلغی به عنوان کمک هزینه از کمیته امداد دریافت کرده است، بخش کوچکی از هزینه را هم دانشگاه تقبل کرده اما با این حساب تاکنون بیش از ۶۰ میلیون تومان در دوره دکتری تخصصی خرج تحصیل کرده است بدون آنکه امیدی به بازگشت سرمایه و هزینه‌های خود داشته باشد.

وقتی از او در مورد ادامه شغل پدر با توجه به تحصیل در رشته دامپزشکی می‌پرسیم، می گوید: دامداری در منطقه ما به صورت سنتی انجام می‌شود. ما تعداد کمی دام داریم و اخیرا حدود ۳۰ میلیون تومان هم وام خوداشتغالی از کمیته امداد دریافت کرده‌ایم و با آن تعداد گوسفندها را بیشتر کرده‌ایم. مساله این است که پدر از کار افتاده شده و من هم نمی‌توانم این کار را ادامه دهم. رشته تخصصی من آبزیان است و دوست دارم در همین حوزه کار کنم. امروز اگر بخواهم می‌تواند وامهای زیادی برای اشتغال به پرورش ماهی و آبزیان دریافت کنم اما شرایط خشکسالی اجازه کار نمی‌دهد. عمق چاه‌های آب منطقه به بیش از ۲۰۰ متر رسیده است. این وضعیت اصلا برای پرورش آبزیان مناسب نیست و صرفه اقتصادی هم ندارد. می‌توانم وام را دریافت کنم و آن را در حوزه‌های دیگر خرج کنم اما انصاف و وجدان اجازه نمی‌دهد.

شرایط مالی کودکان محروم طوری است که شاید تا سطوح بالا نتوانند تحصیل کنند؛ کاش می‌شد حمایت‌های کمیته امداد فقط به کمک‌های مالی محدود نشود و می توانستد برای اشتغال بچه‌های تحصیل کرده هم اقدامی بکنند او می‌افزاید: در پایان نامه از ناب‌ترین روش‌های مولکولی استفاده می‌کنم. شرایط مالی کودکان محروم طوری است که شاید تا این سطح نتوانند تحصیل کنند اما من علاقه داشتم و با زحمت درس خواندم. کوتاهی نکردم و امیدوارم از افرادی چون من حمایت شود. در دوره دکترای عمومی به دلیل بی پولی فقط سالی ۲ بار به خانواده سر می‌زدم. حالا هم طبق قانون دانشجوی دوره تخصص نمی‌تواند کار کند به همین دلیل همه می‌خواهند از شرایط ما سوء استفاده کنند؛ چندی پیشرفتم جایی برای مصاحبه؛ کارفرما گفت از نظر علمی می‌توانی مشکل‌گشای ما باشی اما باید بتوانی برخی مسائل اداری ما را هم حل و فصل کنی. گفتم آشنایی در ادارات ندارم و مرا رد کردند. هفته گذشته تهران بودم تا موادی را از یک سازمان مشخص برای انجام پایان نامه تحویل بگیرم. التماس کردم شب جایی برای خواب بدهند اما گفتند به دانشجوها جای خواب نمی‌دهیم؛ چون جایی برای خواب نداشتم مجبور شدم کار را نیمه کاره رها کنم و با وجود هزینه‌هایی که برای سفر داده بودم، به شهرمان برگردم.

بیکاری تحصیل کرده‌ها موجب سرخوردگی جوانان می‌شود

برای من آینده شغلی خیلی مهم است چون حدود ۲۰ سال است از خانواده دورم و ۲۳ سال است که در کنار تحصیل کار می‌کنم. همین امروز همکلاسی‌هایی دارم که سبزی فروشی می‌کنند اما من راضی به این کار نیستم. نوجوانان و جوانان آینده به ما نگاه می‌کنند؛ اگر ببیند کسی با معدل ۱۹ دوره دکترای تخصصی، کار بی ارتباط با دانش خود انجام می‌دهد آنها هم از تحصیل نا‌امید و سرخورده می‌شوند. کاش می‌شد حمایت‌های کمیته امداد فقط به کمک‌های مالی محدود نشود و می‌توانستد برای اشتغال بچه‌های تحصیل کرده هم اقدامی بکنند. تا به حال چند بار از کمیته امداد تماس گرفته‌اند و همین توضیحات را به آنها داده‌ام اما هنوز اقدام عملی انجام نشده است. امیدوارم نامه‌نگاری شود و معرفی کنند به مراکز تخصصی و دانشگاه تا در زمینه تخصصی خودم کار کنم.



برچسب ها: محمد رحمانی،
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
1
واااااا چرا آخه...چخبره پس...دوستان یعنی واقعا اینقدر اوضاع خرابه تو دامپزشکی؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
0
سلام
آرزوی موفقیت دارم برای این همکار عزیز
داستان آشنایی بود اما سختی زندگی ایشون بیشتر بوده.
بین سالهای 83 تا 92 به جرات میگم کسی به حق هیات علمی نشد و اکثرا جای دیگران رو غصب کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
1
جای بسی تاسف است که در مملکتی که دارای تمدن چهار هزار ساله است شهروندانش در پایان دوره تخصصی دانشگاهی نگران آینده شغلی خود باشند! فکر کنم دیگه فقط در مرحله بعد از مرگ کسی در این مملکت چنین نگرانی نداشته باشد! اگر کسی این همه مرارت و مشقت برای تحصیل متحمل شود و در آستانه اخذ دکترای تخصصی باشد و باز نداند آینده شغلی وی چگونه خواهد بود پس چه کسی شایسته امنیت شغلی است؟! آهااااای، گوش شنوایی هست که به این پرسش پاسخ روشنی بدهد؟!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
0
2
بنده تخصص دام کوچیک خود را در رشته دامپزشکی از دانشگاه تهران گرفتم و الان بیکارم دامپزشکی یعنی نابودی و بدبختی الان در سن سی پنج سالگی دارم شاگرد مغازگی بابام میکنم
دکتر
|
Canada
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
بنده هم سرنوشتی مشابه شما دارم ، خداوند لعنت کنه به باعث‌و‌بانی مخصوصا دکتر ...............
متخصص دام بزرگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
1
با سلام، داستان آشنایی است، بنده با دکتری تخصصی دامهای بزرگ، 38 ساله، فارغ التحصیل سال 92 هم اکنون در یک شغل غیرمرتبط فعالیت میکنم، حال آنکه به امید فعالیت آکادمیک بدنبال دکتری تخصصی رفته بودم.افسوووووس
دکتردامپزشگ
|
Finland
|
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
واقعیت زندگی و کار خیلی ازماهمینطوره
من خودم مشتاق ادامه تحصیل بودم اما سال۵ام برای خانوادم ی مشکل مالی ب وجود اومد ک سرکاررفتن رو انتخاب کردم تا کمکی به خانوادم بشه الان۲ساله تخصص شرکت میکنم پذیرفته هم میشم اما ب خاطر هزینه اش و دوری از شهر محل سکونتم نمیتونم برم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
دوست عزیز داستان شما حکایت دل خیلی از دامپزشکان است.متاسفانه خوندن خود رشته دامپزشکی اشتباه محض است در این کشور .چه برسد به تخصص آن
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
1
1
من ترم اول رو تازه تموم کردم رشته های دیگه که بدترند از عمران به این رشته اومدم چون تجربی بودم دوست نداشتم عمران بخونم با هزار مشقت تو شهر دیگه ای رفته ام و دامپزشکی میخونم استادها هم که سخت گیری می کنند با آن همه خوندن و شرکت در کلاس نمرات پایین میدن آخرش هم واقعا این باشه پس چکار کنیم لطفا انرژی مثبت بدین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
2
خوب قربونت فکر میکنی ما بلد نبودیم تخصص بگیریم اوصاع رو سنجیدیم و فرصتهای باقیمانده رو مدنطر قراردادیم دیدیم همین الان بیخیال تخصص بشیم بهتره.شما هم بزن تو کاره تره بار پولش بهتره .جدی میگم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
1
۱۰ ساله دیگه (پیش بینی ) اگهی استخدام: به یک دامپزشک متخصص گرایش طیور جهت منشی گری فروش داروهای طیور نیاز داریم.باور کنید تا اون موقع منشی هم باید تخصصی باشه.یه هم چنین مملکتی داریم ما
حاج تقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
2
0
تا زمانی که دامپزشکی زیر نظر جهادکشاورزی و وزیر جهاد کشاورزی یک کاردان عمران باشد وضعیت بهتر که نه بلکه بدتر خواهد شد ....با ان شائ الله و ماشائ الله کار درست نمی شود !!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
فرق اداره کنندگان این مملکت با جوامع چینی و ژاپنی و .. همینه که اونجا از 100 نفر تحصیل کرده یک نفر نخبه و باهوش تر از بقیه است و همون میشه سرپرست و کشور را برای رشد کمک می کنه ولی اینجا از اون 100 نفر 99 باهوش هستند و یک نفر خنگ و همون خنگه با پارتی بازی میشه سرپرست بقیه و جامعه را نابود می کنه.برای همین چین و ژاپن و کشورهای اروپایی و ... با این همه کمبود ذخایر میشن ابر قدرت و ایران با این همه نفت و گاز و ذخایر دیگه میشه این.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
2
ما دامپزشک مخصوصا کسانی که سراسری خواندیم تقصیر خودمون اکثرا رشته های پیراپزشکی مثل پرستاری.. شنواسنجی.. و خیلی رشته های دیگه قبول میشدیم ولی در کنکور بخاطر اسم دکتری دامپزشکی انتخاب کردیم تمام همکلاسی های دبیرستان من که پرستاری خواندن سر کار هستند ولی من دامپزشکی بعد از پنجسال بیکارم دامپزشکی یعنی نابودی و بیچارگی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
2
قابل توجهه دوستانی که هی میگن رشته های دیگه بدتر اند دامپزشکی بالاترین امار بیکاری رو داره از یک کلاس هفتاد نفری دانشگاه تهران بالای هفتاد درصد کلاس ما بیکارن کسایی هم که رفتن تخصص گرفتن بجز یک موردکه توانست استاد دانشگاه بشه بقیه بدبختر شدن دامپزشکی واقعا رشته بدیه چون تو سنی متوجه میشی که این رشته اینده نداره که نمیتونی کاری کنی من در سی دو سالگی الان مجداد دارم کنکور میدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
0
0
با سلام ، شما جهانپوری، حیف این همه وقت برای دامپزشکی گذاشتی، شما باید به شخصی به نام ......... مراجعه کنید ، ایشان ژنهای خوبی دارند کار شما را هم راه می اندازند ، کار دکتر رو که را انداخت ، با توکل به خدا همه چی درست میشه به قول شاعر گر همسفر عشق شدی مرد سفر باش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
0
0
لطفا حکیم مهر داستان ..... ننویس چون از طرف دانشگاه شیراز پیگرد قانونی می شوید
چنین فردی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز بخش آبزیان تحصیل نمی کنند
در صورتیکه اصلاحیه ای در این خصوص صادر نشود مراتب قانونی پیگیری میشود و با شما جدا برخورد می شود
پاسخ ها
حکیم مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
منتظر رویت روی مبارک حضرتعالی در دادگاه هستیم!
ناشناس
| - |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
ممنون حکیم مهر عزیز، با این پاسخ، درست گلولۀ آر پی جی رو زدی به برجک این ناشناس. این کاربر اگر شجاع بود با اسم ناشناس تهدید نمیکرد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
0
0
خودتون خواستید
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
1
0
من سی سالمه و دارم دوباره کنکور میدم سرافکنده شدم تو فامیل خدا لعنت کنه مسئولینی که باعث این وضعن
نظر شما
ادامه